بین المللمطالب برتر

چرا باید از RFID استفاده کنیم؟

چرا باید از RFID استفاده کنیم؟

RFID دستاورد نوینی است که به وسیله آن می‌توان بدون نیاز به صرف وقت زیاد اطلاعات را بین دو شبکه منتقل کرد. پیشتر، کد‌ کالا‌ها و اجناس یک فروشگاه به صورت دستی شناسایی می‌شدند. با روی کار آمدن RFID‌‌ ها می‌توان به سرعت و بدون صرف کمترین وقت و انرژی کد کالا‌ها را شناسایی کرد.

RFID چیست؟

RFID یک فناوری است که از آن برای شناسایی کد‌ها به وسیله فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌شود. آر اف آی دی کار شناسایی داده‌ها را به وسیله رمز‌گذاری داده‌های دیجیتالی انجام می‌دهد. این فناوری در واقع از دو جز اصلی تگ و تگ خوان تشکیل شده­است. در واقع داده‌های مربوط به تگ، توسط امواج رادیویی به تگ خوانRFID ارسال می‌گردد. پس از این که تگ‌خوان، داده‌ها را دریافت کرد آن‌ها را به صورت اطلاعات قابل ارزیابی در می‌آورد. کاربرد اصلی این فناوری، مدیریت انبار‌های مختلف به شکل کاملاً هوشمند است. از این فناوری می‌توان برای جمع‌آوری داده‌ها به صورت الکترونیکی و شناسایی خودکار اطلاعات استفاده کرد. با بکارگیریRFID می‌توان بدون دخالت نیروی انسانی انواع بارکد‌ها، کد‌های دو بعدی، سیستم شناسایی صدا، انگشت‌نگاری و سیستم شناسایی از طریق قرنیه چشم را شناسایی کرد.

دلایل استفاده از RFID

تکنولوژی همیشه راه دومی را ایجاد می‌کند که نسبت به عملکرد انسان‌ها عملکرد بهتر، سریع‌تر و دقیق‌تری دارد؛ به همین دلیل امروزه بیشتر خدمات انسانی با استفاده از فناوری‌های مربوط به حوزه‌های مختلف تکنولوژی انجام می‌شود. RFID فناوری دیگری است که از آن می‌توان برای انتقال اطلاعات با سرعت بسیار بالاتری استفاده کرد.

از مهمترین دلایلی که می‌تواند هر شخصی را برای استفاده از  RFID ترغیب کند؛ می‌توان به افزایش قابل توجه سرعت کار‌ها اشاره کرد. به طور مثال خرید از فروشگاه‌هایی که مجهز به آر اف آی دی نیستند را تصور کنید. در صورتی که مشتریان اجناس زیادی را خریداری کرده باشند، باید یک مدت زمان طولانی را صرف شناسایی کد کالا‌ها به صورت دستی کنند. در صورتی که با مجهز کردن کالا بهRFID، به هیچ وجه نیاز به توقف و و‌ایستادن در صف نیست. مشتریان می‌توانند بلافاصله پس از خرید صورتحساب اجناس خود را دریافت کنند. این مورد تنها یک مثال از مدیریتیک مکان به وسیله فناوری  آر اف آی دی  هست. در حالی که از این فناوری می‌توان در سایر فروشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و دیگر اماکنی که کالا‌های خود را به فروش می‌رساند یا به‌امانت می‌دهند استفاده کرد.

امنیت، از دیگر دغدغه‌های انبارداران و مدیران فروشگاه‌ها و سایر مکان‌هایی است که اجناس شان در معرض سرقت قرار دارد. با استفاده از فناوری RFID می‌توان تعداد کالا‌های موجود در انبار را با سرعت بسیار بالا محاسبه کرد؛ در نتیجه، حفظ امنیت از دیگر دلایل مهمی است که افراد را برای کارگر‌های فناوری ترغیب می‌کند.

تجهیزات مورد نیاز برای بکارگیری RFID

استفاده از فناوریRFID نیازمند برخورداری از تجهیزات خاصی است. اگر قصد دارید این فناوری را برای افزایش امنیت و بالا بردن سرعت محاسبه قیمت کالا‌ها به کار ببرید، باید تجهیزات جانبی آن را تهیه کنید. از تجهیزات اصلی مورد نیاز برای به کارگیری  RFIDمی‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تگ یا‌ شناسه RFID
  • تگ‌خوان یا همان ریدر RFID
  • آنتن RFID
  • نرم‌افزار مدیریت اطلاعات

انواع RFID

RFIDها باتوجه به کاربرد‌های مختلفی که برای آن پیش‌بینی شده است انواع مختلفی دارند. از نظر فرکانس این فناوری به سه دسته، فرکانس بالا، فرکانس پایین و فرکانس فرا بالا تقسیم می‌شود. مشخصات و امکاناتی که هریک از این RFID‌ها ارائه می­کنند برای کاربرد خاصی مناسب است. به طور مثال نمی­توان از RFID­هایی با فرکانس پایین برای ردیابی افراد استفاده کرد. در ادامه اطلاعات مربوط به هر یک از این مدل‌ها ارائه خواهد شد. توجه داشته باشید که تهیه RFID باید با توجه به اطلاعات زیر انجام شود.

RFID فرکانس پایین

محدوده فرکانس عمومی: ۳۰ تا ۳۰۰ کیلوهرتز

محدوده فرکانسی اولیه: ۱۳۵ تا ۱۳۴ کیلوهرتز

از کاربرد‌های این نوع می‌توان به کنترل دسترسی و قفل خودرو اشاره کرد.

مزایا: RFIDفرکانس پایین، از استاندارد‌های جهانی برخوردار است و عملکرد خوبی در برابر مایعات و فلزات دارد.

معایب: کند بودن سرعت تگ خوانی، کم بودن نرخ انتقال داده‌ها و تولید با هزینه بالا حافظه کم

RFID فرکانس بالا

محدوده فرکانس اولیه: ۱۳٫۵۶ مگاهرتز

محدوده بازخوانی: برای تماس‌های نزدیک (۳۰ سانتی‌متر)

کاربرد‌ها: کتابخانه‌ها، کارت‌های شناسایی شخصی، تراشه‌های بازی، کاربرد‌هایNFC

مزایا: برخورداری از پروتکل‌های جهانی مانند NFC، برخورداری از استاندارد‌های جهانی، انتخاب‌های حافظه بزرگ‌تر

معایب: داشتن محدوده بازخوانی کوتاه، انتقال داده‌ها با نرخ پایین

RFID فرکانس فرا بالا

محدوده فرکانس عمومی: ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاهرتز

محدوده‌های فرکانس اولیه: ۴۳۳ مگاهرتز، ۸۶۰ تا ۹۶۰ مگاهرتز

کاربرد‌های عمومی RFID چیست؟

RFID با توجه به عملکردی که دارد می‌تواند برای کاربرد‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. به طور مثال می‌توان از این فناوری برای ردیابی کردن کالا‌های موجود و مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده کرد. تخصصی کردن کاربرد، از قابلیت‌هایمهم و قابل توجه RFID است. به طور مثال می‌توان با استفاده از تنظیمات، عملکرد RFIDرا مناسب یک کتابخانه یا مدیریتیک فروشگاه کرد.

انعطاف‌پذیری در تخصصی ترشدن کاربرد، باعث شده است از این فناوری برای مدیریت مکان‌های مختلف استفاده شود. از رایج‌ترین کاربرد‌های عارف آی وی می‌توان به مواردی مانند: زمان‌بندی مسابقه، مدیریت زنجیره تأمین، ردیابی دارویی، ردیابی موجودی، ردیابی داراییIT، ردیابی لباس و پارچه، پیگیری پرونده، ردیابی مورد حمل و نقل برگشت‌پذیر (RTI)، پیگیری رویداد و شرکت‌کننده، کنترل دسترسی، ردیابی خودرو، عوارض، ردیابی نوزادان بیمارستان، ردیابی حیوانات، ردیابی ابزار، ردیابی جواهرات، ردیابی موجودی خرده‌فروشی، ردیابی لوله و قرقره، ردیابی لجستیک (مدیریت مواد)، کیوسک‌های DVD، پیگیری کتاب‌های کتابخانه، کمپین‌های بازاریابی و سیستم‌های مکان‌یابی زمان‌ واقعی اشاره کرد.

‌شناسه یا تگ RFID

در توضیح عملکرد RFID اشاره شد که این فناوری از دو بخش شناسه و یک تگ خوان تشکیل شده است. ‌تگ­ها در واقع قطعاتی هستند که به وسیله آن­ها می‌توان کالا، ‌اشیا، حیوانات و… را شناسایی یا ردیابی کرد. همانطور که می‌دانید کالا‌ها و دیگر افراد ناشناسی که قصد ردیابی آن‌ها را داریم فیزیک‌های متفاوتی دارند. به همین دلیل ‌شناسه تگ‌ها بر اساس ویژگی‌های فیزیکی کالا‌ها یا سایر اجسامی که قرار است شناسایی شوند به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • تکه‌های ساخته شده از جنس pvc که معمولاً کفش پلاستیکی دارند. در بیشتر این تگ‌ها یک سوراخ در قسمت وسط وجود دارد. مهمترین مشخصه این تگ‌ها دوام بالای آن‌ها است.
  • تگ‌های هوشمند بدون تماس (Contactless Smart Cards) از دیگر مدل‌هایی هستند که ظاهری شبیه به کارت‌های اعتباری دارند.
  • تگ‌هایSmart Labels، ظاهری شبیه به لایه‌های کاغذ دارند و به همین صورت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تکه‌های کوچکی که به عنوان ردیاب در لباس ساعت دستبند و غیره تعبیه می‌شود.

تگ‌هایRFID بر اساس منبع انرژی‌شان به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • تگ‌های غیر فعال Passive Tags: این مدل تگ­ها همانطور که از نامشان پیدا است انرژی خود را از تک خوان‌ها دریافت می‌کنند.
  • تگ‌های فعال Active Tags: این مدل تگ‌ها از باتری داخلی خود برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند. برقراری ارتباط در این تگ­ها به وسیله پردازنده حافظه و حسگر انجام می‌شود.
  • تگ‌های نیمه غیرفعال Semi-Passive Tags: این تگ‌ها می‌توانند از طریق باتری داخلی و هم از طریق تک خوان انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند.
  • تگ‌های دوطرفه Two-Way Tags: انرژی این مدل تک‌ها با استفاده از باتری داخلی تأمین می‌شود با این حال می‌توانند بدون استفاده از تگخوان با دیگر تگ‌های دو طرفه ارتباط برقرار کنند.

تگ خوان READER

RFID علاوه بر تگ، جز اصلی دیگری به نام تگ خوان نیز دارند. این قطعه وظیفه، شناسایی کردن تگ‌های موجود در محیط و دریافت و ذخیره اطلاعات ارسال شده توسط آن‌ها را دارد. به طور کلی تگ خوان‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • مدل ثابت Fixed Type
  • مدل دستیHandheld Type
  • مدل کارت PC Card Type

آنتن RFID

آر اف آی دی برای ایجاد ارتباط میان تگ­ها نیازمند ابزاری است که به وسیله آن ارتباط ایجاد کند. آنتن دقیقا همان ابزار است.  RFID­ها در تجهیزات جانبی خود در کنار تگ و تگ‌خوان یک آنتن نیز دارد. آنتن در عملکرد RFID وظیفه برقراری ارتباط میان تگ­های مختف را دارد. به عبارت دیگر امواج الکترومغناطیسی لازم برای برقراری ارتباط، توسط آنتن تامین می­کند. این امواج در واقع جریان الکتریکی هستند که توسط آنتن به موج مغناطیسی تبدیل شده­اند. آنتن­های طراحی شده برای RFID به طور کلی در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند.

  • آنتن­های RFID با توانایی انتشار خطی (Linear Polarization Antenna)
  • آنتن­های RFID با توانایی انتشار دایره ای (Circular Polarized Antenn)

این آنتن­ها از نظر میزان بردی که ارسال می­کنند نیز به دو دسته آنتن برد بلند و آنتن برد کوتاه تقسیم می‌شوند.

مزایای استفاده از فناوری RFID

  • کاهش هزینه‌ها (کاهش فعالیت‌های دستی و افزایش سرعت)
  • اتوماسیون (بدون توقف)
  • کاهش خطا
  • بروز‌رسانی تگ‌ها بدون دخالت نیروی انسانی
  • امنیت
  • یکپارچگی

معایب RFID

  • بالا بودن هزینه راه‌اندازی این سیستم نسبت به سایر سیستم‌ها
  • احتمال وجود ایجاد تداخل بین فرکانس RFID با سایر فرکانس‌ها
  • بعضی از برچسب‌ها در محیط‌های مایع و با وجود فایل‌های فلزی قابل شناسایی نیستند
  • امکان تجاوز به حریم خصوصی دیگران

سخن پایانی

خانه RFID فروشگاهی است که می‌توانید انواع RFID را از آن تهیه کنید. محصولات این فروشگاه اورجینال هستند و مشتریان می‌توانند با خیال راحت محصول مورد نظر خود را از آن تهیه کنند. دقت داشتهظ باشید که RFIDها، محصولاتی بسیار حساس هستند؛ در نتیجه سعی کنید تا جای ممکن از خرید از فروشگاه‌های غیر معتبر خودداری کنید.

دکمه بازگشت به بالا