سیستم چیلر و فن کویل چیست و تفاوت آن با هواساز؟

به منظور بیان تفاوت با بهتر است در ابتدا نگاهی به نحوه ی عملکرد این سیستم ها، اجزا تشکیل دهنده و مزایای هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به کاربرد گسترده ی این تجهیزات شرکت ها و کمپانی های متعددی در خصوص طراحی و ساخت فن کویل و هواساز در حال فعالیت هستند و سالانه میلیون ها دستگاه تولید و روانه بازار رقابت می کنند..

فرق سیستم چیلر و فن کویل چیست؟⭐ - تاپ تهویه ✔️

هواساز از سری سیستم های به منظور تامین هوا با دما و رطوبت مطلوب، در فضاهای مختلف بکار گرفته می شود. دستگاه هواساز در سه مدل آپارتمانی، صنعتی و هایژنیک در ظرفیت هوادهی متفاوت طراحی و تولید می گردد. این تجهیزات به نوعی طراحی شده که قابلیت ایجاد هوای سرد و گرم را دارا می باشند. و عمل تهویه تابستانی و زمستانی را انجام می دهند. هواساز از اجزای مختلفی از قبیل کویل آب، فیلتر تصفیه هوا، رطوبت زن، محفظه تامین و تولید هوا، و کانال هایی برای هدایت هوای ایجاد ساخته شده است.

عملکرد هریک از اجزای تشکیل دهنده و هماهنگی بین آنها روی عملکرد کلی دستگاه و ایجاد هوایی مطبوع تاثیرگذار می باشد. این تجهیزات آب سرد را از ، و آب گرم مورد نیاز مدار را از پکیج و موتورخانه دریافت می کنند. برای خرید برج خنک کننده با شماره های درج شده تماس بگیرید.

با روشن شدن دستگاه و جریان آب درون مدار و رسیدن به کویل ها، فن دمنده شروع بکار کرده و با دمیدن روی کویل ها هوای موجود را از طریق کانال ها توزیع و به فضای مورد نظر منتقل می کند. با توجه به تنوع در مدل هواساز های موجود می توان در آپارتمان ها، کارخانه ها، انبارها، محوطه های صنعتی از این سری تجهیزات حرارتی و برودتی مورد استفاده قرار داد.

فن کویل همانطور که از نامش پیداست از فن و کویل آب تهیه شده که وظیفه ی تامین هوای مطبوع را به عهده دارد. فن کویل ها نیز قابلیت عملکرد سرمایشی و گرمایشی را دارا می باشند، و با موقعیت نصب دیواری، زمینی، سقفی، کانالی و کاستی در ظرفیت هوادهی متفاوت تولید و عرضه می شوند.

نحوه عملکرد این سیستم ها به این شکل است که با اتصال به چیلر آب سرد و از طریق موتورخانه و یا پکیج آب گرم مورد نیاز مدار و کویل درون دستگاه را تامین می کنند. با روشن شدن دستگاه آب درون کویل به چرخش در آمده و فن دمنده هوای ایجاد شده روی کویل ها را از طریق دریچه ها تعبیه شده، به فضای داخلی اتاق هدایت و توزیع می نماید.

همانطور که اشاره شد هواساز و فن کویل از سیستم های تهویه مطبوع پرکاربرد در این صنعت به شمار می آیند. و نحوه عملکرد هریک را مورد بررسی قرار دادیم. با این حال این دو سیستم عملکردی مشابه دارند و منبع تغذیه کننده ی هر دو در حالت سرمایش چیلر، و در حالت گرمایش پکیج و یا موتورخانه می باشد. و آب جز اصلی مدار آنها به شمار می آید. از تفاوت بین فن کویل و هواساز می توان به موارد زیر اشاره داشت.

از مهمترین تفاوت فن کویل با هواساز می توان به نحوه ی کانال کشی و موقعیت نصب آنها نام برد. هواساز با قرار گرفتن در فضای بیرون از ساختمان از طریق کانال کشی هوای مورد نیاز را در بخش های مختلف توزیع می نماید. افزایش سطح انتقال حرارت در جریان کارکرد پکینگ برج خنک کننده کولینگ تاور تأثیر بسزایی در چگونگی کارکرد سیستم می گذارد.

اما فن کویل ها به طور مستقل و در قسمت های مختلف ساختمان نصب و اجرا می شوند و از طریق لوله کشی آب مورد نیاز مدار را تامین می کنند. بنابراین هزینه های لوله کشی، اشغال فضا در خصوص نصب فن کویل را باید در نظر داشت.

هواساز نسبت به فن کویل از ساختار و سیستم پیچیده تری بهره می برد. و اجزای تشکیل دهنده ی هواساز نسبت به فن کویل بیشتر است.دستگاه هواساز به طور عمده در ظرفیت هوادهی بالاتر و بیشتر در فضاهایی با متراژ بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر موارد تفاوت هواساز با فن کویل می توان به نحوه توزیع و حجم هوای تولید شده توسط دستگاه اشاره داشت. هواساز دما را از طریق کانال و به طور یکسان به قسمت های مختلف هدایت می کند. اما هر دستگاه فن کویل به طور مستقل هوای مورد نیاز محیط را فراهم می آورد.

همچنین هواساز قابلیت تنظیم میزان دما و رطوبت مورد نیاز از بیرون ساختمان را دارا می باشد. به طور معمول در مکان هایی که نیاز به تنظیم دقیق رطوبت، و تامین مقدار هوا تازه نیاز باشد، استفاده از هواساز توصیه می شود. با این حال معمولا در پروژه های انبوه این دو سیستم تهویه مطبوع را به صورت ترکیبی و همراه با هم نصب و اجرا می نمایند.

دستگاه هواساز در ابعاد بزرگتر و حجیم تری نسبت به فن کویل ها طراحی و ساخته می شوند. و در بیرون از ساختمان در فضای باز نصب و اجرا می شوند. فن کویل ها در محیط داخلی نصب می شوند بنابراین حین عملکرد صدای بیشتری ایجاد می کند.

هواسازهای هوای مورد نیاز برای انتقال دمای ایجاد شده توسط آب درون کویل ها، از هوای بیرون بهره می برند، اما فن کویل ها به منظور گردش هوا، از هوای درون فضمعرفی سیستم بویلر ، سیستم چیلر و فن کویل به سیستم سرمایشی گفته می شود که در آن فن کویل و چیلر با لوله کشی آب سرد به یکدیگر متصل می شوند. این سیستم به همراه سیستم چیلر و هواساز از جمله پر کاربردترین سیستم های سرمایشی در ساختمان محسوب می شوند.

معمولا در یک ساختمان مسکونی ، اداری ، تجاری ، صنعتی و غیره یک یا مجموعه ای از چند چیلر را به صورت مرکزی و با لوله کشی به تعداد زیادی فن کویل و یا به یک یا چند هواساز متصل می کنند. در ضمن برای گرمایش نیز فن کویل ها با لوله کشی به بویلر موتورخانه متصل می شوند

و مجموعه کامل سرمایشی و گرمایشی را شکل می دهند که در فصل تابستان ، آب سرد چیلر به فن کویل ها ارسال می شود و در فصل زمستان ، آب گرم بویلر به فن کویل ها ارسال می گردد تا عمل سرمایش و گرمایش هوا انجام شود. در ادامه به تفاوت های آن نسبت به دستگاه هواساز ، کاربرد هر یک و مسائل مرتبط با فروش آنها می پردازیم.

تفاوت چیلر و فن کویل چیست ؟

تفاوت چیلر و فن کویل در این است که دستگاه چیلر یا مینی چیلر در طی یک سیکل ، آب را به دمای نزدیک صفر یا زیر صفر رسانده و با پمپ ، آب سرد را به سمت تعدادی فن کویل که در قسمت های مختلف یک ساختمان نصب می شوند ، ارسال می کند. در تصویر زیر نحوه کار این سیکل و نحوه خروج آب سرد از آن را مشاهده می کنید.

فن کویل نیز دارای کویل هایی (لوله های متعدد پر پیچ و خم از جنس مس) است که آب سرد درون آنها جریان پیدا کرده و فن با وزیدن هوا از اطراف کویل ها ، هوا را سرد کرده و پس از تنظیم دقیق دمای مورد نیاز و نیز فیلتر نمودن در محیط داخل ساختمان به گردش در می آورد.

بنابرین فرق چیلر و فن کویل در این است که چیلر ، دستگاه تولید کننده برودت (سرمایش) یا همان سرد کننده آب و فن کویل ، دستگاه توزیع کننده برودت یا همان خنک کننده هوا در داخل ساختمان است. برای نمونه، در شکل زیر چندین فن کویل (در عمل به تعداد بسیار زیاد) با طرح های متفاوت به یک چیلر تراکمی هوا خنک متصل شده اند.  بعضی از انواع پکینگ اسپلش ، با استفاده از سیم و به صورت آویز نصب می شوند و برای همین نیاز به ساپورت در قسمت پایینی برج خنک کن ندارند.

چیلر و فن کویل های متصل به آن در انواع و طرح های گوناگون طراحی و ساخته می شوند. برای مثال پر کاربردترین آنها عبارتند از چیلر اسکرو ، چیلر اسکرال ، چیلر رفت و برگشتی (پیستونی) ، چیلر سانتریفیوژ ، فن کویل زمینی ، فن کویل دیواری ، فن کویل سقفی و کانالی که به طور گسترده به فروش می رسند.

دکمه بازگشت به بالا