علمی و پزشکیمطالب برتر

عقیم سازی سگ در کلینیک نیک

به اندازهی یک نیم روز از عصر روز قبل از جراحی نباید به گربهتان غذا دهید و به نوعی باید ناشتا باشد اما خوردن آب ممانعتی ندارد. این سگ باید تحت مراقبت قرار گرفته و هر ۱۲ ساعت دارو میخورد. این به گربه کمک می کند تا احساس امنیت و استراحت کند. البته وجود آمبولانس برای حمل سگها کمک مناسبی بود. او اضافه کرد عقیم سازی سگ ماده هم دارد که در میان سگها نیست. در محور لواسان- افجه- برگجون به دلیل اینکه مسیر از میان کوهها و مراتع میگذرد، احتمال ورود سگها از افجه به برگجون به اندازه مسیر نیکنامده نیست. بنابراین نباید از وجود تعداد زیاد سگ در افجه به عنوان خطر ورود به برگجون زیاد نگران باشیم. نژاد لابرادور نر، ممکن است برای عقیمسازیاش تا ۲سالگی هم صبر کنیم زیرا اگر بین ۶ تا ۱۱ ماهگی عقیم شوند خطر ابتلاء به برخی بیماریهای مفصلی و ارتوپدیک درست همانند سگهای عقیم نشده میشود. برای حیوانات ماده، برشی درست زیر شکم ایجاد می کنند.

گفت دو هفته قبل برای تولید سگ گله این سگ ماده را باردار کرده اند. فتح اله حاجتی ضمن تشکر از شهرداری اهواز و سازمان مدیریت پسماند گفت: امکانات این سایت بسیاری عالی است و با مجهز بودن به امکاناتی نظیر اتاق عمل، دامپزشک، تجهیزات و داروها و امکانات لازم سگ های بلاصاحب زنده گیری شده را عقیم می کنند. قنواتی با تاکید بر همکاری برخی نهادهای مربوطه در خصوص جمع آوری، نگهداری و عقیم سازی سگهای بلاصاحب، گفت: جمع آوری هرچه سریعتر سگ های بلاصاحب احتیاج به همکاری همه جانبه دارد، محیط زیست،علوم پزشکی،دامپزشکی، فرمانداری، نیروی انتظامی و بهداشت نسبت به این مهم بی تفاوت نباشند. قنواتی در پایان یادآور شد: طرح جمع آوری سگهای بلاصاحب صفیره، یک دوره آزمایشی ٣ماهه را طی کرده است. قنواتی از این سایت بعنوان برترین مرکز نگهداری سگهای بلاصاحب در مقایسه با دیگر کلانشهرها یاد کرد و افزود: مرکزی با متراژ حدودا ۷ هزار متر مربع در نزدیکی صفیره راه اندازی شده است و بعد از مرکز کرج دومین مرکز نگهداری سگهای بلاصاحب مجهز کشور است.

موحدینژاد بیان داشت: شهرداری بندرعباس با سرمایه گذاری قابل توجه و آمادهسازی این سایت نگهداری امکاناتی همچون یک هزار متر زمین محصور، نصب فنس و سایهبان مناسب، حوضچه آب، کانال و چاه ویژه دفع فاضلاب، انتخاب پیمانکار و غیره را فراهم کرده و بزودی نیز اتاق عملهای جراحی و عقیمسازی نیز آمادهسازی میشود. نر به پشت ماده می رود و پا هایش را نیز در دو طرف ماده قرار می دهد، آمیزش این حیوانات کمتر از یک دقیقه طول می کشد. زیرا از یک سو با کوشش قابل تقدیری که تیم اجرایی داشت، هزینهها بسیار کمتر از برآورد اولیه شد و از سوی دیگر تعداد سگها نیز کمتر از ۳۰ سگ برآورد شدهی اولیه بودند. لذا اگر سگهای نیکنامده نیز عقیم شوند، اثربخشی طرح جاجرود و برگجون دوچندان خواهد شد و کریدور جاجرود- نیکنامده- برگجون پاکسازی خواهد شد. در اطلاعیهای که ۲۳ خرداد در خسروآباد (جاجرود) دیدم خوشبختانه طرح عقیمسازی و واکسیناسیون و انگلزدایی سگهای این روستا نیز اجرا شده است.

میلیون ها سگ و گربه سالم به خاطر این که خانه های کافی برای اقامت ندارند، دچار بیماری می شوند. پس از دستمزد این دو فرد به هزینه اجاره یک دامپزشکی میرسیم که با در نظر گرفتن مواردی چون هزینه های آب، برق، گاز و مالیات، مبلغی حدود چهار میلیون تومان برآورد میشود که این مبلغ برابر با ساعتی پانزده تا بیست هزار تومان است. با این حال، انجام عمل در ساعات اولیه معمولاً از نظر از بین بردن منبع استرس اضافی مانند گرسنگی یک تسکین است. همانطور که می دانید، برای انجام عمل جراحی عقیم سازی حیوان شما باید بیهوش شود. بنابراین تامین محلی که این سگ باید تحت درمان قرار میگرفت چالش دیگری بود. بنابراین تصمیم بریدن دم سگ گرفته شد. روز جراحی پزشک اعلام کرد عفونت دم بسیار زیاد است و نه تنها درون آن کرم گذاشته است بلکه سگ که دمش را خارانده، درون لثهاش هم کرم نفوذ کرده است. همچنین اقلام متعددی توسط تیم در طول کار به ویژه از سوی آقای عبداله لبافی تامین میگردید که از درون منزل و وسایل خودشان بوده و لذا مبلغی به عنوان هزینه اعلام نشده است.

دکمه بازگشت به بالا