عمومی

بررسی تفاوت شال و روسری

فرق اصلی بین شال و روسری در چیست؟

آیا می دانید تفاوت شال و روسری در چیست یا شما هم مثل خیلی ها تفاوتی برای این دو نوع سر پوش قائل نیستید. اگر می خواهید فرق روسری و شال را بدانید و خرید شال ارزان را تجربه کنید، در ادامه با ما همراه شوید.

تفاوت شال و روسری

شال تشکیل شده از پارچه ای مستطیلی شکل که دارای اندازه های متفاوتی می باشد. از اندازه های شال می توان به معمول ترین اندازه آن یعنی 70*180 و اندازه های دیگر مثل 80 در 180 یا 70 در 160 یا 90 در 200 یا 100 در 280 نام برد.

هر سال یکی از اندازه های ذکر شده شال بین خانم ها مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد مثلا در سال 95 شال نخی و شال ساده در ابعاد 80 در 180 بسیار مورد توجه قرار گرفت و در سال های اخیر شال نخی و شال ساده با ابعاد 100 در 280 که معروف به شال هنرمندی یا شال سه متری بود در بین خانم ها بسیار مورد توجه واقع شد.

معمولا از شال دختران و خانم های جوان که از مانتو جهت پوشش بیرون از خانه استفاده می کنند مورد توجه می باشد. شال ها دارای مدل ها و جنس متفاوت می باشند که می توان به عنوان نمونه از شال نخی, شال ابریشم, شال ابریشم مامی, شال سه متری (شال هنرمندی), شال گیپور, شال حریر و …. نام برد. بستن شال بروی سر هم روش های گوناگون و متفاوتی دارد. انواع شال و روسری این روزها به شدت گسترده تر و متنوع تر می شود.

روسری

روسری بیشتر یا تمام قسمتهای بالای سرِ زنان را پوشانده و صورت را بدون پوشش می گذارد. روسری از پارچه مثلثی یا پارچه مربعی تاشو به مثلث تشکیل می شود، که با آن سر پوشانده شده است.

اهداف استفاده از روسری

روسری ممکن است برای اهداف مختلفی از جمله محافظت از سر یا مو در برابر باران، باد، خاک، سرما، گرما، برای مصارف بهداشتی، مد، تشخیص یا تمایز اجتماعی پوشیده شود. به دلایل مذهبی، برای پنهان کردن طاسی، از تواضع، یا اشکال دیگر اجتماعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. روسری اکنون به دلایل عملی، فرهنگی یا مذهبی پوشیده می شوند.

شال

شال که با تلفظ (shawl) وارد فرهنگ وزبان انگلیسی ها شد، در ابتدا از پشم وسپس از ابریشم بافته می شد. شالهای پشمی همان گونه که از نامشان پیداست، از پشم تهیه می شد ودارای کاربردهای زیر بود: ۱-پارچه های کم عرضی که برای جلوگیری از کمردرد ویا برای محفوظ ماندن کلیه ها در برابر سرما به کمر می بستند نوع بافت ورنگ های بکار رفته در این شالها، با توجه به جنسیت اشخاص متفاوت بود.

تفاوت شال و روسری

  1. تفاوت شال و روسری در نوع بافت پارچه: روسری‌ها معمولا دارای بافت ساده و از جنس ابریشمی و ساتن میباشند؛ ولی بافت های شال دو دسته ریز بافت و درشت‌ بافت میباشند. که شال‌های ریز بافت دارای زیبایی منحصر بفردی هستند.
  2. تفاوت شال و روسری در نوع چاپ: بروز ترین روش چاپ روی انواع شال و روسری، روش دیجیتال، چاپ خیس و ساده چاپی تک رنگ است.

تفاوت شال و روسری در استایل

استفاده از روسری‌های سبک معمولا برای استفاده در بیرون‌ رفتن‌های روزانه و فعالیت‌های اینچنینی مثل محل کار، دانشگاه و … استفاده می‌شود.

استفاده از شال بخصوص شال با طرح های ساده برای استایل های رسمی و به اصطلاح خوش تیپ گشتن کاربرد دارد.

نکات مهم برای خرید شال و روسری

برای خرید روسری ساده نیاز به دانستن سایز نیست، تنوع، رنگ و طرح های بسیار متنوعی دارد.

قیمت شال یا روسری بطور متوسط با یک وعده غذای خارج از منزل برابری می کند‌، پس چه هدیه ایی بهتر از آن.

خرید شال یا روسری؟

اما همین خرید به ظاهر ساده چنانچه با دقت و توجه همراه نباشد، می تواند به بدترین خرید منجر شود،

5 نکته ی زیرمی تواند کمک قابل توجه ایی به خرید شال و روسری مناسب کند.

شال یا روسری؟

اولین نکته ایی که باید به آن توجه داشت انتخاب شال یا روسری است

باید توجه داشته باشید که شخص مورد نظر شما بیشتر به شال علاقمند است یا روسری؟

سر نخوردن، راحت بودن، و عدم نیاز به مرتب کردن مدام آن از نکاتی است که در انتخاب شال یا روسری عامل مهمی است.

رنگ و طرح شال و روسری:

یکی از مهمترین نکات، طرح و رنگ شال و روسری است، شال و روسری یکی از متنوع ترین پوشاک است،

این تنوع هم یک حسن برای انتخاب است، هم خرید را یکم مشکل و تصمیم گیری را سخت می کند، به همین

دلیل باید به نکاتی توجه نمود که برای هر شخص و سلیقه متفاوت است و متناسب با سلیقه فرد خریداری شود.

  • طرح های سنتی: طرح های همراه با بوته جقه، گل و.. که بیشتر در بین بانوان مسن طرفدار دارد
  • طرح های مدرن: شامل طرح های نقاشی، کوبیسم، چهار خانه، زنجیری و کمربندی …
  • تک رنگ: شال یا روسری ساده که معمولا نخی است و انتخاب رنگهای خاص و منحصر به فرد آن می تواند هدیه بسیار مناسبی باشد.

جنس شال یا روسری:

جنس شال یا روسری یکی از مهمترین نکات انتخاب شال و روسری مناسب برای خرید است.

  1. شال و روسری نخی: شال یا روسری های نخی زیر مجموعه ی پارچه های پنبه ای می باشد، به راحتی شست و شو می شوند، بدلیل عبور دادن گرما از خود و خنک بودن، مناسب ترین جنس شال یا روسری برای فصل گرماست، به راحتی اتو می شود، کمتر از سایر جنس ها سر میخورد
  2. شال و روسری حریر: پارچه ای لطیف، خنک، سبک، نازک و لخت است، بدلیل نازکی حجاب نداشتن، روسری های حریر بیشتر از شال حریر موجود است، به نسبت نوع نخی، قیمت آن گران تر است و سر خوردن آن به نسبت روسری با شال نخی بیشتر است.
  3. شال و روسری ساتن: پارچه ی ساتن، نوعی پارچه براق است که سطحی صاف دارد، معمولا پشتشان مات است به نسبت نمونه ی روسری ابریشمی ارزان تر است و بیشتر در تهیه روسری های مجلسی ورسمی کاربرد دارد.
  4. شال و روسری ابریشم: شال یا روسری ابریشم سبک و لطیف و مقاوم هستند، چهار فصل استفاده شده و دیر تر چروک می شوند، معمولا برای محصولات مجلسی استفاده شده و گران قیمت هستند.

کیفیت ظاهری شال و روسری:

هنگام خرید روسری و شال از حراجی ویژه روسری شاپ اگر برای خودتان خرید می کنید، به راحتی بیش از مد توجه کنید و اگر برای شخصی هدیه می خرید، سلیقه شخص مورد نظر مهمترین اولویت برایتان باشد، نه نظر فروشنده یا مد روز و … بسته بندی زیبا و شکیل هم از اهمیت خاصی برخوردار است، دقت کنید که شال و روسری زده دار، نخ کش، لک، جابجائی چاپ و … نداشته باشد.

ترجیحا سعی کنید از فروشنده قول تعویض بگیرید که اگر شخص مورد نظر شما، سلیقه ی شما را نپسندید، بتواند با سلیقه خود، با شال یا روسری دیگری تعویض نماید.

مهم‌ ترین موارد تفاوت شال و روسری چیست؟

دانستن تفاوت شال و روسری و انواع آن‌ها در تعیین المان‌های استایل شما بسیار اهمیت دارد؛ پس به شما توصیه می‌کنیم تا این مطلب را نخوانده‌اید شال یا روسری‌تان را نخرید!

از اهمیت شال و روسری نمی‌توان به راحتی گذشت. با توجه به تاثیر زیادی که شال یا روسری روی چهره و تیپ و استایل خانم‌ها دارد، بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که تفاوت شال و روسری را بدانیم و انواع مختلف آن‌ها را بشناسیم. در ادامه‌ی این مطلب راجع به تفاوت شال و روسری و مدل‌های مختلف آن‌ها صحبت می‌کنیم.

شال و روسری؛ این آیتم جذاب در استایل خانم‌ ها

روسری و شال را مانند یک معجزه‌ی کوچک در استایل خانم‌های مسلمان شیک‌پوش می‌دانند؛ چرا  که به راحتی می‌توان با یک انتخاب مناسب و ساده کل یک استایل را ارتقا داد. پس برای خانم‌ها باید تفاوت شال و روسری واضح شود و از مدل‌های مختلفی که از این اکسسوری زنانه در بازار وجود دارد آگاه باشند.

به طور کلی دنیای شال و روسری بسیار متنوع و بزرگ است و به راحتی نمی توان بین آن‌ها تقسیم بندی کرد؛ اما طبق یکسری المان‌ها شال و روسری زنانه را با توجه به فاکتور‌هایی مثل جنس، اندازه یا قواره، استفاده در فصول مختلف، نوع چاپ و طرح تقسیم‌بندی می‌کنند.

چرا تفاوت شال و روسری برای ما باید مهم باشد؟

یکی دیگر از دلایلی که باید تفاوت شال و روسری برای ما مهم باشد استفاده‌ی به جا از آن‌ها در استایل و موقعیت ماست. در نظر بگیرید که هر شال و روسری‌ای برای مهمانی‌ها و موقعیت‌های رسمی مناسب نیست و برعکس این مورد را در استایل‌های خیابانی و روسری شاپ هم داریم. پس سوال اینجاست که کدام‌یک از این اکسسوری‌های دخترانه برای کدام استایل مناسب است؟

شاید قبل از اینکه بخواهیم مدل‌های مختلف شال یا روسری را عنوان کنیم بهتر باشد به طور خلاصه تعریفی از هرکدام داشته باشیم:

روسری و انواع قواره های آن

روسری یکی از اکسسوری‌های خانمانه است که شکل ظاهری چهارگوش دارد و در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ در بازار موجود است. حرفه‌‌ای‌ها این سایز‌ها را قواره می‌نامند که حتما شما هم هنگام خرید این واژه را شنیده‌اید.

اما روسری‌های موجود در بازار خرید شال  و روسری معمولا در چه قواره‌هایی موجود هستند؟

  • قواره ۶۵ *۶۵: بیشتر به عنوان تزیین استایل و دور مچ یا دور گردن استفاده می‌شود
  • قواره  ۷۵ *۷۵: همان سایز کوچک روسری است و بیشتر در جنس‌های لوکسی مثل ابریشم و ساتن تولید می‌شود.
  • قواره  ۹۰ * ۹۰: اندازه‌ی متوسط روسری و پرکاربردترین و محبوب‌ترین مدل روسری است
  • قواره ۱۲۰* ۱۲۰ به بالا: این مدل روسری‌ها که به روسری قواره بزرگ معروف هستند به تازگی مد شده‌اند و طرفدارن خاص خودشان را هم در تابستان و هم در زمستان دارند.

شال و طرح‌ها و قواره های مختلف آن

این مدل مستطیلی شکل برای کسانی مناسب است که با روسری راحت نیستند و علاقه به طرح و رنگ زیادی دارند. البته برای کسانی که به تیپ اسپرت علاقه دارند، بهترین کار استفاده از شال‌های با جنس و طرح اسپرت است. این سرپوش زنانه در جنس‌ها و قواره‌های مختلفی تولید می‌شود و برای هر موقعیت و مناسبتی یک مدل متفاوت دارد.

رایج‌­ترین اندازه شال می‌­تواند ۷۰*۱۸۰ باشد، اما اندازه‌های دیگر مثل ۸۰*۱۸۰ یا ۷۰*۱۶۰ یا ۶۵*۲۰۰ یا ۱۰۰*۲۸۰ نیز در بازار موجود است. همچنین در چند سال اخیر مدل شالی به اسم شال هنرمندی نیز مد شد که به شال سه متری هم معروف است و قواره‌ی آن ۱۰۰* ۲۸۰ بوده و برای استایل‌های اسپرت و هنری بسیار مناسب خواهد بود.

تفاوت شال و روسری

۱. تفاوت شال و روسری در نوع بافت پارچه

بافت روسری‌ها معمولا ساده است، زیرا بیشتر در جنس‌های ابریشمی و ساتن و … تولید می‌شوند؛ اما شال‌ها دارای بافت هستند که خود بافت‌هایشان به دو دسته‌ی ریز بافت و درشت‌بافت تقسیم‌ می‌شوند. شال‌های ریز بافت از کیفیت و زیبایی بالاتری برخوردار هستند.

۲. تفاوت شال و روسری در نوع چاپ

از قدیم تا امروز روش‌های مختلفی برای رنگ شال و روسری استفاده می‌شد؛ اما مدرن‌ترین و جدیدترین راه‌ها چاپ دیجیتال یا سابلیمیشن، چاپ خیس و ساده چاپی تک رنگ مثل روسری و شال تک رنگ است.

۳. تفاوت در استایل

برای استایل روسری شاپ چه مدل شال و روسری مناسب است؟

 در نظر بگیرید که استایل روسری شاپ به این معنی است که شخص در آن احساس راحتی کند. از این تیپ بیشتر برای بیرون‌ رفتن‌های روزانه و فعالیت‌های اینچنینی مثل محل کار، دانشگاه و … استفاده می‌شود. برای این موقعیت‌ها استفاده از روسری‌های سبک و با جنس‌های غیرلوکس مثل نخی و … را توصیه می‌کنند. همچنین استفاده از شال‌های با طرح ساده و هماهنگ با مانتو و شلوارتان نیز مناسب است؛ اگر جنس شالتان لوکس مثل ساتن و ابریشم و.. نباشد.

برای استایل نیمه رسمی چه مدل شال و روسری مناسب است؟

در ست‌های نیمه رسمی، نکته‌ی مهم رنگ است و معمولا کسانی که برای ظاهرشان ارزش زیادی قائلند، روی ست رنگی نیمه رسمی مانور می‌دهند. بنابراین دست شما برای انتخاب روسری و شال مناسب مانتو وشلوارتان باز است و فقط باید به طرح و رنگ آن و میزان هماهنگی که با استایلتان دارد توجه کنید.

برای استایل رسمی چه مدل شال و روسری مناسب است؟

موقعیت رسمی شامل تمام مراسم‌ها و مجالس بزرگ مثل عروسی و همچنین قرار ملاقات‌های بسیار رسمی می‌شود؛ پس بالطبع شما باید قدرت و جسارتتان را در این مراسم ها به رخ بکشید. در این شرایط، بهترین کار استفاده از روسری‌های با جنس و طرح لوکس است. از آنجایی که جنس‌هایی مثل حریر و ابریشم ظریف هستند، احتمالاً برای به هم نخوردن آرایش موهایتان مناسب‌تر خواهند بود؛ اما جنس‌های لوکس دیگر برای شال و روسری مثل ساتن هم وجود دارد که بسیار برای استایل‌های مجلسی مناسب اند.

جنس‌های مختلف روسری و شال زنانه

  • ابریشم: که بیشتر برای روسری‌های مجلسی استفاده می‌شود و مناسب فصل‌های بهار و تابستان است.
  • ساتن: این جنس هم برای روسری‌های لوکس و مجلسی است که در هر دو فصل کاربرد  دارد.
  • ژاکار یا جاکارد: این جنس ار روسری و شال با کیفیت است و طرح‌هایش درون بافت به صورت یکسره دیده می‌شود.
  • اسپان: یا همان نخ پلی استر بسیار مناسب تابستان است زیرا هوا را به راحتی رد و بدل می‌کند.
  • آکریل: نخ مصنوعی و پف کرده است و برای شال‌های زمستانی کاربرد دارد.
  • حریر: این مدل روسری و شال‌ها بیشتر دست‌دوز هستند و جنس لاکچری محسوب می‌شوند و به دلیل کیفیت و قیمت بالا مشهور هستند.

در آخر

در این مطل با تفاوت‌های عمده و مهم بین شال و روسری آشنا شدیم. حالا که تفاوت شال و روسری را یاد گرفتیم، بهتر است اصول ست کردن شال و روسری با مانتو را هم بخوانیم و ایده بگیریم تا در استایلمان استفاده کنیم. در قسمت نظرات و پرسش‌ها می‌توانید نظرات و سوالاتتان را با  ما و دیگر مخاطبان روسری شاپ به اشتراک بگذارید.

 

دفتر توزیع: گلستان – مینودشت

تلفن پشتیبانی: 09117070701

ایمیل پشتیبانی: info@rosarishop.com

دکمه بازگشت به بالا