گاز رومیزی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی‌های ظاهری اجاق گاز خوب

ویژگی‌های ظاهری و زیبایی اجاق گاز از موارد بااهمیتی است که هنگام خرید اجاق گاز باید به آن توجه کنید. قطعا همه ما دوست داریم آشپزخانه زیبایی داشته باشیم که وسایل آن شیک باشد. به همین جهت لازم است در انتخاب اجاق گاز به ویژگی‌های ظاهری آن دقت کنیم.

اجاق گاز صفحه ای پلوپز کنار | بهترین مارک اجاق گاز صفحه ای ایتالیایی

به طور مثال یکی از نکات مهم خرید اجاق گاز صفحه ای شکل ظاهری آن است. اجاق گاز صفحه‌ای با مدل کلاسیک مستطیل پرطرفدار است؛ اما در صورتی که می‌خواهید آشپزخانه مدرنی طراحی کنید می‌توانید مدل‌های متنوعی نظیر اجاق گاز نیم‌دایره یا چند ضلعی هم انتخاب کنید و آشپزخانه را متناسب با سلیقه خود طراحی کنید.

اجاق گاز صفحه ای در مدل‌های رومیزی یا توکار طراحی می‌شود. مدل‌های رومیزی تعداد شعله کمتری دارند و برای مصرف خانگی مناسب نیستند؛ اما در ادارات یا شرکت‌ها که از اجاق گاز برای گرم کردن غذا یا آماده کردن چای استفاده می‌شود، مدل رومیزی مناسب‌تر است. اجاق گاز خوب برای منزل، اجاق‌ توکار هستند که تعداد شعله بیشتری دارد.

یکی دیگر از موارد بااهمیتی که هنگام خرید اجاق گاز باید مورد توجه قرار بگیرد، جنس اجاق گاز است. اجاق گاز از جنس‌های متنوع شیشه، سرامیک و استیل و لعابی تولید می‌شود.

خریداران می‌توانند مزایای هر کدام از جنس‌های اجاق گاز را بررسی کنند تا بتوانند بهترین محصول را انتخاب کنند. انواع جنس اجاق گاز شامل موارد زیر است.

اجاق گازهای صفحه‌ای از جنس شیشه مقاوم و ضد خش هستند که به راحتی تمیز می‌شوند. این اجاق گازها مقاومت بالایی دارند و به همین دلیل پرکاربرد هستند. برای انتخاب اجاق گاز خوب و شیشه‌ای لازم نیست نگران شکستن شیشه باشید.

زیرا صفحه شیشه‌ای در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و به راحتی نمی‌شکند. حتی ریختن آب سرد روی شیشه هم موجب ترک برداشتن یا آسیب به صفحه اجاق گاز نمی‌شود.

اجاق گاز استیل به‌دلیل براق بودن طرفداران زیادی دارد. یکی از مزایای مهم اجاق گاز استیل این است که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و مقاومت آن زیاد است و به زودی خراب نمی‌شود.

اما باید به این مورد توجه داشته باشید که گاز صفحه ای استیل نسبت به انواع جنس‌های دیگر در برابر خط و خش مقاومت کمتری دارد و ممکن است خش بردارد. به همین دلیل تولید کننده اجاق گاز برای جلب رضایت مشتری انواع اجاق گاز آجدار و ضد خش را تولید کرده است تا سطح آن کمی زبرتر باشد. اما نکته با اهمیت این است که تمیز کردن استیل آجدار از استیل صاف سخت‌تر است و ممکن است نظافت آن سخت و وقت‌گیر باشد.

شاید تصور کنید گاز استیل در محیط آشپزخانه که پر از بخار مواد غذایی است، خیلی زود زنگ می‌زند و خرید آن کار درستی نیست. اما واقعیت این است که جنس استیل اجاق گاز خوب، ضد زنگ است و حتی در صورت گرم شدن گاز یا مرطوب شدن آن، آسیب نمی‌بیند.

اجاق گازهای سرامیکی در مقابل خط و خش مقاومت بالایی دارند و با شوینده‌های معمولی و یک دستمال می‌توان لکه‌های چربی را از روی آن پاک کرد.

جنس سرامیک در برابر حرارت مقاوم است. تنها نکته‌ای که برای استفاده از اجاق گاز سرامیکی باید به آن دقت داشته باشید این است که جنس سرامیک در برابر ضربه آسیب‌پذیر است و ممکن است دچار شکستگی شود، با این‌حال مقاومت آن از اجاق گازهای شیشه‌ای بیشتر است.

یکی دیگر از اجاق گازهای پرکاربرد، اجاق‌های لعابی هستند. اجاق گاز لعابی به شکل رومیزی است و در مدل‌های دو یا سه شعله طراحی می‌شود. مزیت استفاده از این متریال این است که به راحتی می‌توان لکه‌های چربی روی آن را تمیز کرد. همچنین به دلیل ابعاد کوچکی که دارد، در آشپزخانه‌های کوچک در منزل یا ادارت قابل استفاده است. قیمت اجاق گاز لعابی بالا نیست که خرید آن را آسان می‌کند.

یک اشاره ای هم کنیم به اجاق گاز القایی، اجاق القایی یک سطح پخت و پز است که با انتقال جریان از یک میدان الکترومغناطیسی واقع در زیر سطح شیشه به طور مستقیم به ظروف آشپزی القایی مغناطیسی قرار داده شده در بالا گرم می‌شود. برخلاف هدایت حرارتی، این ظروف را مستقیماً بدون نیاز به شعله یا مشعل گرم می‌کند. از آنجایی که هیچ عنصر جداگانه ای گرم نمی‌شود، یک اجاق گاز القایی می‌تواند ظروف آشپزی را سریعتر از هر وسیله دیگری گرم کند.

 

اما باید به محدودیت‌های اجاق گاز لعابی هم اشاره کنیم. این محصولات تنوع رنگی پایینی دارند و طراحی آن‌ها ساده است. بنابراین اگر می‌خواهد آشپرخانه شیک و مدرنی تجهیز کنید، استفاده از اجاق گاز لعابی گزینه مناسبی برای شما نیست.

یکی از ویژگی‌های اصلی که هنگام خرید اجاق گاز خوب باید به آن توجه داشته باشید، ایمنی است. اجاق گازهایی که مجهز به ترموکوپل و فندک باشند نسبت به اجاق گازهایی که فاقد آن باشند، قیمت بالاتری دارند.

زیرا در صورتی که این اجاق گازها به هر دلیل خاموش شوند، جریان گاز هم قطع می‌شود و حادثه خطرناکی بروز نمی‌کند. جهت اطلاعات بیشتر از اجاق گاز برقی و کاربرد آن کلیک کنید.

همچنین برای اینکه یک اجاق گاز خوب به بهترین شکل و بدون نقص فنی کار کند، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • از بسته بودن شلنگ‌ها اطمینان داشته باشید.
  • مواظب باشید غذا سر نرود و شعله را خاموش نکند.
  • لباس، پارچه یا هر چیز قابل اشتعال را از اجاق گاز دور کنید.
  • به رنگ شعله توجه کنید که حتما آبی باشد.
  • برنامه منظمی برای تمیز کردن اجاق گاز داشته باشید و هر چند وقت یکبار سالم بودن شلنگ آن را بررسی کنید.

انواع گاز رومیزی

شناسایی یک اجاق گاز رومیزی خوب و با کیفیت کار زیاد سختی نیست. گاز از قطعات مشخصی تشکیل شده است که اگر از آنها اطلاع داشته باشیم یک خرید موفق انجام داده ایم. جهت خرید گاز رومیزی و انواع آن تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

✅ نوع و جنس ولوم ها از باکالیت و یا فلز عایق در برابر گرما که حرکتی مناسب و نه زیاد راحت بچرخند نه زیاد سخت.

✅ کیفیت فندک و ترموکوپل نیز دقیقا بر اساس برند آن شرکت تهیه شده است. یعنی اگر شما گاز با کیفیتی و با برند معتبری می خرید پس از کیفیت فندک و ترموکوپل آن هم مطمئن باشید.

✅ صفحه کار شده بر روی گاز اگر از جنس شیشه بود، حتما از شرکت سازنده شیشه و ضخامت 8 میلیمتری آن اطمینان حاصل کنید و همچین میزان ضربه پذیری آن نسبت به حرارت و ضربه برایتان محرز گردد. معمولا میزان مقاومت درجه دما 800 درجه سانتیگراد می باشد.

✅ مهمترین و اساسی ترین رکن انتخاب یک برند و مارک خوب گاز رومیزی گارانتی و خدمات پس از فروش آن است.

۱گاز رومیزی استیل

صفحه گاز های استیل یا همون گاز استیل که دامنه بیشتری از تولیدات کارخونه های تجهیزات آشپزخانه رو تشکیل می ده و در بازار نیز طرفداران بیشتری رو داره یکی از محصولات این دسته بندی هست. تنوع گازهای استیل به دو دسته گاز استیل ساده و گاز استیل آجدار تقسیم میشه.

در مدل های ساده یک صفحه صاف و صیقلی روی سطح رو پوشونده که هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ نظافت انتخاب راحت تری برای مشتریان خواهد بود ولی خوب یه مشکل هم داره اونم اینه که جای خط و خش روش می مونه.

دسته دوم که همون گازهای استیل آجدار هست سطح ناهموارتری نسبت به گازهای استیل ساده رو دارن و اگه بخوایم توضیح بدیم به صورت نقطه های درشت روی تمام صفحه دیده میشن. این مدل گازها خط و خش رو دیگه نشون نمی دن ولی در عوض نظافتشون هم سخت تر هست.

بنابراین اگر میخواید یه گاز زیبا و ساده و البته با نظافت راحت تری رو بخرید، حتما استیل ساده انتخاب کنید ولی اگر خواهان گاز های خاص هستید، به سراغ گاز های آجدار بروید.

۲گاز رومیزی شیشه ای

این صفحه گازهای زیبا کارکردی کاملا مشابه با گازهای استیل رو دارند ولی با ظاهری کاملا متفاوت. صفحه شیشه ای پوشیده شده بر روی سطح اجاق گاز از سکوریت می باشد و ضخامت استاندارد آن ها 8 میلیمتر است.

البته بسته به شرکت تولید کننده و کیفیت شیشه استفاده شده بر روی آن از مقاومت در برابر حرارت و ضربه متفاوتی برخوردار می باشند. نمای ظاهری این اجاق گاز های رومیزی باعث میشود که انتخاب برایمان سخت شود چرا که وقتی این مدل رو توی آشپزخانه قرار دهیم تازه متوجه میشویم که چقدر هارمونی قشنگی بوجود میاد.
نظافت این گازها بسیار راحت انجام میشه و شما با یه پارچه نم دار و البته کمی اتک به راحتی چربی و کثیفی روی گاز رو از بین می برید. این صفحه گاز ها در رنگ های مختلفی تولید و عرضه می شوند ولی عمده آنها سفید – مشکی و خاکستری است.

به نظر من اگه قراره گاز رو برای آشپزخانه خودمون بخریم بهتره از گاز های شیشه انتخاب کنیم چون ظاهر قشنگ تری داره ولی اگه خانواده پر جمعیتی هستیم و یا قراره گاز رو برای خانه ای که خودمان از اون استفاده نمی کنیم بخریم همون استیل باشه بهتره.

۳گاز رومیزی استیل و شیشه

این مدل از گازها تلفیقی بین شیشه و استیل می باشد و البته گرانتر از مدل های قبلی است و عموما طراحی آنها نیز زیباتر است. در برخی شیشه بیشتر روی صفحه کار شده و در برخی استیل بیشتر.

 

دکمه بازگشت به بالا