پیاز گل لاله واژگون

در ایران نیز بیشتر در مناطق مرتفع مانند کوه‌های صمصامی، چهارمحال و بختیاری، گلستان کوه و ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد رشد می‌کنند. لاله واژگون در مقابل سرما مقاومت بالایی دارد و می‌تواند سطح وسیعی را پوشش دهد. این گل‌ها به صورت تک شاخه‌ای رشد می‌کنند و طول عمر بسیار کمی دارند.

تاریخچه لاله‌های واژگون

خاستگاه اصلی این گیاه ایران بوده است به طوری که رد پای این گل زیبا در حکاکی‌ها نیز دیده می‌شد. نقش گل واژگون روی دیوارها و سرتون های دوره ساسانی و همچنین در طاق‌بستان در کنار نقشی از پادشاه ساسانی دیده می‌شود. در قرن شانزدهم میلادی توسط سیاحان اروپایی به اتریش برده شد و در باغ‌های ثروتمندان کاشته شد. کشت آن در قرن نوزدهم در هلند نیز رایج شد.

مشخصات ظاهری لاله واژگون

لاله واژگون بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر از سطح زمین رشد می‌کند. گونه زرد کم رنگ لیمویی این گل‌ها به نام لاله گرگانی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. بوی لاله‌های واژگون چندان مطبوع نیست و این گیاه به دلیل رنگ و شکلی که دارد در برابر سرما مقاومت می‌کند. اما عمر این گیاه زیبا ۳ هفته بیشتر دوام ندارد. علاوه بر این، این گیاه دارای برگ‌های دراز است.  پیاز گل واژگون غده‌ای متورم و گوشتی با مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و اگر تازه باشد سمی و غیرقابل خوردن است.

انواع لاله واژگون

تا به امروز در حدود ۱۴۰ گونه از لاله‌های واژگون شناسایی شده‌اند. کشور ترکیه با ۳۹ گونه و ایران با ۱۵ گونه، از مراکز اصلی رشد و تکثیر لاله‌های واژگون محسوب می‌شوند. ایران مرکز اصلی رشد ۲ گونه لاله واژگون خاص به نام‌های لاله واژگون سلطنتی و لاله واژگون ایرانی است.

۱. لاله واژگون سلطنتی

این گل لاله به تاج قیصر نیز شهرت دارد. گل لاله اشک مریم، بومی اقلیم کردستان ایران، عراق و ترکیه است، اما زیستگاه آن تا افغانستان و پاکستان نیز امتداد دارد. گل‌های این گونه به صورت چتری از ۳ تا ۶ و گاهی تا ۸ گل واژگون است و در بهار در انتهای ساقه باز می‌شود.

این گل دارای چندین براکت سبز مانند برگ است. عموماً گل‌هایی به رنگ سفید، زرد، نارنجی و قرمز دارند. این گیاه می‌تواند سرما را تا ۲۰- درجه تحمل کند. این گونه می‌تواند در مناطق با سایه کامل و همچنین در مکان‌های کاملاً آفتابی، به اندازه کافی رشد کند.

۲. لاله واژگون خالدار

۳. لاله واژگون ایرانی

شرایط نگهداری لاله‌های واژگون

نور

نیاز لاله واژگون به نور باید به طور کامل برآورده شود، این گل در جاهایی که آفتاب کامل دارد بهترین رشد را دارد اما در سایه آفتاب نیز می‌تواند به خوبی رشد کند.

آبیاری

نیاز آبی لاله واژگون زیاد نیست، بنابراین به هیچ وجه نباید آن را زیاد آبیاری کنید، زیرا حتی با آبیاری بسیار کم هم می‌تواند رشد بهتری داشته باشد.

خاک

بهترین خاک برای کاشت، رشد و تکثیر ، خاکی است که بافتی بسیار سبک با زهکشی بسیار بالا داشته باشد و از مواد عالی غنی باشد، اگرچه می‌توان گفت تمام خاک‌هایی که برای کاشت استفاده می‌شود، برای کاشت لاله‌های واژگون هم مناسب خواهد بود. به طور کلی  خاک باید دارای ۵.۵ درصد ازت و ۷.۸ درصد اسیدیته باشد.

دما

مناسب‌ترین و بهترین دما برای نگهداری لاله‌های واژگون ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است.

گلدهی

اگر پیاز لاله وارونه در پاییز کاشته شود، در بهار شکوفا می‌شود و گل می‌دهد. معمولاً سال دومی که پیازها شروع به شکوفه دادن می‌کنند، گل‌های زیباتری خواهند داشت. به طور معمول دوره گلدهی لاله واژگون ۳ هفته است.

نحوه نگهداری

برای نگهداری پیاز لاله واژگون باید آن را داخل مخلوطی از خرده چوب یا پیت نگهداری کنید. پیاز لاله واژگون همچون گل‌های دیگر مانند لاله و ، پیازی گوشتی دارد که حاوی مقدار زیادی نشاسته است که در برخی کشورها از خواص دارویی این پیاز استفاده می‌شود. زمان خواب این گیاه بسیار کوتاه است و تقریباً از ۱۵ مرداد شروع می‌شود. به همین دلیل است که پیازها باید در اواخر تابستان یا اوایل پاییز کاشته شوند. رشد این گیاه پس از یک خواب کوتاه، در اوایل پاییز شروع شده و تا اوایل زمستان ادامه دارد.

راه های تکثیر و کاشت لاله واژگون

تکثیر لاله‌های واژگون مراحل پیچیده‌ای ندارد، معمولاً از پیازهای آن برای کاشت استفاده می‌شود. چهار روش برای کاشت و تکثیر لاله واژگون وجود دارد که به شرح زیر است:

۱. از طریق پیاز

به طور متوسط ​​هر سه یا چهار سال یک‌بار پیاز لاله واژگون را از خاک بیرون می‌آورند و پیازهای جدیدی که اطراف پیاز اصلی رشد کرده است را جدا می‌کنند. از این پیازهای جدید می‌توان برای تکثیر مجدد استفاده کرد. به طوری که پیازهای جدا شده را در خاکی مناسب به عمق ۱۵ سانتی‌متر قرار دهید و روی آن‌ها را با خاک بپوشانید. همچنین پیازها باید با فاصله از یکدیگر و ترجیحاً در فاصله ۴۰-۵۰ سانتی‌متر کاشته شوند.

۲. از طریق بذر

بذر و دانه‌های لاله واژگون را در تابستان، زمانی که قهوه‌ای شده‌اند و هنوز شروع به باز شدن نکرده‌اند، جمع‌آوری کنید و در یک محیط خشک و دارای تهویه نگهداری کنید. بهترین زمان برای کاشت بذرهای لاله واژگون، فصل پاییز است. توجه داشته باشید که این روش تکثیر لاله واژگون، به زمان زیادی برای گلدهی نیاز دارد و حداقل پنج تا شش سال طول می‌کشد تا بذر کاشته شده رشد کند و شروع به گلدهی نماید.

۳. تکثیر رویشی

تحقیقات نشان داده‌اند که لاله‌های واژگون را نمی‌توان به سرعت از طریق روش‌های رویشی و سنتی تکثیر کرد. فلس برداری یکی از این روش‌های سنتی است. این گیاه در هر پیاز سه تا پنج عدد فلس دارد. محدودیت دیگر این روش محدود بودن سلول‌های مریستمی است.

۴. کشت در شیشه

در این نوع کشت می‌توان انواع بافت‌ها و اندام‌های گیاهی را در محیطی استریل و کنترل شده قرار داد و تمامی اعمال آن‌ها را کنترل کرد و رشد آن‌ها را مشاهده نمود. یکی از عوامل مهم، کنترل خواب لاله واژگون است زیرا این دوره باعث می‌شود گیاه توانایی بالایی در مقاومت در برابر شرایط محیطی داشته باشد. تکثیر لاله‌های واژگون به این روش باعث رشد بیشتر این گیاهان نسبت به سایر گونه‌های طبیعی می‌شود.

خواص لاله‌های واژگون از نظر دارویی

خواص دارویی این گیاه عمدتاً در پیاز زعفران این گیاه وجود دارد. پیاز این گیاه دارویی مؤثر برای دردهای روماتیسمی و مفاصل است و سیستم کبد را پاک‌سازی می‌کند. اگرچه پیاز این گیاه جزو داروهای سمی به شمار می‌آید و بدون انجام فرآیندهای آزمایشگاهی نمی‌توان آن را به عنوان دارو مصرف نمود.

سخن پایانی

لاله واژگون یکی از زیباترین و زینتی‌ترین گل‌های دنیاست. لاله واژگون گیاهی چند ساله و پیازدار است. این گل به نام‌های دیگری مانند گل لاله سرنگون، لاله سر به زیر و گل اشک نیز نامیده می‌شود. این گیاه در برابر سرما بسیار مقاوم است اما با این وجود عمر بسیار کمی دارد. همچنین لاله واژگون را به راحتی می‌توان تکثیر نمود و اگر شرایط مناسبی برایش فراهم باشد رشد خوبی خواهد داشت.

لاله واژگون یکی از گیاهان زینتی و زیباست که منشا آن را ایران می دانند. این گل به گل افسانه ای ایران معروف است و از گیاهان نادر در دنیا محسوب می شود. خوشبختانه زیبایی های لاله واژگون را به فراوانی در ایران شاهد هستیم. اگر شما نیز به این گیاه نادر و زیبا علاقه دارید، فرصت کاشت پیاز گل لاله واژگون را از دست ندهید. در ادامه این متن شما را با ویژگی های پیاز این گل و نحوه کاشت آن آشنا خواهیم کرد. بنابراین با ما تا انتهای این متن همراه شوید.

پیاز گل لاله واژگون

لاله گیاهی دائمی و سوخ دار است که سوخ آن از نوع حقیقی و بدون پوشش به حساب می آید. همچنین پوشش سوخ این گیاه شامل دو یا چند فلس درشت می شود. البته در برخی از گونه های این گیاه غشا بسیار نازکی در اطراف فلس ها مشاهده می کنید. از ویژگی های سوخ این گیاه به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • درشت و زرد رنگ است؛
  • بویی شبیه به سیر دارد؛
  • دارای یک الی دو برگ قاعده ای است.

این گیاه دارای گل هایی به شکل آویخته و به صورت تکی یا شاخه ای است که از چندین گل انتهایی تشکیل می شوند. در داخل گلپوش های این گیاه یک نوشجاری شیاری وجود دارد. لاله واژگون برای کاشت در چمن، باغ صخره ای و مناطق شیب دار گزینه مناسبی محسوب می شود. امروزه به دلیل بوی نامطبوع این گیاه کمتر کسی تمایل به کاشت آن نشان می دهد. اما زیبایی های این گل را نباید نادیده گرفت.

نحوه کاشت پیاز گل لاله واژگون

فصل کاشت پیاز گل لاله واژگون

اگر پیاز این گیاه را در فصل پاییز بکارید، در بهار شاهد گلدهی آن خواهید بود. گلدهی لاله واژگون به مدت 3 هفته طول می کشد. در صورتی که به دنبال تولید گل لاله واژگون در زمین تان هستید، سوخ های این گیاه را در کاشته و در گلخانه نگهداری کنید. جالب است بدانید که این گیاه از سال دوم گل های زیباتری خواهد داشت.

مشخصات پیاز گل لاله واژگون مرغوب

در صورتی که تا به امروز تجربه خرید و کاشت پیاز گل ها را نداشته اید، حتما از ویژگی های پیاز مرغوب نیز اطلاع ندارید. پیازهای مرغوب ضامن رویش گیاهان زیبا، سالم و با طول عمر بیشتر هستند. اما این پیازها چه ویژگی هایی دارند؟ در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم.

  • پیاز باید دارای بدنه ای محکم باشد؛
  • روی بدنه پیازها هیچ فرورفتگی یافت نشود؛
  • هیچ لکه رنگینی بر پیاز وجود نداشته باشد؛
  • پیازها در اندازه های بزرگ و مرغوبی تهیه شوند.

زمانی که به خرید پیاز این گیاه می روید، شاید با اصطلاح پیاز دو دماغه از سوی فروشنده مواجه شوید. دماغه به قسمت بالایی پیازها گفته می شود که برخی از پیازها دارای یک دماغه و برخی دیگر نیز دارای دو دماغه هستند. پیازهای دو دماغه دو ساقه تولید می کنند و معمولا گل های درشت تری نیز دارند. با توجه به این نکات خرید پیاز گل لاله واژگون برای شما آسان تر خواهد شد.

خرید اینترنتی پیاز گل لاله واژگون از دمبرگ

تا به حال محصولات کشاورزی و خود را به صورت آنلاین خریداری کرده اید؟ فروشگاه دمبرگ امکان و محصولات متنوع کشاورزی را برای شما فراهم کرده است. این روزها با برخی از افراد روبه رو می شویم که همچنان در خرید اینترنتی تردید دارند. دمبرگ با کسب نشان اعتماد الکترونیک و نشان ملی ثبت هیچ جای شک و تردیدی برای مشتریان خود باقی نمی گذارد.

فروش عمده پیاز گل لاله واژگون

زیبایی این گونه از گل لاله به اندازه ای است که بسیاری از افراد را به کاشت وسیع آن تشویق می کند. اگر شما نیز به دنبال کاشت این گیاه در سطح وسیع هستید، دمبرگ در خدمت شماست. این فروشگاه پیاز لاله واژگون را به صورت عمده به فروش می رساند.

قیمت پیاز گل لاله واژگون

این فروشگاه قیمتی مناسب برای محصولات خود در نظر گرفته است. تنها با پرداخت 15 هزار تومان پیاز این گل زیبا را تهیه کنید.
در صورتی که در کاشت این گیاه نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید، متخصصان تیم دمبرگ در خدمت شما هستند. علاوه بر این در کاشت این گل زینتی به ابزارآلات گوناگون نیز احتیاج خواهید داشت. جهت تهیه این ابزارها نیز از دیگر قسمت های  بازدید کنید. توضیحات

گل لاله سرده‌ای از تیرهٔ سوسنیان است که در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ گونه دارد. محل اصلی رویش لالهٔ خودرو در آسیای مرکزی در نظر گرفته می‌شود. این گل در افغانستان، ترکیه، ایران، قسمتی از غرب سوریه، سواحل دریاچه آرال، دریاچه خزر و دریای سیاه، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سواحل دریای مدیترانه در شمال آفریقا بصورت خودرو یافت می‌شود.این افتخار رو داریم که پیاز گل لاله واژگون هلندی را به شما همراهان خوب مجموعه فردین کشت عرضه کنیم.

در بین کشورهای اسلامی لاله در فرهنگ دو کشور ایران و ترکیه نفوذ عمیقی دارد. ۱۹ گونه از گونه‌های لاله از ایران گزارش شده‌است. از لحاظ گیاه‌شناسی لاله به دو گروه بزرگ پرورشی و خودرو تقسیم می‌شود. لاله‌های پرورشی دارای گل‌های بزرگ، جام گل بزرگ‌تر و تنوع رنگی بیشتری نسبت به گل‌های خودرو هستند. لاله‌ها بطورکلی در چهار طبقهٔ کلیِ زود گل‌دهنده، میان‌رس، دیر گل‌دهنده و گونه‌ها قرار می‌گیرند.

 کاشت پیاز لاله واژگون هلندی در گلدان و باغچه:
پیاز لاله واژگون هلندی برای سبز شدن و ریشه زایی و گلدهی نیاز به طی کردن دوره ی سرمایی دارد، نیاز سرمایی پیاز باید زیر خاک مرطوب و در دمای ۲ تا ۷ درجه سانتی گراد انجام پذیرد.

نکته : پیازهای ارائه شده در سایت سرمادهی شده اند!

کاشت پیاز لاله واژگون هلندی در باغچه:
پیاز لاله واژگون هلندی را میتوان در باغچه و گلدان حتی سایز کوچک کاشت نمود، در مناطق سردسیر و نیمه گرمسیری  همانند تهران، اصفهان، شیراز، و… به راحتی میتوانید در نیمه دوم سال پیاز های لاله را در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی داخل باغچه بکارید و بهار منتظر سبز شدن آنها باشید.

در مناطق گرمسیر ایران همانند سیستان و بوشهر و… سرما دهی باید به طور مصنوعی انجام شود به این صورت که پس از دریافت پیازها آنها را داخل یخچال قرار دهید و بعد از گذشت دو ماه اقدام به کاشت داخل گلدان نمایید.

نکته : پیازهای ارائه شده در سایت سرمادهی شده اند! پس نیازی به این کار هم نیست.

گلهای لاله در بهار ظاهر می شوند و معمولاً تا اواخر اردیبهشت در شرایط ایده آل باقی می ماند.در فصل تابستان و با گرم شدن هوا برگ ها زرد شده و پیاز به خواب می رود و به تکثیر خود می پردازد البته نگران نباشید بهار سال بعد مجدد گلها رو خواهید دید.

در فصل خواب پیاز (تابستان) نباید خاکی که پیاز ها را کاشته اید بیش از حد خیس و آب گرفته باشد و نیاز به آبیاری نیز ندارد زیرا باعث پوسیدگی و از بین رفتن آنها می شود، پاییز سال بعد برای گلدهی در سال دوم باید اقدام به آبیاری گلها نمود.

انواع گل واژگون | خرید پیاز لاله واژگون

برای کاشت در باغچه پیاز لاله واژگون هلندی را در ردیف هایی با فاصله ۱۵ سانتی‌متر و عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر بکارید.

کاشت پیاز لاله واژگون هلندی در گلدان:
پیاز لاله را میتوانید در کوچک ترین گلدان نیز پرورش بدهید، اگر گلدان شما کوچک است در هر گلدان یک عدد و اگر گلدان بزرگی را انتخاب نموده اید میتوانید چند پیاز را به فاصله ی ۸ تا ۱۵ سانتی متر بکارید.

گلدان ها را باید در فضای باز قرار دهید تا نیاز سرمایی آن رفع شود حتی در صورت بارش برف و باران نیاز به جابجا کردن گلدان ها از زیر برف نیست، پیازها را بعد از کاشت در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی گلدان آبیاری کنید،  در صورتی که بارندگی به صورت منظم انجام شود نیاز به آبیاری گلدان ها نیست ولی در صورتی که آسمان بخیل شد و بارشی انجام نشد هر ۱۵ روز یک بار مقداری آبیاری کنید تا خاک خشک نشود.

خاک مناسب برای کاشت پیاز لاله:
پیاز های لاله نیاز به خاک مخصوص ندارد و در اکثر ترکیبهای خاکی رشد می کند ولی برای اینکه به نتیجه مطلوبی برسیم میتوان از ترکیب زیر استفاده نمود:

(خاک باغچه +مقدار کمی ماسه یا خاک برگ و کمپوست ) البته هم فوق العاده است.

نکته مهم :از کود حیوانی و خاک های بسته بندی همانند کوکوپیت و پرلیت استفاده نشود پرلیت باعث افزایش رطوبت و کود حیوانی باعث بیماری های قارچی شده درنتیجه احتمال پوسیدگی پیازها را بالا می برد.اضافه نمودن ماسه در خاک باعث بالا رفتن زهکشی و جریان یافتن اکسیژن و هوا در خاک می شود و رطوبت اطراف پیاز را کنترل می کند.

 نور:
پیاز لاله واژگون هلندی باید در محلی کاشته شوند که کاملاً نورگیر باشد، اگر داخل گلدان کاشته اید تا قبل از جوانه زنی نیاز به نور نیست ولی بعد از برگ زنی پیازها باید گلدان را به محل نورگیر منتقل نمود البته میتوان همان ابتدا گلدان ها را در محلی نورگیر قرار داد تا نیاز به جابجایی گلدان ها نباشد.پس از کاشت پیاز ها تا قبل از گلدهی هرگز خاک را زیر رو رو نکنید و پیاز ها را از خاک در نیاورید.

آبیاری گل لاله:
پس از کاشت پیاز لاله واژگون هلندی در باغچه و گلدان برای بار اول اقدام به آبیاری مناسب کنید پس از آن آبیاری توسط برف و باران انجام می شود و نیاز به آبیاری دستی نیست مگر اینکه هوا گرم شده باشد و بارندگی نیز مدت ها نباشد در این صورت میتوانید هر دو هفته یکبار پیاز ها را آبیاری کنید تا خشک نشود.پس از سبز شدن پیازهای لاله ابیاری باید به گونه ای باشد که سطح خاک خیلی خشک نشود.

کود دهی گل لاله:
پیاز های لاله بعد از کاشت نیاز به کود دهی خاصی ندارند بخصوص قبل از سبز شدن، بعد از سبز شدن برگ ها و قبل گلدهی برای تقویت پیاز ها و بهبود ریشه و برگ و همچنین گل از استفاده کنید و بعد از باز شدن گلها میتوانید با استفاده از کود های پتاس بالا همانند ۱۲.۱۲.۳۶ به بهبود کیفیت رنگ ها و درشتی گلها کمک نمود .

منبع : سایت flower onion

نکات قابل توجه :

  1. نیاز سرمایی پیاز لاله واژگون هلندی ارائه شده برطرف گردیده است.
  2. رنگها میکس هستند.
  3. اگر مشاهده کردید که احیانا پیازها جوانه زده اند نگران نشوید آنها را بکارید و قطعا باردهی خوبی خواهند داشت.
  4. پیازهای ریز ممکن است امسال گل ندهند اما قطعا رشد رویشی خواهند داشت و در سال آینده به شما گل های زیبا خواهند داد.
  5. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتونید در با ما در تماس باشید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا