عمومیمطالب برتر

روش صحیح آب بندی موتورسیکلت

آب‌بندی موتورسیکلت چیست؟

اصطلاح آب‌بندی در واقع به قرار گیری صحیح قطعات موتورسیکلت و عملکرد درست آنها اشاره دارد. بعد از اینکه قطعات موتورسیکلت مونتاژ شدند، در اثر کارکرد در محلی که قرار گرفته‌اند عمل سایش ایجاد میشود, که باعث میشود جای قطعات در محل درست ثابت شود؛ اما اگر قطعات در محل درست قرار نگرفته باشند به جای عمل سایش با شکستگی و ترک مواجه میشویم که به موجب از بین رفتن قطعه و آسیب به موتور میشود. در شرکت‌های بزرگ موتور مثل هوندا و یاماها و … این عمل قبل از فروش موتور و توسط موتورسازی سیار انجام می گردد تا از سالم بودن موتور و قطعات و عملکرد صحیح موتورسیکلت اطمینان کامل حاصل کنند.

آب بندی موتورسیکلت اتوماتیک | آب بندی موتورسیکلت اسکوتر

آب‌بندی شامل چه قطعاتی می‌شود؟

در موتور سیکلت یا خودرو آب‌بندی منظور از آب‌بندی بیشتر انجین است، اما باید توجه کرد تقریبا هر قطعه‌ای که اصطحکاک در عملکرد آن نقش دارد شامل آب‌بندی می‌شود. برای مثال لاستیک نیز در ابتدا باید آب‌بندی شود تا در آینده بصورت صحیح در محور خود قرار گیرد. پس در ابتدا تقریباً باید حواسمان به همه قطعات باشد. اما از آنجا که ایرادات اولیه و آب بندی هیچ یک از قطعات به پیچیدگی انجین نیست، در مورد آب بندی انجین موتور سیکلت صحبت می‌کنیم.

اصول پایه آب بندی صحیح موتورسیکلت

بصورت کلی رعایت روش‌های آب بندی در 300 کیلومتر اول حیاتی و تا 1000 کیلومتر خوب است که رعایت شود پس تمام مطالب را تا 300 کیلومتر با دقت کامل رعایت کنید و از یاد نبرید. شش اصل اساسی در آب بندی موتور وجود دارد که همه افراد باید از این اصول پیروی کنند تا دچار مشکل نشوند:

  1. استفاده از مرغوب و مناسب‌ترین روغن بازار متناسب با موتورسیکلت خود و تعویض آن در مدت و مسافت کمتر نسبت به آینده
  2. آچار کشی موتور در بازه‌های زمانی مرتب
  3. درجا کار کردن موتور تا 1 تا 2 دقیقه
  4. جلوگیری از دو ترک سواری
  5. پایین بودن دور موتور (حرکت انجین در 500 کیلومتر اول نباید از 2000 دور در دقیقه فراتر رود)
  6. تغییر مدام سرعت (دور موتور باید پایین باشد و سرعت مدام در حال کم و زیاد شدن باشد)

روغن موتور مناسب در زمان آب بندی

به نقل از سایت ترب روغن موتور مناسب اصولاً با توجه به هر موتور تفاوت دارد و نمی‌توان برای همه مدل موتورها تنها یک نسخه ثابت در نظر گرفت. در پایین با توجه به توضیحات می‌توانید بهترین روغن موتور در زمان آب بندی موتورسیکلت را پیدا کنید.

توجه: در این دوران از خرید روغن موتورهایی که تاریخ تولید آنها بیش از یک و نیم سال می باشد خوداردی کنید.

موتورهای دارای فیلتر روغن فلزی:

در این موتور سیکلت‌ها که دارای حجم موتور 50cc تا 180cc می باشند می‌بایستی از روغن‌هایی با درجه حداقل کیفیت SF و گرانروی 50-20 استفاده نمایند و حتما می بایستی دقت شود که تا قبل از طی 50 کیلومتر اول دور موتور نبایستی بیش از 3500rpm برسد. توجه کنید خانواده طرح هوندا جزء این گروه هستند.

روغن پیشنهادی ما: اسپیدی طلایی 20W50 SF 1500

نکته: ابتدا به دفترچه راهنما و روغن پیشنهادی شرکت سازنده موتور سیکلت خود توجه کنید. 100% روغن پیشنهادی شرکت سازنده نسبت به توصیه ما اولویت دارد.

موتورهای دارای فیلتر روغن کاغذی:

در این موتور سیکلت‌ها که دارای حجم موتور 200cc تا 2000cc می باشند می‌بایستی نسبت به تکنولوژی ساخت انجین از روغن‌هایی با درجه کیفیت حداقل SG و بالا ترین کیفیت تا به امروز SM و گرانروی 50-20 استفاده نمایند و حتما می بایستی دقت شود که تا قبل از طی 100 کیلومتر اول دور موتور نبایستی بیش از 4000rpm برسد.

روغن پیشنهادی ما:  ایرانول 8000 20W50 SG 2000

نکته: ابتدا به دفترچه راهنما و روغن پیشنهادی شرکت سازنده موتور سیکلت خود توجه کنید. 100% روغن پیشنهادی شرکت سازنده نسبت به توصیه ما اولویت دارد.

دقت شود در مورد روغن حتماً از تعمیرکار هم نظر بخواهید و تاکید بر نو بودن موتورسیکلت خود بکنید زیرا علاوه انتخاب روغن موتور مناسب باید تعمیرکار کمی بیشتر از حد معمول روغن درون انجین بریزد.

بررسی قطعات در هنگام آب بندی

در تصویر پایین می‌توانید تمام قطعاتی که باید در هنگام آب‌بندی موتور سیکلت بررسی شوند همراه با موارد بررسی آورده شده‌است. در صورت نقص در هر یک از موارد فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید.

نکاتی در مورد آب‌بندی چند مدل خاص

آب بندی موتور برقی

آب بندی موتور برقی نو نسبت به موتور بنزنی نسبتاً آسان‌تر است. روغن این موتورها به دلیل استفاده از نیروی الکتریکی باید از سطح ماندگاری و مقاومت بالایی برخوردار باشد که به آن SN گفته می‌شود. بصورت کلی در دفترچه موتور سیکلت‌های برقی زمان تعویض روغن کمی بیشتر از موتورهای بنزنی است که جای تعجب ندارد.

آب بندی طرح هوندا ایرانی

از آنجا که روز به روز به تولیدکنندگان cg اضافه می‌شود ممکن است برخی تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌ها روغن موتور اولیه مرغوب درون موتور نریزند پس عقلانی است که اگر موتور طرح هوندایی خریداری کردید که برند آ« نام آشنا نبود حتماً تا 50 کیلومتر اول اقدام به تعویض روغن آن با توجه به مطالب بالا کنید.(فیلتر طرح هوندا فلزی است)

آب بندی موتور سیکلت بنلی

خوشبختانه شرکت‌های معتبری مانند نیکران موتور برای دوران آب بندی موتور سرویس‌های خاصی در نظر گرفته‌اند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.  علاوه بر رعایت اصول آب بندی در بالا حتماً از سرویس‌های این شرکت استفاده کنید. جدول سرویس دوره‌ای در دوران آب‌بندی موتور در پایین آورده شده است:

نتیجه‌گیری

اب بندی موتور سیکلت همانطور که متوجه شدید کار ساده‌ای نیست اما تا حدی مهم است که شما باید روش‌های آب بندی را بصورت دقیق رعایت کنید. شاید شوق کات آف زدن یا دو ترک سوار شدن روی موتور را داشته باشید اما توجه کنید به اصلول اصلی و پایه آب بندی تا 300 کیلومتر اول بصورت جد پایبند باشید. مطمئن باشید با کمی سختی و پیگیری در اوایل، موتورسیکلتی سالم‌تر در آینده خواهید داشت که خرج تعمیرات آن نمی‌کنید.

سوالات متداول:

  • آیا در اوایل به موتور گاهی گاز زیاد بدهیم خوب است؟ به هیچ عنوان؛ برخی به اشتباه باور دارند با گاهی گاز شدید دادن به موتور می‌توانند موتوری گاز خور در آینده داشته باشند که کاملاً غلط است و این کار باعث آسیب به موتور سیکلت می‌شود.
  • موتورهای سنگین هم نیاز به آب بندی دارن؟ موتورهای سنگین وارداتی معمولاً توسط شرکت سازنده عیب‌یابی و آب بندی شده‌اند اما تا 300 کیلومتر حتماً روغن مرغوب مناسب برای آن‌ها تهیه کنید و چند باری تعویض روغن رو انجام بدین.
  • موتوری که انجین آن تعمیر می‌شود نیاز به آب بندی دارد؟ بله؛ حتی باید با ملایمت بیشتری نسبت به موتور 0 کیلومتر با آن رفتار کرد.
  • بعد از طی چند کیلومتر می‌توان دو ترک سوار شد؟ بعد از 300 کیلومتر مجاز به سواری دو ترک هستید اما تا 1000 کیلومتر توصیه میشه سواری دو ترک انجام نشه.
  • فیلتر روغن موتور کویر و همتاز ۲۰۰ فلزی است یا کاغذی؟ فلزی

منبع: امدادسیکلت

دکمه بازگشت به بالا