علمی و پزشکی

لنت‌های ترمز دوستدار محیط‌زیست ساخته شد

به گزارش مخبران و به نقل از معاونت علمی و فناوری مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری آیدا مزیزپور، مدیرعامل شرکت دانش سجان لنت مهراد از انجام مراحل تحقیقاتی تولید این محصول در دو قسمت خبر داد و اظهار داشت: در قسمت اول، تحقیق در مورد امکان استفاده از مواد لیگنوسلولزی روی لنت ترمز انجام شد. تست ها سال 2016 به پایان رسید و از مدل مواد اصطکاکی برای ساخت چندین مجموعه پد استفاده شد و از نظر کیفیت مورد تایید قرار گرفت.

مواد مضر را حذف کنید

در بخش دوم، تحقیقاتی برای بهینه سازی فرمولاسیون برای حفاظت از محیط زیست و حذف مواد مضر با توجه به مواد موجود و قابل دسترس از منابع داخلی انجام شد.

در این بخش مس از فرمولاسیون حذف شد و کلیه آزمایشات لازم بر روی نمونه های ساخته شده جهت رعایت قوانین جدید زیست محیطی و کاهش هزینه انجام شد.

این بخش از تحقیقات از سال 1397 تا 1399 انجام شد که طی آن تیم تحقیقاتی موفق به ارائه ترکیبی از مس بدون اصطکاک و پنبه نسوز، ماده سرطان‌زایی که تمامی خواص آن در حد مجاز و مطلوب استاندارد می‌باشد، شد. زمان شکست را ایجاد نمی کند و افت ضرایب اصطکاک آن در دماهای بالا بهینه است.

مطابق با استاندارد ملی ایران

در قسمت اول لنت ترمز پس از ارسال به کارخانه تلدا خاوران کازوین و ساپکو وابسته به ایران خودرو به صورت کاملا صنعتی با استفاده از ضایعات کشاورزی ساخته شد.

پس از این مرحله، مدل‌ها با همان فرمول قبلی ساخته شدند و آزمایش‌های تکمیلی برای تأیید عملکرد واقعی لنت‌های ترمز ساخته شده از مواد لیگنوسلولزی انجام شد.

بهینه سازی فرمولاسیون

سپس با توجه به اینکه قوانین زیست محیطی جدیدی در سطح بین المللی برای کاهش استفاده از مس در فرمولاسیون مواد اصطکاکی اجرا شده است و با توجه به محدودیت ها و عدم دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز در فرمولاسیون، فرمول بهینه سازی شده است. یک مدل جدید و آزمایشات تکمیل شده است.

ارزانتر از نمونه های مشابه خارجی

در این مرحله نمونه ها در شرکت اتحاد لنت تهیه و مورد آزمایش قرار گرفتند. نمونه های تهیه شده نیز آنلاین و موم شده و در دستگاه تست شدند.

هزینه هزینه فرمولاسیون نیز محاسبه شد و با وجود کیفیت بالا، هزینه مواد کلوئیدی ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی بود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پروژه ساخت لنت ترمز دوستدار محیط زیست با تسهیلات مصوب معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری حمایت می کند.

46

دکمه بازگشت به بالا