اجتماعیمطالب برتر

راهنمای جامع ثبت شکایت از کانال‌های تلگرامی به پلیس فتا

در جامعه امروزی، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به عضوی جدانشدنی از زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند. با گسترش و محبوبیت بیشتر این فضاها، آمار فعالیت‌های مجرمانه نیز افزایش پیدا کرده است.

پیام‌رسان تلگرام یکی از برنامه‌های محبوب میان ایرانیان بوده که حتی پس از فیلترینگ نیز، کاربران فعال خود را از دست نداد. به تدریج این پیام‌رسان به بستری مناسب برای کلاهبرداران و جرائم رایانه‌ای مختلف تبدیل شد.

در این میان آمار ثبت شکایت از کانال‌های تلگرامی و جرائم رایانه‌ای موجود در این شبکه اجتماعی افزایش پیدا کرد. دغدغه بیشتر افراد عدم آگاهی از چگونگی ثبت شکایت از کانال‌های تلگرامی و ارجاع به پلیس فتا است. شما می‌توانید با مطالعه راهنمای ثبت شکایت و مراجعه به سایت مخبران، اطلاعات و آگاهی لازم را در این زمینه به دست آورید.

 

پلیس | پلیس فتا

انواع مختلف کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق پیام رسان تلگرام

با افزایش تعداد کاربران فعال تلگرام، آمار و روش‌های متنوع اخاذی نیز گسترش پیدا کرده است. اگر چه سیستم‌های امنیتی درنظرگرفته شده برای این شبکه، از قدرت بالایی برخوردار هستند اما کلاهبرداران و افراد ناشناس همچنان با درز اطلاعات شخصی، کانال‌ها و ربات‌های فیک به اخاذی و سرقت از افراد دیگر می‌پردازند.

البته شبکه تلگرام روش‌های سطحی در مقابله با جرائم مختلف قرار داده است اما گاهی اوقات این روش‌ها پاسخگو نیاز افراد شاکی نیستند. تا کنون عنوان خاصی برای مجرمان و جرائم تلگرامی به کار گرفته نشده و این جرائم را زیر مجموعه جرائم رایانه‌ای به شمار می‌آورند.

کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق تلگرام می‌تواند به شکل‌های مختلفی تحقق پذیرد. برخی از این جرائم شامل موارد زیر می‌شود:

  •   جرم هتک حیثیت رایانه‌ای
  •   تولید و نشر محتوای مبتذل
  •   ترغیب به آموزه‌های غلط
  •   حملات فیشینگ
  •   عدم ارسال کالای خریداری شده یا ارسال کالای فیک
  •   سوءاستفاده از اعتبار برندها
  •   جرم انتشار اکاذیب رایانه‌ای

شکایت از کانال های تلگرامی چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای ثبت شکایت علیه کلاهبرداران و سودجویان تلگرامی وجود دارد. اولین گام در طرح شکایت خود، اثبات جرم و جمع‌آوری مدارک است. مدارک دیجیتالی مانند فیش‌های واریزی، شماره حساب فروشنده، مدرکی مبنی بر تقلبی بودن کالا، مکالمات فروشنده، پیام‌هایی مبنی به ترغیت آموزه‌های غلط می‌توانند نقش مهمی در اثبات جرم رخ داده داشته باشند. در نداشتن اطلاعاتی از مجرم، نیز می‌توانید شکایت خود را ثبت کنید. در قدم بعدی می‌توانید با بهترین وکیل در مشهد که به صورت تخصصی در زمینه جرائم رایانه‌ای فعالیت می‌کند، در رابطه با شرایط و جرم رخ داده مشورت کرده و از بهترین راه حل یا استراتژی ثبت شکایت اطمینان حاصل کنید.

نحوه شکایت به پلیس فتا

همانطور که می‌دانید پلیس فتا، نهاد مسئول برای رسیدگی به جرائم و اختلافات اینترنتی است. برای ثبت شکایت خود و پیگیری توسط فتا ابتدا باید به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کنید. پس از مراجعه به این دادسرا، پرونده‌ای در خصوص جرم رخ داده با ارائه مدارک و شواهد موجود، تشکیل دهید. در این صورت پرونده شما بر اساس روال قانونی بررسی و به جریان می‌افتد.

پلیس | پلیس فتا

به خاطر داشته باشید که این پرونده‌ها بر اساس میزان حساسیت و بررسی بیشتر به پلیس فتا ارجاع داده می‌شوند. گاهی اوقات مظنون‌های جرم، مشخص بوده و پس از بررسی‌های لازم و وجود مدارک لازم، مظنون به دادگاه احضار می‌شود. اما گاهی اوقات فرد شاکی اطلاعات از فرد مظنون ندارد؛ بنابراین پرونده به پلیس فتا برای تحقیقات گسترده‌تر ارجاع می‌شود.

پس از مراجعه به سایت پلیس فتا، از طریق پنل قرارگرفته سمت چپ سایت، به بخش ارتبطات مردمی مراجعه کنید. سپس در قسمت ثبت وب‌سایت‌های متخلف، نسبت به ارائه گزارش جرم رخ داده، اقدام نمایید.

شکایت و گزارش کانال‌های تلگرامی بدون مراجعه به پلیس فتا

یکی دیگر از روش‌های گزارش کانال‌های متخلف در فضای تلگرام، ارجاع این موارد به خود تلگرام است. پیام رسان تلگرام از سیستم قدرتمندی رای تشخیص و انهدام کانال‌های تلگرامی مخرب استفاده می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که محدوده فعالیت‌های او محدود بوده و با توجه به میزان گزارش‌های ثبت شده فرایند بررسی و تحقیقات خود را از سر می‌گیرد. کانال‌های ترویج هر گونه شکل خشونت و موارد مستهجن از مظنونان اصلی تلگرام محسوب می‌شوند. شما با گزارش دادن اینگونه کانال‌ها می‌توانید نقش موثری در کاهش انتشار مطالب آسیب زننده داشته باشید.

مدت زمان پیگیری شکایت ثبت شده به پلیس فتا

با توجه به حجم بالای شکایت‌های ثبت شده برای رسیدگی به جرائم تلگرامی به پلیس فتا، تخمین مدت زمان پیگیری آن دشوار است. مدت زمان رسیدگی به این پرونده‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. در صورتی که حساسیت پرونده ثبت شده بیشتر باشد در اولویت قرار می‌گیرد. اما در نظر داشته باشید که روند تحقیق و جمع‌آوری مدارک خود نیز زمانبر است. اگر به دنبال اطلاعات دقیق و مدت زمانی تخمینی برای پرونده‌های مختلف هستید؛ می‌توانید به سایت مخبران مراجعه کنید.

هزینه شکایت از کانال‌های تلگرامی

اولین دغدغه افراد شاکی هنگام ثبت شکایت و تشکیل پرونده، هزینه آن است. هزینه دادرسی شامل مراحل مختلفی مانند مرحله ثبت شکایت، تعرفه‌های حق الوکاله، کارشناسان، صدور رای و… می‌شود. این هزینه‌ها با توجه به نوع شکایت ثبت شده متغیر بوده و براساس تعرفه تعریف شده توسط سازمان برنامه و بودجه محاسبه می‌شود. اما به طور کلی هزینه بررسی و ثبت شکایت مسائل کیفری، زیاد نیست.

آیا شکایت از اکانت های دیلیت شده در تلگرام ممکن است؟

با توجه به اطلاعات و پرونده‌ها موجود، می‌توان گفت که پلیس فتا توانایی بازیایی و بررسی ردپای اکانت‌های تلگرام دیلیت شده را نیز دارد. تمامی فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در فضای مجازی ردپایی بجا می‌گذارد. در صورت شکایت از اکانت دیلیت شده، پلیس فتا می‌تواند با تحقیقات گسترده، ردپای این فعالیت را به دست آورد. در صورتی فرد تنها از اکانت خود log out کرده یا اپلیکیشن تلگرام را از روی تلفن همراه خود حذف کرده باشد؛ پلیس فتا می‌تواند با تحقیقات لازم، فرد مجرم را شناسایی و دستگیر کند. اما در صورتی که اکانت تلگرام فرد دیلیت شده باشد؛ ردیابی و دستگیری او دشوارتر می‌شود. در این صورت اطلاعات و مکالمه‌های موجود در این اکانت از بین رفته و قابل بازیابی نیست. اما پلیس فتا با استفاده از ردپای اطلاعات باقی مانده می‌تواند فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

تنظیم شکایت جرم‌های تلگرامی به پلیس فتا

به لطف گسترش تکنولوژی و اینترنت، بخش عمده‌ای از کارهای اداری از طریق اینترنت و سایت‌های معتبر قابل انجام هستند. شما در صورت مواجه با هرگونه تخلف در فضای مجازی مانند تلگرام می‌توانید به دادسراهای جرائم رایانه‌ای مراجعه کرده و نسبت به طرح شکایت نسبت به کانال‌های تلگرامی اقدام کنید. در صورت وجود هرگونه سردرگمی و عدم آگاهی می‌توانید به سایت مخبران مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا