استان ها

رقص‌های بومی و محلی آذربایجان‌غربی از جمله جلمان ثبت ملی شد

به گزارش مخبران در آذربایجان غربیحسن سپهرفر در خصوص جزییات این خبر گفت: تاریخچه کنده کاری بر روی صخره های منطقه کوبستان در نزدیکی باکو نشان از رایج ترین و قدیمی ترین رقص های بومی بومی دارد که در غرب، شرق و اکثر نقاط به گلمان یا یالی معروف است. امروز اردبیل.”
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: حرکات و رقص های موزون که هر کدام نشات گرفته از فرهنگ اقوام و فولکلور ملل است.
وی گفت: رقص شیرخانی (شخانی)، اکمالی، تک ایاگ، ایکی ایاگ، اوچ ایاگ، تولایما، یان بسدی، تن جره، کوچری و یارپا از جمله ژانرهای مورد استفاده در مجالس عروسی و جشن های آذربایجان غربی است. و … توسط گروه های محبوب انجام می شود.
وی ادامه داد: این گونه رقص های بومی که در دل خود نهان حرکات اجتماعی بین اقوام مختلف را به نام زلمان و یالی در آذربایجان غربی و به زبان ترکی دارد. گوند، هال پرکی و دوات در زبان کردی و در جان ما و… به خوبی شناخته شده است. در میان مسیحیان
سپهرفر گفت: با ثبت این اثر در فهرست آثار میراث انتزاعی استان و ثبت جهانی میراث انتزاعی، تعداد آثار ثبت شده در آذربایجان غربی در حوزه میراث انتزاعی به 60 اثر می رسد.
وی تصریح کرد: تلاوت قرآن، مهارت های سوگواری قرآن، مهارت شانه سازی چوبی، دانش سنتی سیاق نویسی و… از جمله گنجینه های ملی است که به تازگی برای استان های کشور به ثبت ملی رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا