علمی و پزشکیمطالب برتر

چرا دندان عقل را باید کشید؟

دکتر شیدا می گوید بهترین سن برای جراحی دندان عقل کمتر از 20 سال است زیرا عوارض کمتری دارد. دندان عقل به دندان آسیاب سوم اشاره دارد. این دندان ها کمی دیرتر از سایر دندان ها رشد می کنند و در سنین 17 تا 21 سالگی رویش می کنند. با رشد افراد و کوچکتر شدن فک ها فضای محدودی برای رشد دندان عقل وجود دارد و در نتیجه دندان عقل به صورت پنهان و نیمه پنهان خود را نشان می دهد.

تحقیقات انجام شده در زمینه دندان عقل نشان می دهد که در بسیاری از موارد دندان ها باعث ایجاد مشکل و در نهایت افتادن می شوند. بعد از پوسیدگی دندان عقل باعث عفونی شدن دندان های مجاور می شود و گاهی منجر به بستری شدن در بیمارستان و جراحی می شود.

از طرفی از آنجایی که دندان عقل در ردیف آخر دندان ها رشد می کند و فضای کمی برای رشد آن وجود دارد، به دندان های مجاور فشار وارد کرده و باعث کج شدن دندان های دیگر می شود. این دندان ها همچنین باعث درد در مفصل فک، گوش، چشم و سر می شوند و برای درمان این گونه دردها بهتر است دندان عقل توسط پزشک متخصص کشیده شود.

کشیدن دندان عقل در سنین بالا می تواند باعث مشکلات زیر شود:

با افزایش سن، ریشه ها ضخیم تر می شوند و می توانند کشیدن دندان را دشوارتر کنند

بهبودی ضعیف پس از کشیدن دندان

– پوسیدگی دندان های مجاور

– امکان خلال دندان

– امکان شکستگی استخوان در سالمندان در حین جراحی و کشیدن دندان، شرایط سنی و کاهش تحمل بیمار به دلیل درمان دارویی مانند استفاده از داروهای قلبی و ریوی و ….

به یاد داشته باشید که اگر این دندان رشد و قرار گرفتن در محیط دهان را انتخاب کند، قبل از جشن تولد 20 سالگی، سر خود را در دهان شما پیدا می کند. بنابراین اگر تا سال جاری در مورد دندان عقل خود چیزی نشنیده اید، باید به فکر جراحی و برداشتن آن باشید.

اگر بالای 40 سال دارید و مشکلی با دندان عقل خود ندارید، بهتر است به فکر درآوردن آن نباشید، زیرا بعید است که دچار بیماری لثه، پوسیدگی یا تغییرات کیستیک در اطراف این دندان ها شوید. . یک عکس اشعه ایکس از دندان های شما هر دو یا دو سال یک بار برای اطمینان از عدم وجود عوارض کافی است.

باقی مانده عفونت در اطراف دندان عقل

گاهی در پشت دندان عقل شما تکه ای مخاط وجود دارد که گاهی سطح دندان عقل را می پوشاند که در اثر فشار دندان های بالا زخمی می شود. گاهی اوقات غذا در زیر این گوشت اضافی گیر می کند و میکروب ها به این ناحیه حمله می کنند، بنابراین ایجاد عفونت دردناک و بدبو در اطراف دندان عقل غیر معمول نیست.

در این شرایط باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا این بافت اضافی را بشویید و بقیه مواد غذایی را تمیز کند، اما ممکن است برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل نیاز به جراحی دندان عقل برای برداشتن آن داشته باشید. ذرات غذا و میکروب ها برای همیشه

وقتی ذهن به بیراهه می رود

گاهی اوقات دندان های عقل کاملاً افقی در استخوان فک قرار می گیرند و به جای عمودی به جلو حرکت می کنند. در این صورت ریشه دندان آسیاب دوم قربانی ناهماهنگی می شود.

اگر در این شرایط دندان عقل خود را خارج نکنید، پس از مدتی ریشه دندان عقل دوم شما حل می شود و باید ریشه این دندان را نیز درمان کنید. بنابراین با گرفتن عکس اشعه ایکس از تراز صحیح دندان عقل اطمینان حاصل کنید.

حکمت ارتودنسی

گاهی اوقات ممکن است فضای کمی برای حرکت دادن دندان ها و ردیف کردن آنها داشته باشید. در این شرایط، متخصص ارتودنسی گاهی اوقات قبل از شروع درمان ارتودنسی، کشیدن دندان عقل را با جراحی توصیه می کند. مخصوصاً زمانی که برای صاف شدن دندان ها باید دندان ها را روی آسیاب بکشید.

همچنین، گاهی اوقات شما ارتودنسی دندان انجام می دهید و پس از پایان دوره درمان، همه دندان ها در یک راستا قرار می گیرند، اما هنوز مقداری ازدحام دندان های جلویی پایین وجود دارد. و در این صورت، دندانپزشک می تواند به شما توصیه کند که جراحی دندان عقل را برای از بین بردن این برآمدگی کوچک انجام دهید. برای کشیدن دندان عقل می توانید به بهترین دندان پزشکی اسلامشهر مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا