طرز تهیه موچی با آرد برنج

طرز تهیه موچی با آرد برنج

در کشورهای مختلف انواع شیرینی های متفاوت وجود دارد و تنوع آنها بسیار زیاد است؛ یکی ازشیرینی های معروف جهان که از آرد برنج تهیه می شود و مبدا آن کشور ژاپن می باشد شیرینی موچی است که یکی از شیرینی های جهانی خوشمزه ودارای خواص خاص خودش می باشد.موچی سابقه طولانی در تاریخ ژاپن دارد و قرن هاست که در مراسم و جشن ها  آن راسرو می کنند؛ موچی نه تنها خوشمزه است، بلکه منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات و انرژی نیز می باشد.

 موچی:

موچی را به عنوان”موچی موچی” نیز شناخته شده است، یک  نوع شیرینی سنتی ژاپنی می باشد؛ که از برنج چسبنده تهیه می شود. این خوراکی لذیذ وخوشمزه با طعمی ملایم و اندکی شیرین و جویدنی، به اشکال مختلفی مانند توپ، دونات در می آید و می تواند به عنوان یک میان وعده خوشمزه سرو شود. موچی را یا تنهایی یا با چای سبز می توان میل کنید.

 

 طرز تهیه موچی

انواع موچی:

1.داگوی موچی: نوع ساده و پایه ای موچی می باشد، که فقط با برنج چسبنده، آب و شکر تهیه می شود.

2.آنکو موچی: موچی که پر شده است با رب لوبیای قرمز شیرین، که یکی از محبوب ترین طعم های موچی را دارد.

3.ایچی موچی: موچی که پر شده است با توت فرنگی تازه، طعمی ترش و شیرین دارد.

4.یومگی موچی: ترکیبی  از موچی و بستنی، که برای گرمای تابستان فوق العاده است.

5.کاکاشی موچی: موچی با روکش پودر کاکائو، با طعمی غنی و شکلاتی که دارد بشدت لذیذمی باشد.

خواص موچی:

الف)منبع انرژی: موچی منبع بسیارخوبی از کربوهیدرات می باشد که به تامین انرژی بدن کمک می کند. کربوهیدرات ها منبع سوخت بدن هستند و برای فعالیت های مختلف همانند فعالیت های بدنی، عملکرد مغز و حفظ سطح قند خون مهم هستند.

ب)فیبر بالا: که به هضم غذا، تنظیم قند خون و حفظ سلامت روده کمک شایانی می کند.همچنین می تواند به احساس سیری کمک واشتها را کنترل کند و در نتیجه به کاهش وزن می انجامد.

ج)بدون چربی: موچی چربی کمی دارد و به همین خاطر انتخاب سالمی برای افرادی می باشد که به دنبال کاهش چربی هستند.

د)بدون گلوتن: موچی را از برنج چسبنده تهیه می کنند که فاقد گلوتن می باشد و به همین خاطر برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا افراد دارای حساسیت به گلوتن مناسب می باشد.

 

 شیرینی موچی

آرد برنج :

آرد برنج  پودر نرم و سفید رنگی می باشد به دلیل طعم ملایم و کمی شیرین و بافت لطیف و ابریشمی که دارد، در غذاهای آسیایی بسیار محبوب ومورد پسند است.

انواع آرد برنج:

1.آرد برنج سفید: این نوع آرد را از دانه های برنج سفید تهیه می کنند و رایج ترین نوع آرد برنج می باشد. آرد برنج سفید طعم  وعطرملایمی دارد و به دلیل بافت لطیف خود برای تهیه انواع نان، کیک، رشته فرنگی و غلیظ کردن سس ها مناسب است.

2.آرد برنج قهوه ای: این نوع آرد را از دانه های برنج قهوه ای کامل تهیه می کنند و نسبت به آرد برنج سفید، فیبر و مواد معدنی بیشتری دارد. آرد برنج قهوه ای طعم آجیلی و خاکی دارد و برای تهیه نان، کیک، پنکیک و غلیظ کردن سس ها و سوپ ها مناسب می باشد.

3.آرد برنج چسبنده: این نوع آرد را از برنج چسبنده تهیه می کنند و بافتی چسبنده ای دارد. آرد برنج چسبنده برای تهیه موچی، دسرهای آسیایی و غلیظ کردن سوپ ها مناسب می باشد.

فواید آرد برنج:

الف)بدون گلوتن: آرد برنج به طور طبیعی فاقد گلوتن می باشد و به همین خاطر برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا افراد دارای حساسیت به گلوتن مناسب می باشد.

ب)هضم آسان: آرد برنج به دلیل بافت لطیف خود به راحتی هضم می شود و برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند بسیار مناسب می باشد.

ج)منبع فیبر: آرد برنج قهوه ای منبع بسیارخوبی از فیبر می باشد که به هضم غذا، تنظیم قند خون و حفظ سلامت روده کمک فراوانی می کند.

 خواص موچی

طرز تهیه موچی با آرد برنج:

موچی، شیرینی سنتی ژاپنی با طعم و بافتی خاص، را می توانید به راحتی در خانه با آرد برنج تهیه کنید.

مواد لازم:

120 گرم آرد برنج چسبنده (آرد موچی)

60 گرم آب

60 گرم شکر

1 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت

1/4 قاشق چایخوری نمک

مقدارمواد باتوجه به تعداد افراد قابل تغییر است.

مراحل تهیه:

آماده سازی آرد برنج: آرد برنج چسبنده را در الک دو بار الک شود تا گلوله های احتمالی از بین بروند و آرد نرم و یکدست شود.

آماده سازی شربت: در یک قابلمه کوچک، آب و شکر را با هم ترکیب کنید. روی حرارت متوسط قرار بدهید و به آرامی هم بزنید تا شکر کاملا حل بشود. مخلوط را به جوش برسانید و سپس از روی حرارت برداشته شود.

مخلوط کردن مواد: آرد برنج که الک شده است و نشاسته ذرت را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. مخلوط شربت داغ را به آرامی به مواد خشک اضافه بکنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا خمیری یکدست به دست بیاید.

مخلوط کردن مواد: آرد برنج که الک شده و نشاسته ذرت را در یک کاسه بزرگ مخلوط بکنید. مخلوط شربت داغ را به آرامی به مواد خشک اضافه بکنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا خمیری صاف و یکدست به دست بیاید.

پخت موچی: خمیر موچی را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت را به شکل توپ دربیاورید و روی یک تکه کاغذ روغنی قرار بدهید.

بخارپز کردن موچی: یک بخارپز را آماده بکنید و سبد بخارپز را با کاغذ روغنی بپوشانید. توپ های موچی را داخل سبد بخارپز قرار بدهید و به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزید تا پف کرده و نرم بشوند.

سرد کردن و سرو: موچی های پخته شده را از بخارپز خارج بکنید و بگذارید کمی خنک بشوند. سپس می توانید آنها را با پودر قند، پودر کاکائو، یا طعم دهنده های دلخواه خود تزیین و سرو بکنید.

ما در  مجموعه برنجکار  قصد داریم بهترین محصولات را با نازل‌ترین قیمت به مشتریان ارائه دهیم. مشتریان گرامی برای خرید برنج عنبربو با بهترین کیفیت، می‌توانند به وبسایت ما مراجعه کرده و محصول را به صورت آنلاین از هر نقطه‌ای در ایران تهیه کنند.کارشناسان ما آماده‌اند تا مشتریان را برای خرید محصولات مناسب با قیمت به صرفه راهنمایی کنند.

جمع بندی:

آرد برنج یک جایگزین مناسب برای آرد گندم در دستور پخت های مختلف می باشد و به دلیل طعم ملایم، بافت لطیف محبوبیت زیادی در پخت شیرینی ها دارد.یکی از انواع شیرینی که با این آرد تهیه می شود شیرینی سنتی موچی می باشد که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

دکمه بازگشت به بالا