استان ها

بیش از 1.2 میلیارد دلار ارزآوری در پتروشیمی شازند

مخبران/ مرکز مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: این مجتمع طی سه سال گذشته بیش از 1.2 میلیارد دلار و سال گذشته 330 میلیون دلار ارز برای کشور داشته است.

ابراهیم ولدخانی روز دوشنبه 9 خرداد در افتتاحیه این نمایشگاه و دستاوردهای پتروشیمی شازند گفت: مجتمع پتروشیمی شازند یکی از بزرگترین مجتمع های پتروشیمی کشور است که 17 کارخانه تولیدی و 6 واحد خدماتی و خدماتی دارد. نیازی نیست. شبکه سراسری برق نیازهای آن را تامین می کند.

وی گفت: بیش از 5 هزار واحد پایین دستی توسط پتروشیمی ها خدمات رسانی می کنند و این واحد نزدیک به 100 هزار شغل غیرمستقیم و 4 هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: محصولات مختلفی در این واحد تولید می شود که برخی از آنها بسیار مفید و مهم است. شازند پتروشیمی است.

ولدخانی گفت: گریدهای سرم و سرنگ نیز در این مجموعه توسط اختیارات ذیصلاح این شرکت تولید می شود. در دوران کرونا، این مجتمع تمام اکسیژن مورد نیاز استان را تامین می کرد و گاهی آن را به استان های دیگر صادر می کرد.

وی ادامه داد: واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی شجند باید سالانه 2 محصول جدید به محصولات این شرکت اضافه کند که حاصل شده و دستاوردهای این افراد در این نمایشگاه قابل مشاهده است. مقام معظم رهبری امسال را به عنوان تولیدی، اشتغال زایی و دانش بنیان نامگذاری کرده اند و تحقق این سه مولفه بدون برخی امکانات و تجهیزات امکان پذیر نیست.

مدیرعامل پتروشیمی شجند خاطرنشان کرد: در سال 98 برای اولین بار کل مجموعه در 23 واحد در یک ماه با حدود 8000 کارگر و بدون تلفات جانی بدون حضور کارشناسان خارجی مورد بازنگری قرار گرفت. امروزه بیش از 3000 قطعه تولید یا بازسازی شده و یا اطلاعات آنها در اختیار این مجموعه است که 25 میلیون دلار در این زمینه صرفه جویی کرده است.

ولدخانی گفت: سال گذشته این مجتمع 120 میلیون دلار واردات داشت اما امروز واردات مجتمع کمتر از 50 میلیون دلار است و از فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه است. این مجتمع سالانه 1.8 میلیون تن محصول تولید می کند.

وی گفت: طی 4 سال گذشته بیش از 1500 نفر در این مجتمع مشغول به کار شده اند که بعید است هیچ گروهی در کشور چنین توانی داشته باشد و با این شرایط اقتصادی هیچ انرژی از مجموعه خارج نشده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند افزود: بسیاری از قطعات و لوازم جانبی با کمک شرکت های دانش بنیان ساخته می شود.

ولدخانی افزود: پتروشیمی برای اولین بار در عمر خود 20 هزار میلیارد تومان فروش داشته که نشان از تلاش شبانه روزی دارد. این مجموعه طی 3 سال گذشته ارزش ارزی کشور را بیش از 1.2 میلیارد دلار و در سال گذشته 330 میلیون دلار برآورد کرده است.

وی گفت: “این شرکت به بیش از 40 کشور صادرات دارد. روس ها به همه بازارها دسترسی پیدا کرده اند.”

فرماندار شهرستان شازند نیز در این مراسم گفت: بازگشایی عملکرد پتروشیمی شجند در شرایط تحریم باعث افتخار استان مرکاجی است.

یحیی رمضانی افزود: عرضه بخشی از تولیدات مهندسین و دانشمندان حوزه نفت و پالایش به دشمن بیانگر این است که تحریم ها ارزش و ارزشی ندارد.

وی افزود: در سال 1337 اولین شرکت پتروشیمی در شهرستان مرودشت ساخته شد و هم اکنون 51 شرکت پتروشیمی در کشور فعال هستند و 37 محصول پتروشیمی به 110 محصول مختلف افزایش یافته است.

رمضانی گفت: 85 درصد از فناوری های پتروشیمی و تولید صنعت نفت توسط پتروشیمی شازند انجام می شود که امیدواریم با تولید محصولات صنایع پایین دستی در مجتمع، زمینه سرمایه گذاری در منطقه و شهرستان فراهم شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا