استان ها

جهاد دانشگاهی آموزش و پژوهش را به خدمت کشور دربیاورد

مخبران/گیلان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی گیلان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی شکل گرفت تا آموزش و پژوهش را به خدمت کشور در بیاورد، گفت: هیچ مجموعه‌ای جز جهاددانشگاهی نمی‌تواند ظرفیت علمی و پژوهشی را در خدمت یک نیاز مشخص قرار دهد.

حسین بهمنش در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با مخبران، اظهار کرد: نمایشگاه دستاوردهای سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان باعث شگفتی و علاقمندی بود. کارهایی در این نهاد انجام می‌گیرد که نیاز کشور است و امیدواریم که تلاش‌های پژوهشگران و جهادگران عرصه علم و فرهنگ ادامه‌دار بوده و رونق بیشتری داشته باشد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی گیلان با اشاره به اهداف تاسیس جهاد دانشگاهی افزود: قبل از انقلاب در کشور دانشگاه‌هایی داشتیم که کار پژوهشی و آموزشی انجام می‌دادند سوال این است که آیا جهاد بنا بود کار دیگری انجام دهد؟ چون هم دانشگاه و هم پژوهشگاه‌هایی به صورت مجزا در کشور داشتیم. اما جهاد تاسیس شد برای اینکه بتواند نیازهای کشور را منطبق با آن تلاش‌هایی که به آن مجاهدت می‌گوییم، تنظیم کند و ظرفیت‌ها را در کنار این موضوعات و مسائل قرار دهد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی شکل گرفت تا آموزش و پژوهش را به خدمت کشور در بیاورد، گفت: دانشجو در دانشگاه درس می‌خواند و با نیازها و راهکارها آشنا می‌شد ولی کسی نبود که از این انگیزه تلاش و آموخته‌ها برای نیاز کشور بهره‌برداری کند لذا جهاد شکل گرفت این ظرفیت دانشجو، استاد، پزشک یا مهندس در اختیار نیازهای کشور به صورت منظم و مجاهدانه قرار گیرد.

بهمنش با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در نخستین سال‌های تأسیس مجاهدانه تلاش کرد و در حوزه موشکی، واکسن‌ها، سیلوسازی و فناوری‌های ریز یا بیوتکنولوژی عملکرد قابل توجهی داشت، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی باید روی همان سکویی بایستد که به دلیل آن تاسیس شده و نباید صرفا یک موسسه آموزشی یا صرفا پژوهشی باشد و باید دنبال نیازها بگردد و ظرفیت‌های استان را با آن نیازها و مسائل انطباق دهد.

وی بیان کرد: برای رفع نیازهای آموزشی کلی مرکز وجود دارد، برای رفع نیازهای پژوهشی هم کلی مرکز داریم و همچنین برای نیازهای چاپ نشریه و کتاب، نشست‌های فرهنگی و علمی کلی مجموعه وجود دارد اما هیچ مجموعه‌ای جز جهاد دانشگاهی نمی‌تواند ظرفیت علمی و پژوهشی را در خدمت یک نیاز مشخص قرار دهد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی گیلان در خصوص همکاری مشترک با جهاد دانشگاهی گفت: قدم اول بحث ترویجی و فرهنگ‌سازی است، زمانی می‌توانیم تولید محصول فرهنگی داشته باشیم که اول به داشته‌های خودمان نگاه کنیم که شامل داشته‌های غنی متنی، سندی و فرهنگی می‌شود؛ متاسفانه در فرهنگ ما این به عنوان دارایی شناخته نشده لذا جهاد دانشگاهی می‌تواند در این فرهنگ‌سازی و همچنین شناساندن موقعیت‌های مختلف فرهنگی و تمدنی استان به مخاطب به مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی استان کمک کند.

بهمنش با بیان اینکه در مرکز اسناد استان گیلان بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار برگ سند داریم، گفت: پژوهشگران جهاد دانشگاهی و علاقه‌مندان می‌توانند از این آثار در پژوهش‌های خود استفاده کنند، هر اقدامی که بتواند به فرهنگ و هویت این مرز و بوم کمک کند، ما هستیم تا بتوانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا