چگونه یک کتاب داستانی بنویسیم؟ مراحل نگارش و چاپ کتاب رمان

چگونه یک کتاب داستانی بنویسیم؟ مراحل نگارش و چاپ کتاب رمان

بازار کار رشته برنامه نویسی نی نی سایت | برنامه نویسی جاوا نی نی سایت

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که علاقه زیادی به چاپ کتاب خود دارید. کتاب‌های چاپ شده در سطح دنیا در طیف وسیعی از موضوعات قرار دارند اما تمامی آن‌ها را می‎‌‌توان در چند دسته اصلی قرار داد. نوع اول کتاب‌ها شامل داستان و رمان است که در این مقاله نیز به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت و شامل کتاب‌های داستان کوتاه و بلند و همچنین زندگینامه‌ها است. کتاب‌های دسته دوم را می‌توان کتاب‌های غیر داستانی نامید که شامل کتاب‌های موفقیت، شعر، تحربیات شخصی و مواردی از این دست است. نوع سوم کتاب‌ها شامل کتاب‌های علمی و آکادمیک است که معمولاً توسط اساتید دانشگاهی نوشته می‌شود و مخاطب آن نیز جامعه متخصص دانشگاهی است. در نهایت نوع چهارم کتاب‌های چاپ شده نیز شامل کتاب‌های کودک است.

در این میان علاقه به چاپ کتاب به خصوص کتاب داستان و رمان در ایران بسیار زیاد شده است و در سال‌های اخیر ده‌ها اثر داستانی به خصوص توسط نویسندگان جوان منتشر شده و با اقبال مخاطبان نیز روبرو شده‌اند. برای مثال تنها در سال 1400 بیش از 100 هزار عنوان کتاب در ایران منتشر شده است که حدود 75 درصد از آن‌ها تالیفی بوده و مابقی نیز ترجمه از سایر زبان‌ها بوده‌اند. در میان کتاب‌های تالیفی نیز سهم داستان‌ها و زندگینامه‌ها به مراتب بالاتر از سایر دسته‌ها بوده است. در این مقاله ابتدا توضیحاتی درباره اینکه چگونه یک رمان بنویسیم؟ به شما ارائه خواهیم داد و سپس نکاتی را درباره مراحل چاپ داستان و رمان خواهیم گفت. با ما و تیم نویسندگان انتشارات نارون دانش که این مقاله را تهیه کرده‌اند همراه باشید.

بازار کار رشته برنامه نویسی نی نی سایت | برنامه نویسی جاوا نی نی سایت

مراحل نوشتن یک کتاب رمان و داستان

نخستین مرحله نوشتن داستان و رمان از پیدا کردن موضوع و ایده آغاز می‌شود. شما باید ایده اولیه خود را پیدا کنید و در طول چند ماه سعی کنید آن را پرورش دهید. در این مرحله باید ایده خود را بنویسید و سعی کنید با کار بر روی آن، ایده خود را پرورش داده و بهتر کنید. اگر ایده خود را ننویسید و تنها بر روی آن فکر کنید ممکن است هر روز ده‌ها بار ایده جدیدی به ذهنتان برسد اما وقتی ایده خود را می‌نویسید مدام آن را بهتر می‌کنید و در نهایت خواهید دید که شاید نسخه نهایی ایده و موضوع کتابتان تفاوت چشمگیری با ایده اولیه شما دارد.

مرحله دوم شامل نوشتن کتاب و کار بر روی جزئیات آن است. بسیاری از نویسندگان این مشکل را دارند که کتابی را شروع می‌کنند اما نمی‌توانند آن را به پایان برسانند. برای غلبه بر این مشکل خوب است که یک برنامه گام به گام برای نگارش و چاپ کتاب خود داشته باشید که بخش اصلی آن مربوط به تالیف کتاب است. نویسندگان بزرگ و مشهور جهان توصیه می‌کنند که خود را متعهد به نوشتن تعداد مشخصی کلمه (برای مثال 1000 یا 2000 کلمه) یا صفحه کتاب در هر روز نمایید.

میزان و حجم نگارش بستگی به توانایی و ویژگی‌های شخصی خود شما دارد. برخی از نویسندگان روزی یک صفحه از کتاب خود را می‌نویسند درحالی که برخی دیگر 5 یا حتی 10 صفحه می‌نویسند. همچنین بهتر است زمان خاصی از روز برای مثال صبح، بعد از ظهر یا آخر شب را به نوشتن اختصاص دهید. این زمان بستگی به بازدهی ذهنی شما دارد و اینکه در چه ساعاتی از روی تمرکز بیشتری دارید.

در مرحله سوم باید بازخوانی و ادیت کتاب خود را انجام دهید. بازخوانی و ادیت کتاب کاری بی‌پایان است و اگر حتی 100 بار میز کتاب خود را بخوانید باز هم تغییراتی در جهت بهبود آن ایجاد خواهید کرد. با این حال باید توجه کنید که نباید در این کار افراط کنید. یعنی اگر شما وسواس زیادی برای بهبود کتاب خود داشته باشید، در نهایت کتابتان منتشر نخواهد شد، هرچند کتاب خوبی باشد. بهتر است در این مرحله از یک دوست که به کتاب علاقه دارد یا خود نویسنده است نیز بخواهید کتاب شما را بخواند و نکاتی را درباره آن به شما بگوید. پس از اتمام این مرحل کتاب را به ناشر تحویل می‌دهید تا فرایند چاپ کتاب آغار شود.

بازار کار رشته برنامه نویسی نی نی سایت | برنامه نویسی جاوا نی نی سایت

مراحل چاپ کتاب رمان و داستان

تا به اینجای این مقاله با مراحل کلی نگارش کتاب داستان و رمان آشنا شدیم. اما وقتی کار نگارش تمام شد مرحله چاپ آن آغاز می‌گردد. در این مرحله بیشتر کارها توسط ناشر انجام می‌گیرد و شما به نوعی وظیفه نظارت را خواهید داشت. ابتدا کتاب شما توسط ناشر به ویراستار ارسال می‌گردد و پس از ویراستاری، صفحه‌آرایی و طراحی جلد آن انجام می‌گیرد. در مرحله بعدی نیز کتاب برای دریافت مجوزهایی مانند شابک، فیپا و مجوز انتشار به مراجع مختلف یعنی خانه کتاب، کتابخانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌گردد. در نهایت کتاب در چاپخانه چاپ و صحافی می‌گردد.

با توجه به اینکه مراحل چاپ کتاب طولانی و پیچیده است، توصیه ما این است که برای چاپ کتاب خود با یک ناشر معتبر همکاری نمایید. انتشارات نارون دانش با سال‌ها تجربه در حوزه چاپ کتاب امیدوار است که نویسندگان جوان که به تازگی وارد حوزه نوشتن داستان و رمان شده‌اند بتوانند آثار خود را به چاپ برسانند و در این مسیر همراه شما خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا