استان ها

طرح مالیات برعایدی در سامانه یکپارچه خودرو کلید خورد

با هدف مقابله با سوداگری و سفته بازی؛

دولت با هدف مقابله با سوداگری و سفته بازی، طرح مالیات برعایدی را در سامانه یکپارچه خودرو کلید زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دولت با هدف مقابله با سوداگری و سفته بازی، طرح مالیات برعایدی را در سامانه یکپارچه خودرو کلید زد.

تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه باعث شده بود تا عده‌ای برای کسب سود‌های کلان از روش‌های مختلف اقدام به خرید خودرو‌ها از کارخانه کرده و آن را در بازار به قیمت بالا بفروشند که اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه به کاهش التهاب بازار کمک شایانی خواهد کرد.

سازمان مالیاتی کشور خودرو را به یکی از اموالی که مشمول مالیات بر طرح عایدی سرمایه می‌شود، معرفی و بر این اساس، در صورتی که خریدار خودرو در مدت کمتر از یک سال اقدام به فروش خودرو کند در این صورت ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شود.

این در حالی است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه با هدف مقابله با سوداگری و سفته‌بازی با پیگیری دولت سیزدهم کلید خورد؛ در همین راستا براساس اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعات همه خریداران خودرو از سامانه یکپارچه خودرو برای این طرح در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور و نهاد‌های ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

تأثیراجرای مالیات برعایدی سرمایه بر بازارخودرو

اجرای این طرح باعث می‌شود تا عرضه و تقاضا در بازار متعادل شده و خودرو به عنوان کالای مصرفی در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی قرار گیرد و همه در برابر قانون مالیات برابر باشند.

سامانه یکپارچه خودرو

در سامانه یکپارچه خودرو به خریداران اعلام شده است که حسب ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو ذیل سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت و شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

بر این اساس، اطلاعات همه متقاضیانی که در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کنند به‌منظور اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهاد‌های ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

خریداران خودرو ازمالیات برعایدی سرمایه چه می‌دانند؟

مالیات برعایدی سرمایه یکی از انواع مالیات است که بر عایدی حاصل از نقل و انتقال (خرید و فروش) دارایی‌های سرمایه‌ای شامل انواع دارایی منقول یا غیرمنقول و مشهود یا نامشهود وضع می‌شود.

این مالیات از مابه‌التفاوت سود خرید و فروش حاصل می‌شود؛ یعنی شامل مبلغ فروش منهای مبلغ خرید، کسر درصد تورم و محاسبه ضریب می‌شود، البته فروش خودرو بین یک تا دو سال پس از خرید، حدود ۲۰ درصد و فروش بین ۲ تا سه سال حدود ۱۰ درصد مشمول مالیات می‌شود.

طبق طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خودرو در صورت نگهداری بیش از سه سال معاف از مالیات و به تعداد اعضای خانوار تا سقف چهار خودرو معافیت مالیاتی داده شده است.

اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه منجر می‌شود تا افرادی که با سفته‌بازی و سوداگری اقدام به خرید و فروش خودرو‌ها و کسب سود‌های بالا می‌کردند، شناسایی شود و از آنان مالیات اخذ شود.

دکمه بازگشت به بالا