عمومیمطالب برتر

بهترین روکش صندلی در ایران

روکش صندلی ماشین یکی از بخش‌های مهمی است که در تزیین داخلی خودرو باید به آن توجه کرده و با انتخاب بهترین روکش صندلی خودرو، مدلی را انتخاب کنید که هم از نظر زیبایی و هم کارکردی که روکش در محافظت از صندلی دارد بهترین باشد.نکات مختلفی برای اینکه یک روکش خوب برای ماشین انتخاب کنید وجود دارد که از جنس روکش گرفته تا طرح و رنگی که دارد را باید در نظر بگیرید. روکش‌ها برحسب تنوعی که دارند، علاوه بر اینکه بر اساس جنس دوخته شده به چند گروه تقسیم می‌شوند، از نظر کاربرد هم شامل انواع روکش‌های معمولی و اسپرت هستند.  می‌پردازیم.

بهترین روکش صندلی خودرو چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین از نظر هر کسی می‌تواند رنگ و طرح مختلفی داشته باشد. افراد بر اساس سلایق و علایقی که دارند مایل هستند تا از طراحی که دوست دارند در تزیین بخش داخلی و خارجی خودرو استفاده کنند. بنابراین اگر خودرو متعلق به شماست، دلیلی ندارد که حتما بر اساس نظرات دیگران عمل کنید و بعد از خرید پشیمان شوید که ای کاش همان روکش صندلی مد نظر را می‌خریدید.

ما در ادامه این مقاله می‌خواهیم به بررسی بهترین نوع روکش صندلی پرداخته و نکاتی را که باید برای خرید آنها را بررسی کنید شرح دهیم. لزومی هم ندارد که صرفا بر اساس این راهنما روکشی را انتخاب کنید که اصلا در علاقه شما نیست. پس اگر دنبال این هستید تا با اطلاعات کامل‌تر و دید باز روکش صندلی خود برای ماشین انتخاب کنید تا آخر با ما همراه باشید.

به جنس روکش توجه کنید

معمولا روکش‌های صندلی به دو دسته از نظر جنس تقسیم می‌شوند که شامل انواع روکش چرمی و پارچه‌ای هستند. اما برخی افراد هم هستند که به دلیل ویژگی و مزایایی که هرکدام از این دو جنس دارند می‌خواهند از مزایای هر دو روکش استفاده کنند که پیشنهاد می‌شود از روکش‌هایی ترکیبی که هم در آنها پارچه استفاده شده و هم چرم استفاده کنند.

حتما بخوانید : روکش صندلی تیگو ۷ پرو

اما بیایید نگاهی بیندازیم و ببینیم که چرا باید در انتخاب بهترین روکش صندلی برای ماشین باید به جنس آن توجه کرد.

مزایا و معایب روکش صندلی چرم

روکش‌های چرمی به دلیل ساختاری که دارند هم زیبا هستند و می‌توانید ماشین را بر اساس مدل و طراحی داخلی که دارد طوری آن را ست کنید که شما را از خرید روکش‌های اسپرت هم بی نیاز کند. اما همین ساختار باعث شده تا معایبی را هم با خود به همراه داشته باشد.

به عنوان نمونه استفاده از روکش‌های چرمی به دلیل ساختاری که دارند در فصل زمستان و تابستان مشکلات خاص خود را دارد. در زمان برودت هوا هوای داخلی خودرو به این دلیل که روکش دمای منفی را جذب کرده و هنوز طول می‌کشد تا به دمای محیط برسد، تا مدتی سرد خواهد کرد. در زمستان هم حالت عکس این قضیه رخ می‌دهد. تابش آفتاب باعث می‌شود تا گرمای زیادی تولید کرده و هوای داخلی خودرو برای سرنشینان غیرقابل تحمل شود.

یکی دیگر از مشکلات هم به جریان گردش هوا و تعریق برمی‌گردد. با نشستن روی چرم، خصوصا در هوای گرم یا شرجی جریان هوایی در این نوع روکش‌ها در جریان نیست که باعث تعریق شده و بوی نامناسبی هم در زمانی که سال‌ها روکش روی صندلی نصب شده از خود ساطع می‌کند.

اما با همه این مشکلات این نوع روکش مزیت‌های دیگری هم دارد. مقاومت بالاتر، راحتی در تمیز کردن و از همه مهم‌تر طول عمر بالا ارزش این را دارد که هزینه بیشتری برای خرید روکش چرمی کنید.

مزایا و معایب روکش صندلی پارچه‌ای

روکش صندلی نوع دیگری است که در تولید و دوخت آن از انواع پارچه بسته به نوع استفاده‌ای که دارد استفاده می‌شود. مثلا برای خودروهایی که اسپرت نیست و استفاده از روکش جنبه محافظت از صندلی دارد، روکش مخمل برای سطح رویی و پشتی گزینه خوبی است تا سرنشین احساس راحتی با آن داشته باشد.

40 بهترین و شیک ترین برند روکش صندلی خودرو در ایران | بهترین یاب

مهم‌ترین مزیتی که این روکش‌ها دارند در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع است که نسبت به چرم از تنوع بسیار بالاتری برخوردارند؛ خصوصا اینکه با ترکیب چند پارچه مختلف می‌توان روکش‌هایی شیک و به اصطلاح اسپرت را تهیه کرد. مزیت بعدی هم به گردش هوا و تعریق در آنها برمی‌گردد که نسبت به نوع چرمی عملکرد بهتری دارند.

اما در مقابل تمیز کردن و شستشوی این نوع روکش کمی پیچیده است. ریختن مایعات روی آنها سبب می‌شود که به بافت صندلی نفوذ کرده و مجبور هستید که برای تمیز کردن صندلی و روکش هر دو را شستشو دهید. یا اگر پارکینگ ندارید و شغل شما هم طوری است که خودرو در طول روز که در محل کار هستید در هوای آزاد و زیر نور آفتاب قرار دارد، در دراز مدت موجب رنگ پریدگی و آسیب به بافت پارچه خواهد شد.

برای اینکه مزایا و معایب انواع روکش صندلی چرم و پارچه‌ای را بررسی کرده و در نهایت ببینید که کدام یک برای شما بهتر است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید.

یکی دیگر از مزایای روکش صندلی پارچه‌ای هم به تغییرات دمایی برمی‌گردد که نسبت به چرم عملکرد بهتری دارند. در فصل زمستان که هوا سرد است این روکش‌ها دلیل زیادی برای اینکه مدت زمان گرم شدن هوای داخلی بیشتر طول بکشد ندارند و خیلی سریع با دمای محیط داخلی خودرو سازگار می‌شوند.

روکشی با وزن و ضخامت بالاتر انتخاب کنید

چه اینکه از روکش صندلی چرمی استفاده کنید و چه پارچه‌ای، نکته مهمی که شاید کمتر به آن توجه کنید وزن روکش است. سعی کنید روکشی انتخاب کنید که وزن بالایی دارد. در این روکش‌ها چون پارچه، ابر و متریال به کار رفته کیفیت بالاتری دارند، در نهایت موجب می‌شوند تا وزن کلی روکش بیشتر شود.

علاوه بر این ضخامت آنها نیز بیشتر است که باعث می‌شود احساس راحتی بهتری هنگام نشستن روی آنها داشته باشید. در حالی که در روکش‌های با ضخامت کمتر مواد استفاده شده کیفیت کمی داشته و مشخصا عمر کمتری هم خواهند داشت.

به طراحی، دوخت و رنگ روکش دقت کنید

بعد از انتخاب نوع پارچه باید طرح و نوع دوخت را مورد بررسی قرار داد. هرچقدر هم که به انتخاب پارچه یا چرم با کیفیت نهایت دقت را کرده باشید، در حالی که دوخت استفاده شده کیفیت لازم را نداشته باشد، روکش صندلی با کیفیتی نخواهید گرفت.

چند نکته ای که باید در بحث طراحی و دوخت به آنها توجه کنید شامل موارد زیر هستند:

  • نخ استفاده شده برای دوخت پارچه‌ها باید کیفیت بالا را داشته باشد. همچنین دوخت نیز باید ساختار یک پارچه‌ای داشته و کششی که برای هر دوخت در پارچه ایجاد شده یکسان باشد.
  • روکش‌ها چون چندین سال روی صندلی قرار دارند، به مرور دچار پارگی می‌شوند. از همین روی شرکت‌هایی که بهترین روکش صندلی خودرو را تولید می‌کنند سعی می‌کنند به این نکته توجه کرده و دوخت کار را دو یا حتی سه بار انجام دهند.
  • درزهای روی روکش و نقطه اتصال آنها به صندلی که کش و قیطان روی آنها قرار دارد باید به خوبی دوخته شده باشند.
  • با طراحی کلی روکش باید دقت کنید که دقیقا متناسب با نشیمنی و تکیه گاه صندلی شما دوخته شده باشد. اگر با قرار دادن روکش روی صندلی بخشی از کار کم باشد، موجب مشکلاتی شده و مدام درگیر این خواهید بود تا روکش را در جای خود ثابت کنید.

در بحث انتخاب رنگ اولین چیزی که باید به آن دقت کنید رنگ کمربند است. اما شاید فکر کنید که خب همه خودروها یا کمربند مشکی دارند یا اینکه کمربند طوسی است؛ پس در این صورت چه لزومی دارد روکش‌هایی به رنگ قرمز، آبی، قهوه‌ای و… تولید شود؟

در انتخاب رنگ اینکه می‌گوییم به رنگ کمربند توجه کنید، یعنی رنگی را انتخاب کنید که اگر همسان یا در تضاد کمربند است به آن رنگ بیاید. به عنوان نمونه هستند افرادی که کمربند آنها طوسی است، اما از رنگ روکش زرد یا به رنگ کرم استفاده کرده‌اند که اصلا کمربند هم به چشم نمی‌آید.

برای اینکه به انتخاب رنگ روکش صندلی ماشین دقت کنید و متناسب با نوع خودرو بهترین گزینه را انتخاب کنید، این موضوع را به صورت تخصصی در مقاله دیگری بررسی خواهیم کرد.

مرجع : youtube

دکمه بازگشت به بالا