۷ مشکل رایج داکت اسپلیت و رفع آن ها

مشکلات داکت اسپلیت

بررسی مشکلات رایج داکت اسپلیت و آشنایی با روش های برطرف ساختن ایرادات آن یکی از مهمترین دغدغه های کاربران این سیستم ها است که کمک می کند تا آن ها بتوانند در سریع ترین زمان ممکن اشکالات پیش آمده و یا خرابی های این تجهیزات را رفع نمایند و به صورت مجدد از دستگاه خود استفاده کنند. همان طور که می دانید داکت اسپلیت ها از پرکاربردترین لوازم وسایل منزل به ویژه در فصول گرم سال و تابستان هستند و می توانند خنکی مد نظر شما را به وجود آورند. این تجهیزات مانند دیگر وسایل خانه به نگهداری و مراقبت کافی و کامل نیاز دارند تا عملکرد بهینه و مطلوب خود را از دست ندهند. شناسایی مشکلات رایج داکت اسپلیت و رفع آن ها نیز کمک می کند تا نیاز به تعمیرات جدی و هزینه بر کاهش پیدا کند و یا وقت و انرژی زیادی تلف نشود.

۷ مشکل رایج داکت اسپلیت و رفع آن‌ها

برای خرید و قیمت داکت اسپلیت و مشاوره تخصصی به سایت تهویه مهاجر مراجعه نمایید

در این مقاله به برخی از مهمترین این مشکلات اشاره خواهیم کرد و راهکار برطرف نمودن آن ها را مرور و بررسی خواهیم نمود. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

 

مشکلات رایج داکت اسپلیت

عدم آغاز به کار دستگاه

در این وضعیت داکت اسپلیت شما با روشن شدن شروع به کار نمی کند و احتمال می دهید مشکلی در برق رسانی داشته باشد. عدم آغاز به کار داکت اسپلیت ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که از جمله آن ها می توان به بروز مشکل در سیم کشی و یا اتصالات برق آن اشاره کرد.

با خراب شدن کلید روشن و خاموش نیز امکان دارد با چنین اشکالی روبرو شوید. در بعضی از مواقع نیز سوختن خازن ها به بروز این عیب منجر شده و یا آسیب و نقصانی در مقاومت های روی برد مدار چاپی وجود دارد.

ممکن است با بررسی بخش ها و اجزای مختلف دستگاه متوجه شوید که خازن ها و مقاومت ها دچار آسیب و یا سوختگی شده اند. در این شرایط باید آن ها را تعویض و جایگزین سازید. اگر سوختگی زیاد باشد و یا عیب اصلی دستگاه برطرف نشود بهترین راهکار جایگزین ساختن برد مدار چاپی با یک برد سالم است.

خنک نبودن هوای داکت اسپلیت

با ایجاد چنین مشکلی هوای داکت اسپلیت شما به اندازه کافی خنک نبوده و با افزایش دما نیز خنکی آن تغییر نمی کند. خنک نبودن هوای داکت اسپلیت دلایل زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به نشت کردن گاز مبرد از لوله های اتصال واحد داخلی و خارجی اشاره کرد.

این امکان هم وجود دارد که یکی از بخش های این سیستم خراب شده و یا آسیبی متوجه آن شده باشد. مثلاً مشکلی در کندانسور پیش آمد کرده و یا الکتروموتور دستگاه خراب شده باشد. با کاهش یافتن میزان گاز مبرد نیز ممکن است این اشکال در این سیستم ها به وجود آید.

در بعضی از مواقع خراب شدن ترموستات به خنک نبودن هوای داکت اسپلیت کمک می رساند. برای برطرف شدن این اشکال باید از یک تعمیرکار خبره و با تجربه کمک بگیرید تا او تمامی اتصالات دستگاه را بررسی کرده و به ارزیابی میزان گاز مبرد آن دست بزند.

علاوه بر این باید اجزا و بخش هایی مانند ترموستات نیز به طور دقیقی بررسی شوند.

 

 مشکلات رایج داکت اسپلیت

کم بودن حجم هوای دستگاه

یکی از مشکلات بسیار رایج در داکت اسپلیت ها که بیشتر کاربران با آن روبرو می شوند و دغدغه های فراوانی ایجاد می کند کم شدن حجم هوای دستگاه است. هوایی که با کمک فن به فضای ساختمان و اتاق های شما راه پیدا می کند.

با بروز این مشکل با هدر رفت انرژی روبرو خواهید شد و چند دلیل اصلی هم برای آن وجود دارند که یکی از آن ها پیچ خوردگی و یا وجود نشتی در لوله های اتصالی میان دو واحد داخلی و خارجی است. امکان دارد کثیف شدن فیلتر هوا به بروز این مشکل کمک رسانده باشد.

چراکه با کثیف شدن این بخش باد اجازه و یا امکان عبور و مرور پیدا نمی کند. در بعضی از مواقع به دلیل درست تنظیم نشدن دریچه دستگاه و یا بسته بودن آن این اشکال به وجود می آید. حتی ممکن است فن های سیستم که باید باد را به سمت بیرون پرتاب کنند با اشکالی روبرو شده باشند.

شما می توانید بلافاصله پس از مشاهده این اشکال خودتان دست به کار شده و به عیب یابی از لوله های اتصال واحد داخلی و خارجی دست بزنید و یا فیلتر هوا را بررسی کرده و آن را تمیز کنید.

ارزیابی فن ها و رفع مشکلات آن ها نیز می تواند این اشکال را برطرف کند. با این حال بهترین راهکار تماس با یک واحد تعمیراتی خبره و دریافت خدمات از کارشناسان متخصص است.

سر و صدای یونیت داخلی

سر و صدای یونیت داخلی امکان دارد تنها در مرحله روشن کردن دستگاه اتفاق بیفتد و یا در طول کار کردن نیز ادامه پیدا کند. ایجاد این سر و صدای زیاد امکان دارد به این دلیل باشد که در بخشی که یونیت داخلی نصب شده پایه و بست ها باز شده اند و یا نوعی آسیب و شکستگی در آن ها به چشم می خورد.

این احتمال هم وجود دارد که انباشته شدن گرد و غبار بر روی فن دستگاه به ایجاد لرزش در آن کمک کرده باشند. در چنین شرایطی و با لرزش دستگاه شاهد سر و صدای زیاد از ناحیه آن خواهید بود.

حتی احتمال دارد این سیستم به درستی نصب نشده باشد و یا نوعی آسیب دیدگی در پره های فن یونیت داخلی به چشم بخورد.

با لق شدن پیچ و مهره های پنل داخلی دستگاه نیز احتمال دارد سر و صدای زیاد داکت اسپلیت به وجود آید . در بعضی از مواقع نیز دستگاه شما نیاز به روغن کاری دارد.

 سر و صدای یونیت داخلی داکت اسپلیت

خاموش شدن ناگهانی داکت اسپلیت

با به وجود آمدن این اشکال دستگاه شما به شکل ناگهانی خاموش می شود. اگر این اشکال ادامه پیدا کند آسیب های جدی به داکت اسپلیت وارد خواهد شد و شما را با هزینه های گزاف روبرو خواهد کرد. پس بهتر است به محض مشاهده این عیب بلافاصله دست به کار شده و آن را برطرف سازید.

پیش از برطرف ساختن این ایراد باید دلایل ایجاد کننده آن را بشناسید که یکی از مهمترین آن ها کثیف شدن فیلترهای دستگاه و عدم امکان عبور و مرور هوا است. احتمال یخ زدگی یکی از اجزای یونیت داخلی نیز وجود دارد و یا ممکن است لوله های اتصال میان دو واحد مسدود شده باشند.

این اشکال به دلیل خراب شدن و یا وجود نقص در عملکرد برد کنترلر نیز به وجود می آید. همان طور که می دانید برد کنترلر وظیفه دارد فرمان روشن و یا خاموش شدن را انتقال دهد. برخی از این مشکلات را می توانید به راحتی و با صرف وقت و حوصله کافی برطرف سازید.

برای نمونه تمیز کردن فیلترها کاری است که امکان انجام دادن آن توسط خود شما و به راحت ترین شکل ممکن وجود دارد. اما برای برطرف ساختن بعضی از مشکلات پیش آمده به ویژه در بخش فنی دستگاه نیاز به متخصص با تجربه است.

پس اگر در این زمینه تخصص و تجربه ای ندارید بهتر است خودتان عهده دار برطرف ساختن این مشکلات نشوید. چراکه ممکن است مسئله جدیدی را به مشکلات داکت اسپلیت خود اضافه کنید و مجبور به پرداخت هزینه های هنگفت شوید.

 خاموش شدن ناگهانی داکت اسپلیت

استشمام بوی بد

داکت اسپلیت ها طراحی شده اند تا هوایی پاک و تصفیه شده در ساختمان شما به راه بیندازند. با این حال ممکن است در مواقعی به جای استشمام هوای تمیز بوی بد و نامطبوعی به مشامتان برسد.

ایجاد بوی بد و هوای غیر تمیز از ناحیه داکت اسپلیت ها دلایل متفاوتی دارد که پیش از برطرف ساختن ایراد پیش آمده باید در ابتدا به بررسی آن ها اقدام گردد. در حالت معمول مشکلی در سیستم تخلیه و لوله ها کمک کرده تا بوی نامطبوعی به مشام برسد.

به عبارت دیگر می توان گفت این عیب به دلیل وجود یک نوع اشکال و یا آسیب در لوله های زهکشی و تخلیه شکل گرفته که باعث شده آب درون لوله ها جمع شود و بوی بدی ایجاد کند. حتی ممکن است گرد و غبار در داخل سینی و لوله تخلیه انباشته شده باشند.

دلیل دیگر این اتفاق می تواند کثیف شدن فیلترهای یونیت خارجی دستگاه باشد که باعث می شود هوای رد شده از آن ها بوی بد و نامطبوعی به خود بگیرد. با فشار وارد شدن به موتور دستگاه و یا داغ کردن آن نیز ممکن است بوی بدی به مشام برسد.

برای برطرف ساختن این اشکال باید در ابتدا دستگاه مورد نظر را خاموش کرده و سپس به بررسی بخش ها و اجزایی از قبیل فیلترها دست بزنید. اگر فیلترها کثیف شده اند باید آن ها را به دقت شستشو دهید.

ممکن است با اجرای این فرایند بوی بد و نامطبوع همچنان به مشامتان برسد. در چنین شرایطی بهترین راهکار کمک گرفتن از یک تعمیرکار خبره و با تجربه است تا ایراد اصلی را بررسی و شناسایی کرده و آن را برطرف سازد.

تولید گرمای کم

علاوه بر فصل تابستان و خنک سازی محیط شما می توانید از داکت اسپلیت در فصول سرد سال نیز استفاده کرده و گرمایش مد نظر خود را به وجود آورید. در این شرایط و در بعضی از مواقع مشاهده خواهید کرد که این سیستم گرمایشی گرمای کمی به وجود می آورد و یا نمی تواند به اندازه کافی محیط مورد نظر شما را گرم سازد.

ممکن است دلیل عملکرد ناصحیح دستگاه عدم هواگیری کوئل ها به شیوه صحیح باشد و یا عایق کاری داکت اسپلیت به خوبی انجام نشده باشد. با نصب غیر صحیح کویل های آب گرم به داکت اسپلیت نیز ممکن است این اتفاق به وجود آید.

حتی امکان دارد میزان گاز دستگاه کم شده و یا ترموستات آن با خرابی روبرو شده باشد. در چنین شرایطی ترموستات نمی تواند دما را به درستی تنظیم کند.

اگر شما هم با چنین اشکالی روبرو شده اید و در زمینه تعمیرات داکت اسپلیت و بررسی سیستم گرمایش آن اطلاعات کافی ندارید بهتر است با متخصصان و تعمیرکاران مجرب تماس حاصل کنید.

دکمه بازگشت به بالا