حوادث

اعلام شرایط و نحوه اهدای جسد برای مقاصد آموزشی

افرادی هستند که بلافاصله مرده را دفن نمی کنند. جسد آنها طبق میل آنها اهدا می شود و البته با رضایت والدین برای اهداف مختلف اهدای یکی از آنها برای اهداف آموزشی، جسدی که به دانشگاه های علوم پزشکی می رود دو تا سه بار دفن می شود. سالها پس از مرگ رئیس بانک سلول و بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی شرایط و نحوه اهدای جسد را برای اهداف آموزشی تشریح کرد.

دکتر در گفت وگو با مخبران، سعید شاه حسینیوی درباره اهدای جسد در پزشکی قانونی گفت: در مورد اهدای جسد ابتدا باید آشنا شوم، این تصمیم والدین قانونی متوفی است که جسد را اهدا کنند زیرا متوفی در زمان بعدی مالک جسد نیست. بر اساس باورهای مذهبی، مردگان می توانند از این تصمیم خانوادگی بهره معنوی ببرند. البته، مواردی وجود دارد که فرد لیستی از اهداکنندگان بالقوه پس از مرگ را می‌خواهد.

وی ادامه داد: در این صورت و برای قرار گرفتن در لیست، داوطلب باید با سلول، بافت و بدنه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی تماس گرفته و پس از اطلاع از شرایط اهدا، فرم ها و کارت مربوطه را تکمیل کند. پذیرش اهدای بدن؛ البته در این موارد پس از فوت یک داوطلب، مرکز تحقیقات روش شناسی با خانواده در ارتباط بوده و اقدامات قانونی دیگری انجام می شود.

شرط اول رضایت خانواده از اهدای بدن است

شاه حسینی افزود: در واقع حتی اگر شخصی در زمان حیاتش بخواهد، باز هم پس از فوتش موظفیم رضایت خانواده او را بگیریم و به همین دلیل از همان ابتدا ابراز تمایل به حضور در فهرست اهداکنندگان بالقوه داوطلب. به همین دلیل است که ما می توانیم خانواده آنها را تا حد امکان راحت کنیم.

رئیس سلول، اعضای بانک بافت و مرکز تحقیقات پزشکی روش‌شناسی، نباید تصور کنیم که اهدای خانواده با تماس خانوادگی کم‌رنگ می‌شود. این تصمیم شامل سایر اعضای خانواده نیز می شود. مثلاً در مورد خانواده ای در شیراز، ابتدا مردی از خانواده اعلام آمادگی کرد و اندکی بعد همسر، دو دختر و دو دامادش فرمی را پر کردند و از این حرکت ابراز رضایت کردند. موارد زیادی وجود دارد که قابل تقدیر و البته.

اهدای بدن به دانشگاه

شاه حسینی با بیان اینکه وقف شاه سه قسم است: یکی از اقسام هبه، اهدای میت برای امور تربیتی است. در واقع نجات جان انسانها منوط به آموزش پزشکان و پرسنل برای اقدام به موقع و مناسب است که مستلزم یادگیری عملی و آگاهی از جزئیات آناتومیکی بدن انسان است و از این نظر این تصمیم حائز اهمیت است. و تصمیم ستودنی

ادامه مطلب

پیش نیاز برداشتن اندام ها و بافت ها از اجساد

وقتی اجساد را در کلاس های درس تخته سیاه می کشند

پس از مرگ، 500 نفر اعلام کردند که حاضرند جسد خود را اهدا کنند

وی درباره بهترین زمان اهدای پس از مرگ گفت: به طور متوسط ​​باید این روند را شروع کنیم که چگونه اعضا و بدن متوفی کمتر از 36 ساعت پس از مرگ قرار می گیرد.

شرایط اهدای جسد برای اهداف آموزشی چیست؟

رئیس سلول، اعضای بانک بافت و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی درباره شرایط و روش های اهدای جسد برای مقاصد آموزشی که به اهدای بدنه دانشگاهی نیز معروف است، به مخبران گفت: خانواده این فرد مرتبط است یا در برخی موارد. خانواده به پزشکی قانونی مراجعه می کنند و از جسد درخواست اهدا می کنند. جسد فردی که برای مقاصد آموزشی جسد را اهدا کرده بود به بهشت ​​زهرا(س) منتقل و پس از انجام شعائر دینی به پزشکی ارتوپدی و سپس به جسد متوفی منتقل شد.

وی درباره انتقال این اجساد به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: دانشگاه‌ها به صورت متمرکز از سوی مرکز تحقیقات دانشگاهی سازمان پزشکی قانونی درخواست می‌شوند و معمولاً هر یک از متوفیان در دانشگاه نگهداری می‌شوند. حداقل برای چهار ترم. او می توانست خیلی بیشتر در دانشگاه بماند. پس از آن این اجساد به پزشکی قانونی برگردانده می شود و ما به دنبال مردگان تا قبر هستیم.

شاه حسینی درباره نحوه اهدای جسد اهداکننده به دانشگاه علوم پزشکی در همان شهری که فوت کرده یا زنده است؟ وی گفت: اینطور نیست و اغلب پیش می آید که جسد متوفی پس از عمل به شهر دیگری منتقل شده باشد، اگر اهداکننده اراده خاصی داشته باشد، به آن عمل می کنیم.

وی درباره پیکر اهداکنندگان به مخبران گفت: اجساد معمولاً در بهشت ​​زهرا(س) تهران به خاک سپرده می شوند، مگر اینکه متوفی در مصاحبه اهدایی یادداشتی در وصیت نامه خود یا خانواده اش قید نکرده باشد. و در صورت داشتن شرایط دفن، برای دفن میت آن شرایط لحاظ می شود.

رعایت بخش ویژه اهداکنندگان بدن در بهشت ​​زهرا (س)

وی با بیان اینکه آیا توطئه خاصی برای دفن این افراد در بهشت ​​زهرا (س) صورت گرفته است یا خیر؟ وی گفت: در حال حاضر طرح خاصی نداریم اما ارتباط خوبی با سازمان بهشت ​​زهرا (س) داریم و تلاش می کنیم مکان ویژه ای برای تدفین این عزیز فراهم کنیم.

شاه حسینی گفت: اهدای نهاد آموزشی یعنی پیکر متوفی به اهداف آموزشی و فرهنگ سازی آن تا حدودی انجام شده و در گذشته با استقبال نسبتا خوبی از سوی جامعه مواجه شده است. بعد از فرهنگ سازی و تبلیغات در این زمینه رشد نسبتا خوبی داشته ایم. به عنوان مثال اواخر سال گذشته درختکاری در یکی از پارک های شهر به نام هر مرده با اهدای جسد و حضور خانواده های آنان و همزمان با درختکاری سپه و به نام کاشته شد. منطقه شهرداری تهران

شاه حسینی درباره اینکه آیا اجساد اهدایی پاسخگوی نیاز دانشگاه های کشور است یا خیر؟ وی گفت: همانطور که گفتم استقبال زیادی از این موضوع می شود اما همچنان در این زمینه کمبود داریم. در واقع اگرچه روند کلی اهدای عضو برای مقاصد آموزشی نسبت به گذشته بیشتر شده است، اما در تلاش هستیم تا نیازهای دانشگاه ها را برطرف کنیم. اما هنوز هم اشکالاتی وجود دارد، به خصوص در سال های اخیر که شاهد شیوع کرونا بوده ایم که محدودیت های ما را افزایش داده است.

رئیس سلول، بانک بافت و اعضای مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی درباره واردات جسد برای مقاصد آموزشی اظهار داشت: سازمان پزشکی قانونی در این زمینه ورود نکرده و تاکنون وارد نشده است.

اجساد ناشناس را نمی توان اهدا کرد

وی در پاسخ به این سوال که آیا از جسد آن مرحوم که خدای نکرده در این بخش ها استفاده شده است یا خیر؟ وی گفت: نیازمند رضایت آگاهانه هستیم و به همین دلیل نمی توان از بدن افراد غریبه استفاده کرد.

رئیس سلول بانک بافت و یکی از اعضای مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی درباره دو قسمت دیگر اهدای جسد متوفی گفت: برای اهدای جسد شرایطی وجود دارد. به عنوان مثال، برای اهداف آموزشی یا پژوهشی، این شرایط آسان تر و محدودتر است، اما برای اهداف پزشکی، حداکثر سن برای زنان 55 سال و برای مردان 45 سال است. البته همه نمی توانند برای اهداف آموزشی جسد اهدا کنند. به عنوان مثال، اگر فردی سرطان پیشرفته داشته باشد یا تحت عمل جراحی بزرگ قرار گرفته باشد و مشکلات عروقی متعددی داشته باشد، برای اهدای اهداف آموزشی، اجساد ناشی از تصادف و البته شرایطی برای اهدای جسد برای اهداف آموزشی مناسب نیست. یک بررسی کلی از روش شناسی وجود دارد.

شاه حسینی افزود: در واقع این مشکلات دلیل دیگری برای کاهش تعداد اجساد اهدایی است. ما باید بدن های سالم را برای اهداف آموزشی به دانشگاه های علوم پزشکی تحویل دهیم تا دانشجویان با ساختار طبیعی بدن آشنا شوند. البته این را هم بگویم که هرکس بخواهد جسد اهدا کند می تواند اعلام آمادگی کند و شرایط ذکر شده فقط مربوط به اهدای جسد به امور دانشگاهی و دانشگاهی است.

چگونه بدن خود را به دانشگاه اهدا کنیم؟

نیاز مبرم دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به بدن انسان برای آموزش یکی از اعضای مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به نحوه اهدای جسد داوطلبان گفت: این قانون از خرداد ماه گذشته اجرایی شده است. علاقه مندان برای انجام این کار انشالله می توانند در ساعات اداری با شماره های 02155983057 و 02155983149 اطلاعات بیشتری کسب کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا