علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گفته شف ، این متخصصان معتقدند که داروی لیتیوم به سلامت سلول های بنیادی در سیستم هضم کمک می کند و در برابر اثرات جهش های سلولی که باعث سرطان می شوند ، مقاوم است.

این یافته منجر به راه اندازی یک آزمایش بالینی جدید برای لیتیوم ، یک داروی رایج که برای درمان طیف وسیعی از اختلالات روانی استفاده می شود ، و احتمال اینکه لیتیوم از رشد سرطان روده بزرگ جلوگیری کند ، شد.

این آزمایش افراد مبتلا به ژن “خانوادگی آدنوماتوز پولیپوز” (FAP) را مورد مطالعه قرار می دهد.

FEP یک بیماری ژنتیکی نسبتاً غیر شایع است که از هر 7 تا 22 نفر یک نفر را درگیر می کند. این وضعیت همیشه منجر به سرطان روده بزرگ می شود مگر اینکه کل روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

تصور می شود که بیشتر موارد سرطان روده بزرگ ناشی از جهش ژنتیکی به نام EPC باشد.

نشان داده شده است که سلولهای بنیادی روده تحت تأثیر جهشهای EPC از همتایان سالم خود بهتر عمل کرده و آنها را از بین می برند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد نامشخص سلولهای جهش یافته و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FEP جهش ژنتیکی “EPC” دارند و صدها پولیپ و توده عاری از سرطان در روده تولید می کنند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در مجله Nature می گوید: “ما اولین مرحله در توسعه توده های سرطانی در روده را شناسایی کرده ایم.”

وی گفت: پس از جهش در ژن اصلی تنظیم کننده سلولهای بنیادی روده ، این سلولها به سلولهای تقلبی تبدیل می شوند که سلولهای طبیعی محیط را به طور فعال سرکوب می کنند. این درک کاملاً جدید است زیرا همیشه تصور می شده سلولهای جهش یافته ای که می توانند به سرطان تبدیل شوند سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلولی مقاومت بیشتری دارند. اما تحقیقات ما نشان می دهد سلول های در آستانه بدخیمی می توانند سلول های بنیادی اطراف خود را به طور فعال سرکوب و غنی کنند. این همان چیزی است که ما آن را رقابت برتر می نامیم.

دکتر وانگ ، مدیر انستیتوی تحقیقات بین المللی سرطان گفت: “یافته های پروفسور ورمیلن و تیم وی یک نقطه عطف مهم در درک ما از سرطان روده بزرگ است.” گفت هلن ریپن. ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و پیامدهای آینده آن برای افراد مبتلا به سرطان ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

به گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین نوع شایع در انگلیس است که سالانه بیش از 48000 نفر از سرطان روده رنج می برند.

علائم سرطان روده شامل عادت روده ، درد شکم و تغییر در خون در مدفوع است.

دکمه بازگشت به بالا