اقتصادی

مردم رمزارزها را ابزار سرمایه گذاری می‌بینند

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران گفت: مردم عادی برای حفظ قدرت پول به سمت سرمایه گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده می روند، به همین دلیل باید مقررات گذاری در مواجهه با این فناوری آغاز شود و مانعی برای آن وجود نداشته باشد.

به گزارش مخبران، اولین گردهمایی جهانی انجمن های ارزهای دیجیتال و فعالان حوزه بلاک چین با عنوان «تکنوبلاک» امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور فعالان ایرانی و چند نماینده از روسیه و ترکیه برگزار شد. در این کنفرانس، پنل‌های ویژه‌ای با موضوع «سازمان‌دهی و تنظیم کسب‌وکارهای مبتنی بر ارزهای دیجیتال و بلاک چین» و «فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی توسعه اپلیکیشن فناوری بلاک‌چین» نیز برگزار شد.

در این پنل، حسین اسلامی، رئیس موسسه نصر تهران – با بیان اینکه اکثر مردم ارزهای دیجیتال را به عنوان یک سرمایه گذاری می بینند، گفت: مردم آن را بیش از آنکه سایر پتانسیل های آن را ببینند، به عنوان یک سرمایه گذاری می بینند. مردم عادی برای قوی نگه داشتن پول به سرمایه گذاری می پردازند و زمانی که مخاطب رشد می کند، مقررات شروع می شود. به همین دلیل در مواجهه با این فناوری باید شروع به کنترل کرد و مزاحم نشد.

وی بیان کرد: در بخش خصوصی یکی از مواردی که بسیار مورد توجه قرار می گیرد نحوه پاسخگویی به دغدغه ها است. بخش خصوصی می تواند در مورد نحوه پاسخگویی مشاوره دهد. ما در نوشتن متون ضروری که تعداد زیادی از روشنفکران را متقاعد می کند، ضعف داریم. زمانی که با مقررات مواجه می شویم، ناخودآگاه به انتقاد روی می آوریم و در بخش خصوصی در این مورد اتفاق نظر وجود ندارد. قطعاً بخش خصوصی از دولت جلوتر است و دولت نباید برای تنظیم مقررات نمره بالایی بدهد. بلکه باید ابهامات را برطرف کند.

رئیس موسسه نصر تهران ادامه داد: اگر موضوع اصلی به عنوان ابزار مبادله و پرداخت مورد استفاده قرار نمی گیرد، بانک مرکزی نباید تصمیم گیری کند، بلکه سازمان بورس باید وارد موضوع شود. اکنون سازمان بورس باید در این زمینه پیشتاز باشد. آیا ما نباید نگران دغدغه های آنها و همچنین نگرانی های مردم باشیم؟ بخش خصوصی علاوه بر پاسخگویی به ابهامات قانونی و نگاه به سیستم صدور مجوز، نیازمند فعالیت بیشتر در این زمینه است. مدیریت نباید مخاطب را ببیند، بلکه باید مخاطب را ببیند. ما از نهادهای نظارتی می خواهیم که بخش خصوصی را در پاسخ به نگرانی های خود درگیر کنند، که هنر بخش خصوصی نباید انتقادی باشد، اما مشکل این است که آنها ما را در زمینه طراحی محتوا فرا نمی خوانند.

وضعیت نظارتی ارزهای دیجیتال در روسیه

همچنین آنتون تکاچف – نماینده مجلس روسیه – در پاسخ به این سوال که وضعیت قانونگذاری حوزه ارزهای دیجیتال در روسیه چگونه است؟ وی گفت: در وضع قوانین در روسیه ابعاد مختلفی وجود دارد. در زمینه کلاهبرداری، اگر فردی سرمایه گذاری قانونی داشته باشد، می تواند با محدودیت های متعددی مواجه شود. یک شخص حقیقی می تواند تا 10 هزار دلار در روسیه سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: بعد دوم بحث ورود نهادهای نظارتی و سازمان امور مالیاتی در این زمینه است. بعد سوم کمی کردن این فعالیت ها و اینکه چه کسی بحث مبادله را انجام می دهد است. در بازار ارزهای دیجیتال، مجاز به سرمایه گذاری 100 میلیون روبل است. تمامی این فعالیت ها باید دارای مجوز قانونی باشند و مدیریت این فرآیند نیاز به مجوز دارد. تمرکززدایی از این فعالیت ها یکی از اهداف مهمی است که بخش اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده و به زندگی مردم آسیب می رساند.

همه می خواهند که این بخش به سرعت در روسیه قانونی شود

الکساندر برازینکوف – رئیس انجمن بلاک چین – بیانیه: صرافی هایی در روسیه وجود دارد، بسیاری از صرافی ها در جهان تمایل دارند با جمعیت زیادی از روسیه کار کنند. وقتی قانون مورد نظر برقرار شد، مبادلات ما برقرار می شود و می توانیم بدون آمریکا مشکلات مبادله ای خود را حل کنیم و با کشورهای دوست خود مبادله کنیم. همه می خواهند این بخش در روسیه به سرعت قانونی شود و از روبل در این مبادله استفاده شود.

وی ادامه داد: ارزهای رمزنگاری شده نیز بین تجار برای خرید و فروش استفاده می شود و فکر می کنیم در ایران و روسیه فرصت مبادلاتی فراهم شود. دنیا در حال تغییر است، دولت های غربی اقدامات عجیبی در قبال روسیه انجام داده اند، ما می توانیم در این زمینه همکاری کنیم. ما می توانیم در این زمینه پیشرفت های زیادی داشته باشیم و نباید از تلاش برای پیشرفت در این زمینه دست برداریم. ما می‌توانیم از ارزهای دیجیتال برای مبادله کالا بین کشورهای مختلف استفاده کنیم و اگر ارزهای دیجیتال را قانونی کنیم، می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

انتظار داشتیم بورس نقش بیشتری در تنظیم دارایی های دیجیتال ایفا کند

محمد تهرانی – هیات علمی و موسس آزمایشگاه بلاک چین دانشگاه خاتم – گفت: در هر قسمت جدیدی که می آید، تز و ضد ترکیب این دو سنتز را می بینیم. با ظهور بیت کوین به عنوان متمرکزترین بلاک چین موجود، شاهد خواهیم بود که ارزهای دیجیتال جدید با شرایط متفاوتی روبرو می شوند. مشکل بلاک چین را باید از منظر جدیدی دید که به پیشروی و چارچوب بندی این مشکل کمک می کند. تنها راه حلی که کنترل کننده ما می تواند به آن امیدوار باشد، مقیاس بندی ابعاد است.

وی ادامه داد: در این زمینه چالش هایی داریم، اولاً رمزارز ترجمه شده و این موضوع چالش هایی را ایجاد کرده است. اگر بخواهیم فضای دارایی های دیجیتال را دسته بندی کنیم، می توانیم سه دسته را تصور کنیم. دارایی های پرداخت، اوراق بهادار و توکن های ابزار. فقط دارایی های پرداختی است که بانک مرکزی می تواند کنترل کند. انتظار داشتیم بازار سرمایه در این زمینه نقش بیشتری داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد. پول بانک مرکزی یکی از مواردی است که در این مرحله می تواند به کشور کمک کند. در ایران مدت‌هاست که تحریم‌ها وجود دارد.

بلاک چین می تواند در مدیریت شهری به ما کمک کند

همچنین قائمی -عضو شورای شهر تهران- گفت: حوزه مدیریت شهری به جای مجلس شهری وظیفه نگارش آیین نامه را دارد و این قوانین باید بر اساس قوانین فوق باشد. دست ما به قوانین نوشته شده بسته نیست. اعضای شورای شهر باید شش دوره خدمت کنند. مسائل اجتماعی، حمل و نقل، اقتصاد شهری؛ از هر خانه ای که نگاه کنید، نمونه هایی را خواهید دید که می توان از آنها استفاده کرد. همیشه به دنبال پاسخی برای این سوال هستم که با این پدیده در حوزه مدیریت شهری چه کنیم؟

وی ادامه داد: نوسانات و مشکل حفظ تاریخ یکی از مشکلاتی است که از بلاک چین انتظار داریم. این حادثه رخ داد و اطلاعات به شهرداری تهران رسید. ممکن است دوباره اتفاق بیفتد. یکی از جنبه های مهم اقتصاد شهری این است که شهرداری های ما خودکفا هستند. مابقی هزینه و درآمد شهرداری ها باید با کار خودشان تامین شود. شهرداری امسال پیش بینی 60 هزار میلیارد تومانی را تصویب کرد. سوال این است که آیا این فناوری می تواند مردم را به اشتراک دارایی در شهر وادار کند؟ آنها Xcoin را در سئول تعریف کردند. Excoin به مردم برای خدمت به شهر پاداش می دهد و ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

ما از تجربه ایران در دوران تحریم استفاده می کنیم

الکساندر فدوروف – مدیر ارشد توسعه کسب و کار در پرومینر روسیه – گفت: یک چشم انداز احتمالی که من تصور می کنم این است که دوستان ایرانی به ما گفتند که ما در دوران تحریم تجربه خاصی کسب کرده ایم که می توانیم با شما در میان بگذاریم. تجارت در شرایط تحریم برای ما بسیار مهم است. جلسه ای با رئیس بانک مرکزی ایران در روسیه داشتیم و مدل های مختلف انجام معاملات را بررسی کردیم. بخش‌های مالی بلاک چین در یک سیستم سندباکس بررسی می‌شوند. با توجه به شرایط ایجاد شده توسط محدودیت ها، خدمات ارزهای دیجیتال نقش مهمی در این زمینه برای حل مشکلات ایفا می کنند.

وی ادامه داد: با امکانات معدنی ایران آشنا شدیم، روسیه نیز تمایل زیادی در این زمینه دارد. از آنجایی که کشور ما نقش مهمی در دنیا در این زمینه دارد، می توانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم. همچنین می توان همکاری های زیادی در بخش بورس دو کشور انجام داد. ما آماده استفاده از مدل بورسی شما در روسیه هستیم، زیرا بورس ایران تجربه زیادی در شرایط تحریم دارد.

ارزهای دیجیتال می توانند در تجارت خارجی به ما کمک کنند

احمد صالحی – نماینده سازمان توسعه تجارت – نیز در این پنل گفت: ما یکی از کشورهایی هستیم که حوزه ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی به ما کمک می کند. مسیر در حوزه تجارت خارجی آسان است و اکنون در حال اجراست. پس از سه دور افزایش نرخ بهره در ایالات متحده، ما در دوره ای هستیم که تورم هنوز کاهش نیافته است. آمریکا وارد رکود می شود.

وی خاطرنشان کرد: یک پیش بینی وجود دارد که کریپتو جایگزین فیات شود که من شک دارم اما این یک پیش بینی است. استفاده از ابزارهای مالی جدید است که بسیار مؤثر است. این خواست بانک مرکزی و وزیر صلح است که از این پتانسیل در کشور در زمینه تجارت خارجی و واردات استفاده شود.

ایران و روسیه تراز تجاری هماهنگ ندارند. ما این مشکل را به دو صورت حل می کنیم. روسیه با ایجاد تعادل در تراز تجاری، کشوری است که در فضای فکری حرکت می کند و سلاح، گندم و انرژی صادر می کند و کالاهای دیگر وارد می کند. هر دو کشور تلاش می کنند تا حد امکان تراز تجاری را متعادل کنند. چالش بعدی تورم و کاهش ارزش ریال است. جدا از روبل و ریال، جدی ترین راه حل این است که پای چینی ها را به وسط بکشند. عمق بازار در تجارت بین المللی بسیار مهم است. مشارکت چینی ها با توجه به نقش بزرگی که در تجارت جهانی ایفا می کنند مهم است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا