یکی از استراتژیهای بازاریابی که این روزها مورد استفاده قرار میگیرد و به شدت تاثیرگذار است، استفاده از محصولات مختلف به عنوان هدیه است. در این مورد سوالاتی برای هر کسی ممکن است پیش آید. ما قرار است در این مقاله به تمامی این سوالها، پاسخهایی دقیق داده و با شما به اشتراک بگذاریم. این روش جذاب که هر مشتری را به خود جذب میکند، دقیقا چیست؟ با ما برای خواندن پاسخ این دسته سوالات همراه باشید.
هدیه تبلیغاتی چیست؟
هدایای تبلیغاتی، از دسته محصولات مهم یک برند است که اغلب شعاری مخصوص برای خود دارد. این هدایا در رویدادهای مختلفی مثل جشنوارههای تخفیفی، کمپینهای بازاریابی، نمایشگاههای تجاری و… به مشتریان ارائه میشود. در واقع این نوع از بازاریابی، نوعی روش تبلیغ نیز هست. این روش به شما اطمینان خواهد داد که قرار است در آینده، مشتریان بسیار زیادی نصیب شما شود. از دیگر اهداف این روش از بازاریابی میتوان به معرفی نام تجاری، تصدیق محصولات یک شرکت یا برند و افزایش اعتبار و محبوبیت یک محصول یا برند، اشاره کرد.
اما به راستی چه نوع هدیه تبلیغاتی برای یک برند مناسب خواهد بود؟ اولین گام برای پیدا کردن جواب سوال، شناخت از محصولات برند خود و تطبیق دادن آن با نیازها و سلایق مردم است. نکتهای که باید بدانید این است که مشتری به چه محصولات یا خدماتی نیازمند است؟ چه خدمات یا محصولی آنها را راضی خواهد کرد؟ هنگامی که پاسخ این نوع سوالها را پیدا کنید، پاسخ اولین سوال را نیز خواهد یافت. هدایایی که کاربردی باشند و توانایی رفع نیازهای مردم را داشته باشد، میتواند جذب مشتری یک برند را تضمین کند.
انواع هدایای تبلیغاتی
هر شرکتی میتواند هدایای تبلیغاتی متنوع و متفاوتی داشته باشد. در واقع هدایای تبلیغاتی، گستره بسیار وسیعی دارند که هر یک از آنها نیز قابل استفاده است. یکی از متداولترین هدایای تبلیغاتی، خودکارهای تبلیغاتی با برند و لوگوی شرکت هستند. در این مواقع بسته به سلیقه هر شرکت، خودکارهایی با علائم آن شرکت به مردم ارائه میشود.
یکی از روشهایی که عموما شرکتهای بزرگ از آن استفاده میکنند، اهدای ساک یا کیفهای دستی به همراه لوگوی شرکت است. این نوع هدایا کاربرد بسیار زیادی داشته و موجب جذب حداکثری مشتری خواهد شد. نوعی دیگر از هدایای تبلیغاتی که پر هزینهتر است، برگزاری قرعهکشی با جوایز با ارزش است. این راه که یکی از جذابترین روشها برای مشتری محسوب میشود، بازدهی بسیار بالایی دارد و در مدت زمان کمی، میتواند درآمد یک شرکت را چندین برابر ارتقا بخشد.
هدیه تبلیغاتی چه کاربردی دارد؟
هر چقدر یک هدیه تبلیغاتی کاربردیتر باشد، جلوه آن شرکت بهتر خواهد شد. هدایای تبلیغاتی میتوانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. از استفاده روزمره از آنها به عنوان یک لوازم جانبی تا استفاده به عنوان یک پتو در مسافرتها. هر نوع از هدایای تبلیغاتی ارزشمند خواهد بود و تاثیر مثبتی در ذهن مشتری خواهد داشت. اگر برای انتخاب هدیه به مشکل برخوردهاید، به شما پیشنهاد میشود که از محصولاتی ک کارایی بلند مدت و کیفیت خوبی دارند استفاده کنید مثلا تراریوم با ماندگاری بالا یکی از پیشنهاد های ما بهع شماست. هر چقدر که مشتری از یک محصول تبلیغاتی بیشتر استفاده کند، تاثیر تبلیغات نیز مثبتتر خواهد شد.
وقتی یک فرد هدیهای دریافت میکند، تا مدتها آن هدیه را به خاطر خواهد داشت و برای جبران این لطف، متقابلا به فرد دیگر هدیه خواهد داد. اثر هدیه تبلیغاتی نیز به همین صورت است. شما با دادن هدیه تبلیغاتی هر چند کوچک به مشتری، میتوانید شاهد دریافت حمایت و یا خرید یک محصول از سمت مشتری باشید. این رابطه متقابل، ستونهای اعتماد مردم به برند شما را پایه ریزی میکند.
آیا هدیه تبلیغاتی در میزان فروش اثر دارد؟
مسلما هر تبلیغی در میزان فروش یک محصول تاثیرگذار است. حتی کوچکترین اقداماتی تبلیغاتی بسیار تاثیرگذار خواهند بود. روش بازاریابی از طریق هدایای تبلیغاتی یکی از بازاریابیهایی میباشد که به شدت در میزان فروش تاثیرگذار است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر چقدر هدیهای که انتخاب میکنید، کاربردیتر باشد، فروش بیشتری نیز عایدتان خواهد شد.
تاثیری که مارکتینگ با هدیه بر روی فروش محصولتان میگذارد را دست کم نگیرید. دادن یک هدیه کوچک اما با کیفیت، میتواند یک مشتری دائمی را نصیبتان کند. مشتری مداری اصل هر مارکتینگی خواهد بود بنابراین باید این نکته را دانست که هر چقدر یک هدیه کاربرد گسترده و وسیعتری داشته باشد، میزان فروش را نیز به همان اندازه افزایش خواهد داد.
برای مثال یک فروشگاه زنجیرهای را تصور کنید. این فروشگاه از روش مارکتینگ هدیه تبلیغاتی استفاده میکند. این فروشگاه، قرعهکشی یک ماهه برگزار کرده و از فاکتورها برای قرعه کشی استفاده میکند. طبیعتا یک فرد هر چقدر که تعداد خرید بیشتری داشته باشد، شانس او برای برنده شدن بیشتر خواهد بود. به این ترتیب مشتری سعی میکند به تعداد زیاد از آن فروشگاه خرید کند و در نتیجه یک مشتری دائم برای آن فروشگاه خواهد شد. میزان فروش این فروشگاه نیز طبیعتا بیشتر خواهد شد.
سخن آخر
بسته به روشی که برای اهدای هدایای تبلیغی برند و خود هدیه انتخاب میشود، تاثیراتی گوناگونی را میتوانید شاهد باشید. طبیعتا اگر برای این روش از مارکتینگ وقت و سرمایه خوبی اختصاص داده شود، میزان تاثیرگذاری آن و جذب مشتری نیز بیشتر خواهد بود.
توصیه ای که در آخر به شما میکنیم این است که رضایت مشتریان، همانند خون برای بدن شرکت خواهد بود. هر چقدر که رضایت مشتریان چه در امر هدایای تبلیغاتی یا دیگر امور، بیشتر باشد، شرکت نیز پیشرفتی صعودی را تجربه خواهد کرد.و حتما از برند های معتبر استفاده کنید تا تاثیر بیشتر داشته باشد.
در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات استفاده از هدایای تبلیغاتی را برای شما بازگو کنیم و چیزی را از قلم نیاندازیم. امیدواریم برای شما به اندازه کافی مفید بوده باشد.