در این مقاله قصد داریم به طور کامل و بدون حاشیه به این پرسش پاسخ دهیم که سئو تکنیکال یا سئو فنی (Technical SEO) چیست و سپس چک لیست طلایی ۱۷ مرحلهای لازم برای این فرایند را معرفی کرده و توضیح دهیم. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید و یا تمایل دارید به زودی این فرایندها را بر روی وبسایت خود پیاده سازی و اجرا کنید با ما همراه باشید.
سئو تکنیکال یا سئو فنی چیست ؟
در مباحث مربوط به بهینه سازی وب سایتها برای موتورهای جستجو و یا همان سئو، با عبارات و اصطلاحات و راهکارهای زیادی مواجه شده و یا با مباحثی از قبیل تحقیق در کلمات کلیدی، نوشتن توضیحات متا، بک لینک … برخورد کرده و با آنها سروکار پیدا میکنیم. سازندگان وب سایتها از تمامی این تکنیکها و روشها استفاده میکنند تا رتبه وب سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا دهند.
یکی از مهمترین این روشها، آموزش سئو تکنیکال یا سئو فنی است که به عوامل و آیتمهایی باز میگردد که در پشت صحنه واقع شدهاند. این عناصر و عوامل نقش بسیار موثری در افزایش بازدید از یک وب سایت دارند و به بهینه سازی جنبههای فنی یک سایت نیز کمک میکنند .
چک لیست طلایی ۱۷ مرحلهای سئو تکنیکال یا سئو فنی
17 گام مهم برای بررسی سئو وبسایت از نظر فنی و تکنیکی عبارتند از:
مرحله اول: انتخاب دامنه اصلی وب سایت
اولین گامی که باید در سئوی تکنیکی و فنی وب سایت خود بردارید انتخاب دامنه اصلی سایت است. این دامنه را باید به همراه پیشوند اصلی و پروتکلهای امنیتی در نظر بگیرید. همانطور که میدانید وب سایت شما میتواند به اشکال متنوعی در سطح وب به نمایش درآید.
از جمله اشکال نمایش وب سایت در سطح وب میتوان به همراه شدن آن با www اشاره کرد و یا Http و … را نام برد. نکته مهمی که باید در این زمینه به آن دقت داشته باشید این است که موتور جستجوی گوگل تمامی وب سایتها را با استفاده از کد url آنها مورد شناسایی قرار میدهد.
بدون اینکه شکل و یا محتوای آنها را در نظر بگیرد. پس اگر شما یک دامنه اصلی برای وب سایت خود در نظر نگرفته باشید این امکان وجود دارد که گوگل آدرسهای سایت شما را با عنوان یک سایت تکراری و یا دارای محتوای تکراری ارزیابی و بررسی کند.
دقت کنید که از URL های فارسی به دلیل به هم ریختگی در زمان اشتراک گذاری، استفاده نکنید. همچنین سعی کنید همیشه ساختار مناسبی از کلمات را برای سایت خود در نظر بگیرید که در وهله اول کاربر راحت تر باشد و در اولویت های بعدی برای لینک سازی، رتبه بندی صفحات و … مشکلات کمتری ایجاد شود.
مرحله دوم: فعال کردن SSL
در پروسه بررسی سایت و بحث آموزش سئو تکنیکال یا سئو فنی، فعال بودن SSL بسیار مهم و تاثیر گذار است. HTTPS واقعا پروتکل امن تری نسبت به HTTP است و امنیت سایت برای گوگل بسیار اهمیت دارد.
همانطور که میدانید موتور جستجوی گوگل حساسیت بسیار بالایی به امنیت اطلاعات کاربران و حفظ حریم خصوصی آنها دارد. در واقع وب سایتهای سئو شده از نظر فنی، آنهایی هستند که امنیت بالاتری دارند.
توجه به امنیت یک وب سایت در واقع احترام به حریم خصوصی کاربران شما بوده و لذا یکی از مهمترین ملزومات برای وب سایت شما داشتن SSL در آدرس سایت است. اگر این عنصر را فعال نکنید ممکن است کاربران در بدو ورود به وب سایت شما با هشدار سایت نا امن روبرو شوند.
از طریق فعال کردن این پروتکل، آدرس سایت شما به Https تغییر کرده و نیاز به پرداخت هزینهای هم دارد. هر چند برای افزایش امنیت وب سایت و احترام به حریم خصوصی کاربران میتوانید از روشها و تکنیکهای دیگری هم کمک بگیرید. اما با این حال یکی از مهمترین و بهترین این اقدامات استفاده از Https است.
نکته: اکثر ارائه دهنده های میزبانی سایت، به شما SSL رایگان میدهند اما پیشنهاد میشود حتما برای امنیت بیشتر از SSL های پولی استفاده کنید.
با استفاده از این عنصر به این اطمینان دست پیدا خواهید کرد که هیچ فردی نمیتواند به اطلاعات رد و بدل شده میان وب سایت و مرورگر دسترسی داشته باشد و لذا اگر افراد و کاربران در وب سایت شما وارد حساب کاربری خود شوند اطلاعات مربوط به حسابشان به طور کامل حفظ و محفوظ خواهد ماند و احتمال هک شدن و یا افشا شدن اطلاعات خصوصی آنها نیز کاهش بسیار شدیدی پیدا خواهد کرد.
برای اینکه بتوانید این کد را به اجرا در بیاورید باید حتماً گواهی SSL در اختیار داشته باشید .
مرحله سوم: معرفی وب سایت به گوگل
برای این که به این اطمینان دست پیدا کنید که موتور جستجوی گوگل قادر به بررسی وب سایت شما است و یا رباتهای موتور جستجو توان و امکان بررسی صفحات و فهرست بندی آنها را دارند باید وب سایت خود را به گوگل معرفی کنید. برای انجام این فرایند باید به بخش تنظیمات وردپرس مراجعه کرده و به قسمت تنظیمات خواندن سر بزنید و اجازه ایندکس سایت را صادر نمایید .
مرحله چهارم: افزایش سرعت وب سایت
همانطور که میدانید کاربران امروزی مدت زمان زیادی را برای بارگذاری صفحات یک وب سایت تلف نمیکنند و تمایل دارند با سرعت بالا و در مدت زمان محدود به محتوای مورد نظرشان دسترسی داشته باشند. علاوه بر کاربران، موضوع سرعت یک وب سایت برای موتورهای جستجو نیز نکته بسیار حائز اهمیتی است.
چراکه یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر سئوی یک وب سایت سرعت آن است. در حقیقت اگر شما تمامی فاکتورهای مورد نیاز بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجو را به خوبی انجام داده باشید اما وب سایت شما از سرعت بسیار کمی برخوردار شده باشد باز هم رتبه و نتایج خوبی به دست نخواهید آورد.
چرا که سرعتهای پایین باعث میشوند که کاربران از عملکرد شما رضایت کافی نداشته و با سرعتی بالا از وب سایت خارج شوند.
مشاوره رایگان جهت خدمات بهینه سازی و افزایش سرعت سایت وردپرسی
مرحله پنجم: فعال کردن سایت مپ XML
سایت مپ به طور کلی به فایلی گفته میشود که قادر است لینک تمامی صفحات وب سایت شما را در خود ذخیره سازی کرده و از آنها نگهداری کند.
در این صورت روباتهای موتور جستجو نیز این امکان را به دست میآورند که با بررسی آن و در مدت زمانی بسیار کوتاه به تمامی صفحات وب سایت شما دسترسی داشته باشند و یا برای ایندکس آنها با دشواریهای کمتری مواجه شوند.
اگر سایت مپ را فعال کنید به افزایش سرعت ایندکس توسط رباتهای موتور جستجو نیز کمک خواهید کرد. سایت مپ xml در حقیقت فهرستی از صفحات وب سایت شما را به نمایش در میآورد و نقشه راه سایت را به موتورهای جستجو نشان میدهد.
با استفاده از این نقشه به این اطمینان دست پیدا خواهید کرد که موتورهای جستجو هیچ کدام از بخشهای محتوای شما را از دست نداده و به بررسی تمامی بخشهای آن اقدام کردهاند.
مرحله ششم: افزایش اعتبار آموزش سئو تکنیکال یا سئو فنی
بسیاری از کاربران تمایل دارند به این اطمینان دست پیدا کنند که اعتبار و جایگاه سایت آنها از همین ابتدای کار و در آغاز راه اندازی از نظر موتور جستجوی گوگل کاهش پیدا نکرده است. برای این کار باید در ابتدا مطمئن شوید که در هیچ کدام از صفحات وب سایت شما محتوای کپی شده و یا تکراری وجود نداشته و یا صفحات شما کم محتوا و یا با محتوای بی ارزش نیستند.
اگر احساس میکنید برخی از صفحات وب سایتتان از محتوای کم ارزش بهره برده سعی کنید آنها را حذف نمایید. در حقیقت محتوای کپی شده چه در خود وب سایت شما باشد و چه از وب سایتهای دیگر کپی شده باشد، به گیج و سر در گم شدن موتورهای جستجو کمک خواهد کرد.
اگر موتورهای جستجو با چنین صفحاتی مواجه شوند تشخیص نخواهند داد که باید به کدام صفحه امتیاز و یا رتبه برتری ارائه دهند. به همین دلیل ممکن است صفحات با محتوای کپی و یا محتوای مشابه را پایین تر از دیگر صفحات به نمایش درآورند. در برخی از مواقع شما نمیدانید که محتوای کپی شده در وبسایت خود دارید. برای نمونه ممکن است به دلیل وجود برخی از اشکالات فنی و یا تکنیکی یکی از محتواهای سایت شما با دو url مختلف به نمایش در آمده باشد.
مرحله هفتم: تنظیم ساختار وب سایت
همانطور که میدانید وبسایتها از یک ساختار خطی به وجود نیامدهاند. پس شما نمیتوانید برای انجام سئو یا بهینه سازی هر کدام از کلمات در گوگل یک صفحه جداگانه به وجود آورید و یا با نگارش متن در آن به صفحه اول و نتایج برتر دست پیدا کنید.
برای انجام این کار بهتر است برخی از کلمات موجود در وب سایت خود را در صفحات به صورت دسته بندی شده …
برای مطالعه نسخه کامل مقاله و آشنایی با 9 نکته مهم و باقی مانده سئو تکنیکال به آدرس https://nivaad.com/seo/what-is-technical-seo مراجعه نمایید.