اقتصادیمطالب برتر

همه آنچه درباره بازاریابی شبکه ای و نتورک مارکتینگ نیاز دارید بدانید

در سال‌های اخیر بحث ثروتمند شدن از طریق بازاریابی شبکه‌ای بسیار شنیده شده است. اما چقدر درباره این مفهوم اطلاعات دارید و آیا تابه‌حال قصد ورود به این حوزه را داشته‌اید. نتورک نیوز به عنوان یکی از مراجع مفید بازاریابی شبکه ای مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد. در همین مقاله کوتاه همه آن چیزی که درخصوص بازاریابی شبکه باید بدانید را بیان کرده‌ایم؛ بنابراین چه هدفتان صرفاً کسب اطلاعات درباره این شیوه بازاریابی باشد، چه بخواهید از این راه کسب درآمد کنید؛ مطالب پیش روی به دردتان خواهد خورد. همراه ما بمانید و اطلاعات مفیدی در خصوص  بازاریابی شبکه‌ای کسب کنید.

اصطلاحات نتورک | انواع بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای چیست؟

کسب و کارها همیشه به مشتریانشان اهمیت می‌دهند؛ اما نه به اندازه‌ای که در دوران دیجیتال بر آن‌ها تمرکز شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که حضور رسانه‌های اجتماعی زمینه را برقراری ارتباط آسان‌تر میان فروشندگان و خریداران فراهم کرده‌اند. از طرفی همین رسانه‌ها کمک می‌کنند تا بازخورد مصرف‌کننده یا همان مشتری روشن و آشکار باشد.

بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) یکی از شاخه‌های بازاریابی دیجیتال است. این مفهوم به معنی فروش فرد به فرد و به اصطلاح دهان به دهان است که توسط شبکه‌ای از نمایندگان و فروشندگان مستقل ایجاد می‌شود. در این مدل فروش، واسطه‌ها حذف می‌شوند و محصولات به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

بخش جالب‌ توجه بازاریابی شبکه ای این است که هر مشتری می‌تواند به فروشنده بعدی تبدیل شود. به این صورت که پس از خرید یک محصول و رضایت از آن، می‌توانند محصولات آن شرکت را به افراد دیگر معرفی کنند و از طریق فروش محصولات کسب درآمد کنند.

بازاریابی شبکه‌ای در ایران

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی چند سطحی در ایران نیز انجام می‌شود. بازاریابی شبکه‌ای در ایران از سال 1390 به صورت قانونی شروع به فعالیت کرده است. از همان ابتدا حدود 90 شرکت برای گرفتن مجوز درخواست خود را ارائه دادند؛ اما به دلیل اینکه قوانین اخذ مجوز بسیار سفت و سخت است، تنها 13 شرکت موفق به دریافت مجوز شدند. در این میان شرکت‌های بیز ام ال ام، پنبه‌ریز و بادران مشهورترین  شرکت‌هایی هستند که در زمینه بازاریابی شبکه‌ای فعالیت می‌کنند.

 

ویژگی‌های بازاریابی شبکه‌ای

مدل فروش در بازاریابی شبکه ای به صورت حضوری و رودرو انجام می‌شود. در این روش فروشنده از طریق تبلیغات کلامی محصولات شرکت را به مشتری می‌فروشد. مهم‌ترین ویژگی‌های نتورک مارکتینگ را در ادامه بیان می‌کنیم.

کانال پخش و توزیع

بازاریابی شبکه ای فاقد یک کانال مشخص توزیع و پخش است. در واقع در این مدل فروش محصولات به وسیله‌ افرادی به غیر از اعضای مشغول به کار سازمان انجام می‌شود. این افراد همان مشارکت‌کنندگان یا بازاریابان هستند.

اصطلاحات نتورک | انواع بازاریابی شبکه ای

استقلال

بازاریابان یا مشارکت‌کنندگان در یک شبکه بازاریابی افرادی مستقل هستند که کسب و کار خودشان را دارند. به این افراد IBO گفته می‌شود. عبارت Independent Business Owners به معنی صاحبان کسب و کار مستقل است؛ بنابراین این افراد با اینکه محصولات یک شرکت خاصی را می‌فروشند، اما برای خود و گسترش کسب و کار خود تلاش می‌کنند.

بازاریاب بیشتر؛ فروش و درآمد بیشتر

فلسفه فروش در نتورک مارکتینگ بسیار متفاوت از سایر شبکه‌های فروش محصولات است. در این مدل هرچه تعداد بازاریابان بیشتر باشد، فروش و درآمد فرد بیشتر شده و سود بیشتری نیز کسب می‌کند.

حقوق بازاریابی شبکه ای

بیشتر کسانی که بازاریابی شبکه ای فعالیت می‌کنند از درآمد ماهی 20 میلیون تومان، استقلال مالی، زندگی لاکچری و رسیدن به آرزوها می‌گویند؛ بنابراین امکان دارد درباره حقوق بازاریابی شبکه‌ای برایتان سوال ایجاد شود.

در واقع این شغل حقوق ثابت ندارد و کسانی که در آن فعالیت دارند به استخدام شرکت اصلی درنیامده‌اند. بر همین اساس بدون دریافت حقوق ثابت و فقط از طریق حجم فروش و مقدار پورسانت دریافتی از شرکت، درآمد کسب می‌کنند. لازم به ذکر است برخی از بازاریابان این شبکه با تلاش و پشتکار به درآمدهای چند میلیونی در ماه رسیده‌اند.

مزایای حضور در شبکه

افرادی که در شبکه حضور فعال و مستمر دارند، شامل تخفیف‌هایی از سوی شرکت می‌شوند؛ بنابراین از طریق فروش محصولات تخفیف خورده به مشتری سود بیشتری کسب خواهند کرد.

اصطلاحات نتورک | انواع بازاریابی شبکه ای

راه موفقیت در نتورک مارکتینگ چگونه است؟

اکنون که با ویژگی‌های نتورک مارکتینگ آشنا شده‌اید، احتمالا بخواهید وارد این حوزه شوید. در این قسمت از مقاله راه موفقیت در نتورک مارکتینگ را به شما می‌گوییم. اولین مورد تقویت قدرت قانع کردن دیگران است. شما باید بتوانید مشتری را قانع کنید که محصول شما بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای او خواهد بود. این دقیقاً همان مهارتی است که در هر نوع تبلیغ محصول دیگری نیز انجام می‌شود؛ اما در بازاریابی شبکه‌ای باید دو ویژگی‌ دیگر نیز داشته باشید.

دومین مورد برخورداری از قدرت مذاکره است. شما باید بتوانید دیگران را متقاعد کنید تا به عنوان زیر مجموعه شما کار کنند و از این طریق شبکه بسازید. مورد سوم توانایی در ساختن رهبر است. هر فرد زیر مجموعه می‌تواند به یک رهبر تبدیل شود که خود زیرمجموعه‌های دیگری دارد. این شبکه هرچقدر گسترده‌تر شود، درآمد شما نیز بیشتر می‌شود.

 

به عنوان یک نتورکر باید چه ویژگی‌های داشته باشیم؟

رسیدن به هیچ موفقیتی بدون تلاش و پشتکار میسر نخواهد بود. برای یک نتورکر موفق بودن نیز همراه با تلاش و کوشش باید چند مشخصه و خصوصیت را در خود تقویت کنید.

  • مثبت اندیشی: مثبت‌اندیشی نه فقط در نتورک مارکتینگ، بلکه در تمام مراحل و موقعیت‌های زندگی یکی از رمزهای موفقیت است. داشتن انگیزه و سَر زندگی شما به دیگران نیز سرایت می‌کند و این خصیصه در کارتان نیز تأثیر مثبت خواهد داشت.
  • خلاقیت: بازاریابان شرکت‌های نتورک مارکتینگ معمولاً از یک سیستم کلی ارتباط با مشتری پیروی می‌کنند. به‌عنوان یک نتورکر موفق باید خلاقیت‌ داشته باشید و با پیاده‌سازی جذاب‌تر این سیستم، شبکه‌ قوی‌تری برای خود ایجاد کنید.
  • یادگیری: به کمک یادگیری همیشه به‌روز خواهید بود. این امر در موفقیت شما نقش به‌سزایی خواهد داشت.
  • صبر: عجله برای رسیدن به موفقیت، یک شبه راه صد ساله را رفتن و اصرار به زود نتیجه گرفتن، فقط شما را خسته می‌کند و از ادامه دادن مسیر بازمی‌دارد؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید کارها سریع پیش نمی‌رود، نباید متوقف شوید، بلکه همراه با صبر و به کمک خلاقیت راه چاره را پیدا کنید. سپس خواهید دید که چطور به انتهای مسیر می‌رسید.
  • هدفمند بودن: برای آینده خود یک هدف مشخص کنید و برای رسیدن به این هدف آنچه را که ذهن دارید به حقیقت تبدیل کنید. بدون داشتن هدف نه فقط در نتورک مارکتینگ بلکه در هیچ موقعیت و کار دیگری به موفقیت نخواهید رسید.

اصطلاحات نتورک | انواع بازاریابی شبکه ای

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم به شما بگوییم که بازاریابی شبکه ای چیست و چگونه می‌توانید از پَس آن بربیایید؛ اما اولین قدم همیشه مشکل است. این مورد در خصوص نتورک مارکتینگ که شاید شناخت کاملی از آن ندارید، یا فقط اطلاعات فریبنده و گاهاً دروغ در مورد آن شنیده باشید، حساسیت بیشتری دارد.

توصیه ما این است که برای قدم گذاشتن در این راه اطلاعات خود را بالا ببرید. می‌توانید اخبار بازاریابی شبکه ای را از نتورک نیوز دریافت کنید. در این صورت با آگاهی و شناخت کامل وارد این حوزه خواهید شد.  مسلماً با توکل به خدا و پشتکار هیج تلاشی بدون نتیجه نمی‌ماند. امیدوارم همواره در کار و زندگی‌تان موفق و عاقبت بخیر باشید.

دکمه بازگشت به بالا