اقتصادیمطالب برتر

معرفی مهندس طراح معماری جهت تهیه نقشه ساختمان

به طور کلی تهیه نقشه ساختمان ، یکی از مراحل مهمی است که مهندسین رشته معماری آن را ترسیم و در اختیار مشتری و یا کارفرما قرار می‌دهند تا جزئیات طرح و نقشه به راحتی برای آن‌‎ها مشخص شود. در واقع شما با استفاده از نقشه ساختمان به راحتی می‌توانید هر فضا را تصور کنید. این موضوع دقیقا، همان چیزی بود که ذهن من را به خود مشغول کرده بود. در حقیقت مدتها قبل، زمینی را خریداری کرده بودم. پس از گذشت ماه‌ها و با مشورت دوستان به فکر ساخت این زمین افتادم.
در ابتدای کار به دنبال یک شرکت طراحی معتبر و یک تیم متخصص برای شروع ساخت پروژه بودم. پس از جستجوهای بسیار زیاد، مشاوره‌های گوناگون و همچنین معرفی دوستان، با یک گروه معماری متخصص و حرفه‌ای آشنا شدم. در واقع پیدا کردن یک شرکت مهندسی معتبر و مطمئن کار بسیار دشواری بود. از اولین برخورد من با این تیم حرفه‌ای تا پایان پروژه، اتفاقات بسیار زیادی رخ داد. من در این محتوا قصد دارم شما را با تجربه‌های خودم در مورد بهترین مهندس طراح معماری جهت تهیه نقشه ساختمان آشنا کنم.

تهیه نقشه ساختمان توسط مهندس طراح معماری

به طور کلی من تا قبل از این که تصمیم به ساخت زمین بگیرم، اطلاعات و تجربه زیادی در مورد تهیه نقشه ساختمان نداشتم. ولی در طی جلساتی که در شرکت با مهندس طراح معماری و تیم آن‌ها داشتم، تجربه‌های بسیار زیادی کسب کردم. در واقع هدف من رسیدن به طرح و نقشه‌ای بود که در ذهن خودم در مورد ساختمان داشتم. ولی به مرور زمان به ضرورت وجود نقشه ساختمان بیشتر پی بردم. به طور کلی تهیه نقشه ساختمان بسیار مهم و ضروری می‌باشد. نقشه ساختمان به طور کلی یک برش عرضی از ساختمان از دید بالا می‌باشد که درون آن اندازه گیری‌ها دقیق و جزئیات به طور کامل مشخص شده است. به طور کلی نقشه ساختمان مزایا و اهمیت بسیار فراوانی از شروع یک پروژه تا پایان آن دارد. نقشه ساختمان به ما نشان می‌دهد که در فضای مشخص شده چه چیزی قرار می‌گیرد.
به طور مثال با استفاده از نقشه معماری متوجه می‌شویم که اتاق، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و غیره در کجای یک ساختمان قرار دارد. من در ادامه صحبت‌هایی که با مهندس طراح معماری داشتم، متوجه شدم که وجود نقشه ساختمان باعث می‌شود میزان اشتباهات و خطاهایی که ممکن است در طی ساخت پروژه به وجود بیاید بسیار کم شود. اگر نقشه کشی ساختمان به طور دقیق و اصولی تهیه شود، می‌توان مقدار مصرف سیمان، بتن، رنگ، ماسه و غیره ساختمان را نیز به طور تقریبی تخمین زد. نقشه ساختمان زمانی که به درستی ترسیم شود، به ما این فرصت را خواهد داد تا به راحتی آن فضا را تصور کرده و بتوانیم هر وسیله و تزئینات را در جای مناسب آن قرار دهیم و یک ساختمان زیبا طراحی کنیم. من با تهیه نقشه ساختمان توسط  تیم آرین پاراکس ، مطمئن شدم که هیچ فضایی از ساختمان هدر نرفته است و هر فضا به طور مناسب طراحی شده است.
آرین پاراکس | ساخت و ساز

ویژگی‌های یک تیم طراحی خوب جهت تهیه نقشه‌های ساختمانی

به طور کلی با تهیه نقشه ساختمان و تایید طرح نهایی، من به اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌های یک تیم حرفه‌ای رسیدم. یک نقشه خوب باید توسط یک تیم مهندسی متخصص و به طور کاملا اصولی و استاندارد ترسیم شود. در واقع وقتی یک نقشه کشی به طور تخصصی انجام شود، بسیاری از جزئیات را به نمایش می‌گذارد. مهندس طراح معماری در نقشه به تمامی نیازهای اصلی و مهم کارفرما می‌پردازد و به آن‌ها پاسخ می‌دهد. در حقیقت طراح با توجه به نیاز کارفرما و تمامی ضوابط و قوانین موجود، نقشه ساختمان را ترسیم می‌کند. به نوعی یک طراح خوب باید توانایی ارتباط برقرار کردن با کارفرما و سایر افراد را داشته باشد تا بتواند نیازهای آن‌ها را روی نقشه برطرف کند. در واقع مهندس طراح با توضیحاتی که از نقشه ساختمان در اختیار ما قرار داد، من را متوجه جزئیات بیشتری کرد.
به طور کلی مهارت و خلاقیت یک مهندس طراح در تهیه نقشه ساختمان ، به کارفرما و سایر افراد کمک می‌کند تا به راحتی پروژه به پایان برسد. یک تیم مهندسی حرفه‌ای ، به کیفیت نقشه بیشتر از کمیت آن اهمیت می‌دهد. در واقع می‌توان کیفیت نقشه را محاسبات دقیق فضاها، قرارگیری هر فضا در جای مناسب، ایمنی کل ساختمان و همچنین ایمنی ساکنین آن و غیره در نظر گرفت. مهارت تیم طراحی در حل کردن مشکل در زمان تهیه نقشه ساختمان، یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی بود که من متوجه آن شدم. در واقع در هر پروژه‌ای ممکن است مشکلات و یا تغییراتی وجود داشته باشد. مهم‌ترین ویژگی طراح خوب این است که بتواند راهکار مناسبی برای آن مشکل در نظر بگیرد. به طور کلی این ویژگی‌ها، تجربه شخصی من در برخورد با یک تیم طراحی عالی و متخصص بود.

آرین پاراکس | ساخت و ساز

عوامل مهم و تاثیرگذار روی نقشه ساختمان

من در ادامه پروژه متوجه عوامل تاثیرگذار در تهیه نقشه ساختمان شدم. به طور کلی در نقشه ساختمان موارد بسیار فراوانی تاثیر می‌گذارند. در واقع من به این نتیجه رسیدم که خواندن یک نقشه ساختمان بدون نقص، در صورتی راحت است که جزئیات درون آن به اندازه باشد. زمانی که جزئیات درون نقشه بسیار زیاد و یا بسیار کم باشد، نقشه ساختمان به درستی خوانده نمی‌شود و همچنین اجرای آن با مشکل روبه رو خواهد شد. در حقیقت وجود تعادل در تهیه نقشه ساختمان موضوع بسیار مهم و اساسی می‌باشد. زمانی که این تعادل در نقشه ساختمان رعایت شود، پروژه ساخت تا پایان آن با هیچ گونه مشکلی روبه رو نمی‌شود. البته مهندس طراح معماری با توجه به تخصصی که دارد این تعادل را در نقشه برقرار می‌کند. به مرور زمان به این موضوع پی بردم که موقعیت مکانی در تهیه نقشه ساختمان نیز بسیار تاثیرگذار است.
در حقیقت موقعیت مکانی، شمالی و یا جنوبی بودن زمین در لکه گذاری فضاهای داخلی بسیار موثر می‌باشد. به طور مثال در زمین‌های شمالی، پذیرایی و آشپزخانه مشرف به حیاط قرار می‌گیرد. به طور کلی نور طبیعی و توجه به آن در تهیه نقشه بسیار مهم است. به این صورت که طراح با توجه به تخصصی که دارد ساختمان را به گونه‌ای در نقشه طراحی می‌کند که نور طبیعی به تمام فضاها برسد. مساحت داخلی ساختمان یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کرد. در واقع تقسیم بندی فضاها باید استاندارد و اصولی باشد. عامل دیگری که در نقشه ساختمان تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد، بودجه و هزینه‌های کلی می‌باشد. به نظر من و با توجه به تجربه شخصی که دارم در جلسه اول بهتر است میزان بودجه کلی در نظر گرفته شود تا طراح به راحتی بتواند مناسب با بودجه و سرمایه، نقشه ساختمان را ترسیم کند.

آرین پاراکس | ساخت و ساز

نکات مهم و ضروری در انتخاب شرکت مهندسی

در واقع با توجه به جلساتی که با تیم نقشه کشی آرین پاراکس (arianparax.com) داشتم، متوجه نکات مهم و ضروری در این شرکت شدم و قصد دارم در این بخش این موارد را با شما نیز در میان بگذارم. به طور کلی یک تیم طراحی در شرکت مهندسی، زمانی موفق است که به تمامی موارد طراحی به طور دقیق بپردازد و نیازهای کارفرما را به راحتی برآورده کند. یکی از این نکات مدیریت بودجه و هزینه‌ها می‌باشد. زمانی که تیم طراحی متخصص به درستی و با دقت بسیار بالا اقدام به تهیه نقشه ساختمان کنند و این نقشه بدون نقص طراحی شود، در این صورت هزینه و سرمایه‌ی کلی مدیریت خواهد شد.
در واقع یک تیم طراح حرفه‌ای همراه با مدیریت بودجه و سرمایه، روی زمان تحویل پروژه نیز می‌تواند کنترل داشته باشد. از نکات مهم دیگر این شرکت انجام صفر تا صد پروژه می‌باشد. در واقع من با اطمینان و اعتماد به این شرکت در زمان مشخص شده، یک ساختمان بسیار زیبا با بهترین طراحی و نقشه را تحویل گرفتم. به طور کلی انتخاب یک شرکت مهندسی جهت طراحی و تهیه نقشه ساختمان ، بسیار کار سختی می‌باشد. ولی من در این محتوا تلاش کردم تجربه‌های خودم را با این شرکت مهندسی معتبر و مورد اطمینان با شما در میان بگذارم.

دکمه بازگشت به بالا