عمومیمطالب برتر

نکات مهم در انتخاب پرستار سالمند در منزل

خانه سالمندان انتخاب مناسبی برای نگهداری از سالمندان است؟

خانه سالمندان یا سرای سالمندان برای سالمندانی مناسب است که توانایی نگهداری از خود را ندارند. معمولا سالمندانی که دیگر قادر نیستند به تنهایی زندگی کنند و کارهای روزانه و روتین خود را انجام دهند، علی‌رغم میل فرزندان به خانه سالمندان سپرده می‌شوند. بسیاری از سالمندان زمانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند، این دسته از سالمندان هم می‌توانند برای رفع نیاز پزشکی و مراقبت‌های درمانی برای مدتی در این مراکز زندگی کنند. خانواده‌های زیادی هستند که به دلایل مختلف نمی‌توانند به خوبی از والدین خود مراقبت کنند به همین دلیل تصمیم می‌گیرند برای داشتن زندگی بهتر و مراقبت و توجه بیشتر آن‌ها را به خانه سالمندان ببرند.

نحوه انتخاب یک پرستار حرفهای

خدمات پرستاری: استخدام بسیار مهم است و باید با دقت و توجه بسیار زیادی انجام شود چرا که قرار است ساعات طولانی و حتی در برخی موارد به صورت شبانه‌روزی در کنار سالمند شما باشد. از این رو قابل اطمینان بودن و حرفه‌ای بودن وی بسیار حائز اهمیت است. بهتر است برای استخدام یک پرستار به تمام جوانب آن توجه داشته باشید. داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، داشتن تجربه کاری، صبور و با حوصله بودن، آراسته و تمیز بودن، داشتن علم و آگاهی لازم برای نگهداری از سالمند و قابل اعتماد بودن از مهمترین فاکتورها برای انتخاب و استخدام پرستار سالمند است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اما نکته مهم این است که پرستار سالمند را از مراکز معتبر و شناخته شده استخدام کنید. با پرستارانی حرفه‌ای و دوره‌دیده بهترین پرستاران را برای سالمندان شما در نظر گرفته است.

به نقل از زیمد درباره نیاز سالمندان به پرستار؛ <<افزایش>.>></<افزایش>

هزینه استخدام پرستار بیشتر است یا خانه سالمندان؟

هزینه نگهداری از سالمند در منزل: معمولا خانه سالمندان با توجه به امکانات و خدماتی که به فرد سالمند ارائه می‌دهد، تعرفه‌های متفاوتی دارد. خانه سالمندان خود به دسته‌های مختلف خانه سالمندان دولتی، خانه سالمندان ارزان‌قیمت، خانه سالمندان خصوصی، خانه سالمندان نیمه‌خصوصی و… تقسیم می‌شود. فرد با توجه به بودجه‌ی خود انتخاب می‌کند که در کدام مرکز بستری شود. معمولا هزینه خانه سالمندان به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت می‌شود. در این مراکز تمام امکانات رفاهی در اختیار فرد سالمند قرار دارد، به این ترتیب می‌تواند با هم سن و سالان خود روزهای خوبی را سپری کند. اما با همه این امکانات باز هم نمی‌توان خانه سالمندان را جایگزین خانه فرد کرد.

هزینه استخدام پرستار برای سالمند هم به عوامل مختلفی چون ساعت کار پرستار، آقا یا خانم بودن پرستار، خدمات ارائه شده و…. بستگی دارد. بسیاری از پرستاران هستند که تنها امور مربوط به سالمند را انجام می‌دهند، درصورتی که بسیاری از آن‌ها علاوه بر امور مربوط به سالمند نظافت روزانه منزل هم به عهده‌شان است. در اینصورت حقوق دریافتی پرستار بیش از یک پرستار معمولی خواهد بود.

مزایا و معایب خانه سالمندان چیست؟

نگهداری از فرد در خانه سالمندان می‌تواند برای فرد سالمند چالش‌های جدیدی را به همراه داشته باشد. زندگی فرد سالمند در خانه سالمندان با مزایا و معایب مختلفی همراه است، که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

مزایای خانه سالمندان

  • خانه سالمندان خدمات مراقبتی و پزشکی را به سالمند ارائه می‌دهد.
  • امنیت جانی سالمند در این مراکز تامین خواهد شد، حتی سالمندانی که دارای بیماران آلزایمر هستند هم میتوانند با خیالی آسوده در این مراکز بستری شوند.
  • خانه سالمندان می‌تواند یک خانواده برای فرد سالمند باشد و وی در میان هم سن و سالان خود احساس خوبی خواهد داشت. اما باز هم نمی‌تواند جایگزین خانه شخصی باشد.
  • در این مراکز به راحتی می‌توانید با دوستان و خانواده خود دیدار داشته باشید.

چگونه از افراد پیر و ناتوان مراقبت کنیم | نگهداری از سالمند

معایب خانه سالمندان

ترس فرد سالمند از مرگ در تنهایی که از دوری خانواده نشات می‌گیرد.

دور بودن از دوستان و خانواده و دلتنگی یکی از بزرگترین معایب ماندن در خانه سالمندان است.

تکراری و یکنواخت شدن زندگی در این مراکز منجر به افسردگی فرد سالمند می‌شود.

تضعیف روحیه فرد سالمند در این مراکز بسیار زیاد است.

عموما افراد در یک شرایط نگهداری میشوند ولی شاید برای یک فرد رژیم غذایی یا ضروری باشد.

 مزایا و معایب استخدام پرستار چیست؟

سالمندانی که علاقه به ادامه زندگی در خانه سالمندان ندارند، ترجیح می‌دهند در خانه خود به کمک یک پرستار به زندگیشان ادامه دهند. استخدام پرستار سالمند به مراتب گزینه بسیار مناسب‌تری نسبت به خانه سالمندان است اما استخدام پرستار هم مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

مزایا استخدام پرستار سالمند

  • فرد سالمند استقلال بیشتری در خانه خود دارد و احساس افسردگی سالمند کمتر به سراغش می‌آید.
  • پرستار سالمند می‌تواند به تمام امور مربوط به فرد سالمند رسیدگی کند.
  • هزینه نگهداری از فرد سالمند در خانه بسیار کمتر از خانه سالمندان است.
  • نگهداری از سالمند در خانه باعث می‌شود تا علاوه بر نزدیک بودن به خانواده در هر زمانی با دوستان و خانواده خود دیدار داشته باشد.
  • درصورت تنها بودن فرد سالمند می‌توان، پرستار شبانه‌روز استخدام کرد.

معایب استخدان پرستار سالمند

  • پرستاران معمولا به صورت چرخشی ممکن است تغییر کنند، این موضوع می‌تواند سالمند را وارد بحران کند. برای جلوگیری از این بحران بهتر است پرستاران را به صورت چرخشی انتخاب نکنید.
  • با نگهداری از فرد سالمند، ممکن است این فرد از اجتماع دور باشد و مردم گریز شود.
  • بسیاری از سالمندان با حضور یک غریبه در خانه مخالف هستند، این موضوع می‌تواند برای مدت کوتاهی فرد را آزار دهد.

پرستار سالمند بهترین انتخاب برای مراقبت از سالمندان

توجه داشته باشید که در انتخاب خانه سالمندان و پرستار تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار دهید. هرچه انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشید، فرد سالمند هم می‌تواند با آرامش خاطر دوران سالمندی خود را سپری کند. در حین انتخاب بین گزینه‌ها لازم است که از خود فرد هم نظر گرفته شود.

درصورت هرگونه ابهام با کارشناسان مجموعه زیمد در ارتباط باشید.

دکمه بازگشت به بالا