حوادث

پیشنهاد افزودن ماده واحده «فداکار خدمت» به قانون مدیریت بحران

رئیس سازمان مدیریت بحران از پیشنهاد این دولت برای اضافه کردن ماده واحدی “خدمات فداکاری” به قانون مدیریت بحران توسط این آژانس خبر داد.

به گزارش مخبران ، اسماعیل نجار در چهارمین جشن روز ملی جنگل که امروز در سازمان جنگل ها برگزار شد ، خاطرنشان کرد: کشور ما در لیست خشک جهان قرار دارد و ما باید جنگل های محدود خود را حفظ کنیم: “از سال 1994 تاکنون یک سازمان مدیریت بحران تاسیس شده است.” کمک به سازماندهی جنگلها در کارهای خاص. در همان سال وزیر دفاع وقت پیشنهاد استفاده از بالگردها برای خاموش کردن آتش سوزی در بخش منابع طبیعی را داد.

وی ادامه داد: وام برنامه و سازمان بودجه برای این کار بسیار کم است و تعداد بالگردها محدود است. سرانجام به دلیل اهمیت حفاظت از جنگل ، تفاهم نامه چهار تفاهم نامه ای بین وزیر جهاد کشاورزی ، وزیر دفاع ، وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران ، از آن زمان تاکنون 16 پایگاه در سطح کشور پخش شده و یک پایگاه در تهران احداث شده است و این پایگاه ها در صورت بروز آتش سوزی در جنگل ها و چمنزارها راه اندازی شده اند. در این رابطه یک هواپیما نیز دارای آبپاش بوده اما متأسفانه برخی دستگاه ها به حفظ این پایگاه ها کمک نمی کنند.

نجار اضافه کرد: در پایان سال گذشته 5 میلیارد تومان در قالب اوراق به سازمان جنگلها صادر شد که از 30 میلیارد تومانی که یادداشت چهار ضلعی را تصویب کردند.

وی اضافه کرد: با گسترش آتش سوزی در کشور ، امسال 15 میلیارد تومان دیگر به شرکت جنگل ها داده شد که برای حجم کار کافی نبود. بنابراین ، ما از رئیس جمهور به طور مستقیم خواسته ایم موضوع بدهی را بررسی کند که در نهایت 50 میلیارد تومان به وزارت دفاع اعطا شد.

استفاده از هلیکوپترها برای خاموش کردن آتش سوزی در جنگل ها و مراتع گران است و علاوه بر خطرات خاص خود ، نجار گفت: “در مدیریت بحران ، اضافه کردن تلفات به تعداد کل تلفات اولویت ما نیست.”

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به قانون مدیریت بحران کشور اظهار داشت: قصد ما اضافه کردن ماده واحدی به این قانون است. در این مقاله واحد ، مضمون خدمات فداکاری ذکر شده است که شامل کلیه کارمندان دستگاه های مختلف می شود. به همین ترتیب ، اگر افراد جان خود را از دست دهند یا در عملیات اداری مجروح شوند ، ایثارگری خدمت محسوب می شوند.

نجار اظهار داشت: براساس همین ماده ، داوطلبانی که قصد خاموش کردن آتش را با وسایل مختلف دارند ، در صورت آسیب دیدگی به عنوان جانبازان خدمات شناخته می شوند. ما این مقاله واحد را به دولت ارسال کردیم و امیدواریم که تصویب شود.

در پایان ، رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: در ماده 16 قانون مدیریت بحران اعتبارات لازم برای این موضوع فراهم شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا