استان ها

عظمت شاهنامه مرهون درک سراینده از اوضاع زمانه است/ پیام حکیم فردوسی به جهان

به گفته خبرنگاران خبرگزاری آنا در اصفهان ، هاکیم ابوالقاسم فردوسی نه تنها بزرگترین شاعر ایران بلکه بزرگترین معلم ملت ایران و ثبات زبان فارسی و وحدت ملت ایران و جاودانگی آزادی و استقلال ایران است. “این هوشمندی ، تفکر و فرهنگ ایرانیان است.”

در تقویم ایرانی ، ماه اردیبهشت (25) ، روز عروسی به زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی ، حماسه کاخ .

این سمبل ایران و جهان است. به همین مناسبت با اکرم هراتیان ، مدیر بخش و مدیر شعبه اصفهان (خراسان) دانشگاه آزاد اسلامی و استادیار زبان و ادبیات فارسی گفت و گویی را آغاز کردیم که در زیر می خوانید.

آنا: از اهمیت و نقش زبان در رسیدن به موضوع بگویید.

هراتی: .

زبان اولین ابزار برای برقراری ارتباط بین انسان ها و تنها ابزار تفکر است. ما هویت و شخصیت خود را با زبان شکل می دهیم. انسانها با کمک زبان ، دنیای خود را با جهان دیگران پیوند می دهند. هر زبان مخزنی از تاریخ ، ادبیات ، دانش ، خرد ، نگرش ها ، احساسات و ارزش های مردم یک کشور است.

افراد فاقد زبان غنی و شایسته از تفکر خلاق و مولد محروم هستند. بنابراین ، جوامعی که از اهمیت جایگاه زبان آگاه هستند ، هیچ تلاشی برای تقویت و حفظ آن نمی کنند. از آنجا که آنها می دانند که پیشرفت ذهن افراد بسیار ساده است ، فارغ از اینکه آنها برای تقویت این پایه مهم زندگی چه اهمیتی می دهند.

آنا: به اهمیت نقش زبان توجه کنید ، در مورد زبان فارسی و جایگاه آن توضیح دهید.

هراتی: .

 زبان فارسی یکی از ارکان اصلی هویت ایرانی است. این زبان “راه فارسی” خوانده می شد زیرا دربار پادشاهان ساسانیان بود. “راه فارسی” از زبان باستانی “فارسی میانه” یا “پهلوی” گرفته شده است و همچنین از “فارسی باستان” گرفته شده است. پس از سقوط ساسانیان تا زمان حمله اعراب به ایران و روی کار آمدن صفاریان به قدرت ، زبان عربی زبان علمی و اداری ایرانیان تازه تبدیل شده بود.

تا قرن سوم هجری ، هنگامی که دولتهای نیمه مستقل و مستقل ایران در خراسان تأسیس شدند ، توجه به زبان فارسی افزایش یافت. خیلی زود پس از آن ، پادشاهان سامانی سیاست ارتقاء فارسی را اتخاذ كردند ، بدین ترتیب دری فارسی را به زبان رسمی و ادبی دولت ممكن سامانی تبدیل كردند. در ابتدا زبان گفتاری ، الفبای 28 عربی عربی به صورت شفاهی قابل نگارش بود و از آن زمان به بعد ، در طی دوازده قرن ، آثار مکتوب و نثر در موضوعات مختلف علمی ، ادبی ، تاریخی و جغرافیایی منتشر شده است. نجوم ، پزشکی ، فلسفه ، اخلاق ، سیاست و غیره.

اما بخش قابل توجهی از آثار تمدن بشری به این زبان نوشته شده است. به همین دلیل ، زبان فارسی از نقش ارتباطات ساده مهمتر می شود و به میراث مشترک تمدن بشری تبدیل می شود. به طور خلاصه ، این زبان یا ملت مردم پارسی نیست؛ درعوض ، میراث اندیشه هزاران سال است که بخش وسیعی از سرزمین مشرق زمین بوده است.

آنا: در سخنرانی خود به آثار مکتوب و نثر نوشتاری اشاره کردید که مهمترین آنها شاهنامهامه فردوسکی بود. چه ارتباطی بین فارسی و فردوسی وجود دارد و چرا نام فردوسی به زبان فارسی پیوست شده است؟

هراتی: .

ابوالقاسم فردوسی ، عصر شیعه شیعه ، در هنگام فتح ایران توسط خلافت عرب بغداد ، به فارسی نوشت. ادبیات رسمی در صدر جامعه ادبیات عرب بود. مکاتبات و نوشته‌های علمی دیوانی بیشتر به این زبان بود. وی با تألیف کتاب با جلد و عظمت شاهنامه ، توانایی بزرگ زبان فارسی را در بیان انواع مختلف اثبات کرد و پایه و اساس زبان فارسی را تقویت کرد. همانطور که از شاهنامه می توان دریافت ، فردوسی از زبان فارسی آگاه و حساس بود و شعر وی بر همین نکته تأکید می کند:

امسال خیلی متحمل شده ام

اعظم را دوباره به زبان فارسی احیا کردم

از طرف دیگر ، فردوسکی گذشته حماسه و تاریخی ایران را به زبان فارسی حفظ کرده است و اگر این کار را نمی کرد ، می توان تمام گذشته های اسطوره ای ، حماسی و تاریخی قبل از اسلام را فراموش کرد.

آنا: با توجه به جایگاه فردوسی ، لطفاً در مورد ارزش و اهمیت شاهنامه به ما بگویید.

هراتی: .

 شاهنامه یکی از بزرگترین حماسه های ملی ایرانیان و یکی از بزرگترین حماسه های جهان است؛ اما همه از اهمیت و اهمیت شاهنامه به دلیل محتوای آن نیست؛ درعوض ، دلایل تخیل فردوسکی و افکار عمیق وی و توانایی وی برای هنر شاعرانه و داستان پردازی و ایجاد معانی ظریف در زمینه های مختلف اخلاق ، شعور ، شعر ، توصیف و درک او از اوضاع زمان و زبان فارسی. راحتی و راحتی این کتاب نسبت به سایر آثار.

آنا: پیام مجازات برای انسانها در سراسر جهان چیست؟

هراتی: .

 Shamanism “به نام خدا ، توسط زندگی و خرد آغاز می شود”. فردوسکی از ابتدا می خواهد بگوید زندگی باید با خرد باشد. در طول شامنیسم ، عشق به زندگی ، آسایش و خوشبختی انسانها ، اجتناب از آزار و اذیت ، نفرت از جنگ ، کشتار ، خونریزی و ویرانی در حال افزایش است.

اساس حماسه ملی ایران جنگ ابدی بین خیر و شر و نور و تاریکی است. اهورا ، عدالت ، شفقت ، هارمونی ، سعادت و فضایل شرارت ، دروغ ، جادو ، فریب ، نقض میثاق ، بدخواهی ، نابودی ، مرگ و چیز دیگری نیست جز ارواح شیطانی در حضور دربار و تورانیان.

انتهای پیام 4121/4062

دکمه بازگشت به بالا