علمی و پزشکی

کشورهای متقاضی واکسن روسی اسپوتنیک وی/ این واکسن کدام تأییدیه‌های علمی را دارد؟

در هفتم بهمن ماه ، شفاف گفت ایران برای مبارزه با کرونا ابتدا واکسن روسی علیه اسپوتنیک ساخت روسیه خریداری می کند.

دو روز بعد ، اداره غذا و داروی ایران اعلام کرد این واکسن توسط آژانس تأیید شده است و پنج شنبه گذشته ، اولین محموله واکسن اسپوتنیک آنها وارد کشور شد.

از زمان اعلام واکسن توسط ایران ، حاشیه های زیادی درباره ایمنی و کارآیی آن در کشور ایجاد شده است و واکسن اسپوتنیک آنها طرفداران و ناسازگاران زیادی پیدا کرده است. حاشیه های ایجاد شده این سوال بزرگ را در ذهن اکثر ایرانیان ایجاد کرد که آیا این واکسن ایمن و مثر است؟ به همین دلیل ، در این گزارش ، سعی شده است این واقعیت که واکسن Sputnik آنها تاکنون توسط چندین کشور خریداری شده است و گواهینامه های علمی در جهان بررسی شود.

Sputnik V اولین واکسن ضد ویروس کرونا در روسیه است که در مسکو تولید و با بیش از 91 درصد کارایی در بیش از 16 کشور از جمله ایران به ثبت رسیده است. چندین کشور توافق نامه ای با مسکو امضا کرده اند. این واکسن را تولید کنید ..

واکسن Sputnik آنها در اوت سال جاری در روسیه تأیید شد و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه بودجه تولید واکسن را در موسسه ویروس شناسی گامالیا ، وابسته به وزارت بهداشت روسیه آغاز کرد. این صندوق برای تهیه و تولید مشترک واکسن Sputnik با کشورهای مختلف مذاکره کرده و این واکسن را به چندین کشور ارسال کرده است.

چند هفته پیش ، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ، كریل دیمیتروف در مجمع جهانی اقتصاد اعلام كرد كه واكسن اسپوتنیك وی به زودی در 25 كشور جهان در دسترس خواهد بود. دولت مسکو همچنین در حال بررسی اقداماتی برای صادرات یا تولید واکسن به سایر کشورها است و بیش از 50 کشور برای خرید واکسن های 1 و 2 میلیارد دلاری ابراز تمایل کرده اند.

مطالعات نشان می دهد که 50 کشور در جهان بیش از 550 میلیون واکسن Sputnik خود را خریداری کرده اند و به دنبال شروع واکسیناسیون هستند. اسپوتنیک VI گزارش داد که این واکسن در ایران ، روسیه ، بلاروس ، آرژانتین ، تونس ، بولیوی ، صربستان ، الجزایر ، فلسطین ، ونزوئلا ، پاراگوئه ، ترکمنستان ، قزاقستان ، مجارستان ، امارات متحده عربی ثبت شده است.

چهره های برجسته سیاسی در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا واکسن Sputnik خود را تأیید کرده اند و از هر واکسنی موثر ، ایمن و م ،ثر فارغ از ملیت واکسن حمایت می کنند.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان با پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و در مورد واکسن اسپوتنیک وی گفت: “به دلیل اطلاعات خوبی که از واکسن روسیه دریافت کرده ایم ، ما از این واکسن برای محافظت از مردم اتحادیه اروپا استفاده می کنیم.”

گاردین نوشت: آلمان به دلیل تأخیر در برنامه واکسیناسیون این کشور و بی توجهی شرکت های اروپایی از واکسن های روسی و چینی برای تقویت برنامه ایمن سازی آلمان استفاده می کند و سیاست مقامات هیچ واکسن مفید و موثری نیست.

در همین حال ، مجله معتبر پزشکی لانست نتایج آزمایشات بالینی واکسن Sputnik وی را با مشاهده اثر 6 بررسی کرد. 91٪ واکسن را تأیید کرده اند.

پس از تأیید واکسن لانست و تأیید صدر اعظم آلمان ، فرانسه تمایل خود را برای تهیه واکسن روسی ابراز کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان گفت این واکسن ها ملی نیستند و اگر واکسن اسپوتنیک آنها از استانداردهای علمی برخوردار باشد ، هیچ مانعی برای تحویل واکسن روسی در فرانسه وجود ندارد.

اخیراً ، حمد حسن ، وزیر بهداشت لبنان ، ثبت واکسن روسی اسپوتنیک خود را که توسط بخش خصوصی برای واکسیناسیون اضطراری انجام شد ، تصویب کرد. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه لبنان ، وزیر امور خارجه هفته گذشته سفیر روسیه را در بیروت احضار کرد و از دولت مسکو خواست 200000 دوز واکسن روسی به لبنان بفرستد.

ماهان غفاری ، محقق اپیدمیولوژی و تکامل ویروسی در دانشگاه آکسفورد ، از همان فناوری واکسن Sputnik روسی خود ، واکسن Oxford-AstraZeneca از موسسه گامالیا استفاده می کند و ویروس را از ویروس های سرماخوردگی (وکتور آدنو ویروس AD26 و AD5) به ارث می برد. . با توجه به شباهت موجود در فناوری با واکسن آکسفورد ، انتظار می رود این واکسن امنیت کافی را برای دریافت مجوزهای استفاده اضطراری در کشورهای مختلف پیدا کند.

به گفته محققان ، گزارش ها از کشورهایی که این واکسن را آزمایش کرده اند نشان می دهد که هیچ عارضه جانبی خاصی از واکسن وجود ندارد ، اما لازم به ذکر است که آزمایشات بالینی واکسن هنوز علنی نشده است. هنوز در انتظار تأیید است سازمان بهداشت جهانی با این حال ، شرکت های تولید مواد غذایی و دارویی در کشورهای مختلف می توانند با کسب اطلاعات کافی از آزمایشات بالینی و آزمایشات بالینی و آماری ، از واکسن در موارد اضطراری استفاده کنند.

به گفته رویترز ، آمارها نشان می دهد که نزدیک به یک میلیون روس حداقل یک دوز واکسن Sputnik خود را دریافت کرده اند. مقامات در نظر دارند 20 میلیون نفر را در سه ماه نخست امسال واکسینه کنند.

واکسیناسیون ویروس کرونا در سراسر کشور در روسیه از ماه دسامبر با واکسن تولید شده توسط این کشور برای برخی کشورها آغاز شد و یک ماه پیش به عموم مردم تزریق شد. تاکنون بیش از 8،200،000 دوز این واکسن در روسیه تولید شده و 2،700،000 دوز در مراکز درمانی توزیع شده است.

با این حال ، مطالعات زیادی در مورد جزئیات آزمایش و ارزیابی این واکسن انجام شده است و نتیجه همه این تحقیقات ، اثر بخشی بالا و خطر کم تزریق این واکسن روسی است.

این واکسن با استفاده از فناوری ویروس حامل موسسه تحقیقات Gemalia ساخته شده و از نظر فنی مشابه واکسن AstraZeneca / دانشگاه آکسفورد و واکسن تک لپه شرکت بلژیکی Jansen (متعلق به جانسون و جانسون) است. طبق مطالعات انجام شده روی بیش از 20،000 نفر ، 75٪ از شرکت کنندگان در این مطالعه واکسن Sputnik و بقیه دارونما دریافت کردند.

اثر محافظتی این واکسن به ویژه در افراد بالای 60 سال و شدت بیماری در افراد مبتلا به بیماری عروق ویروس کرونا قابل توجه است. از بین همه واکسن ها ، فقط سه واکسن فوت کردند ، همه آنها بیماری اساسی داشتند و مرگ آنها مربوط به واکسیناسیون نبود. عامل مهم دیگر این بود که ، در این مطالعه ، هیچ عارضه جانبی قابل توجهی در گروه واکسن مشاهده نشد.

به طور کلی ، نتایج تحقیقات بر روی تولیدکنندگان واکسن اسپوتنیک نشان می دهد که مرحله اول و دوم آزمایش واکسن موفقیت آمیز است. در این تحقیق مشخص شده است که این واکسن عوارض جانبی شدیدی ایجاد نمی کند.

با توجه به نتایج مرحله سوم این واکسن ، اثر این واکسن 211.6٪ از بیست و یک روز پس از اولین دوز واکسن اعلام شد و شدت بیماری پس از اولین تزریق کاهش یافت.

به دلیل عدم شفافیت در فرآیند تولید واکسن در مطالعات مقدماتی ، نتایج مطالعات اخیر واضح و مثبت است و استفاده از اصول علمی در واکسیناسیون را نشان می دهد و همه واکسن مفید دیگری را برای مبارزه با بیماری کرون و اثربخشی آن پیشنهاد می کنند کلاس ، مانند Pfizer Bion ، تک و مدرن است.

محققان می گویند واکسن اسپوتنیک بی خطر است

این واکسن دو بار در روز و به مدت 21 روز تزریق می شود و برخلاف سایر دوزهای 19 کوویید ، دوزهای اول و دوم متفاوت است ، همراه با این ایده که اثربخشی آن را افزایش می دهد. تفاوت دیگر این واکسن با واکسن Pfizer و Moderna استفاده از فناوری mRNA جدید است که نیازی به سردخانه ندارد و می توان آن را در یخچال معمولی نگهداری کرد.

علاوه بر مزایای دیگر واکسن Sputnik آنها ، هزینه این واکسن بسیار کمتر از مدل های آمریکایی است و مقرون به صرفه تر برای کشورهای کم درآمد است. این واکسن در حال حاضر از 3 تا 10 دلار است و ارزان تر از Pfizer و واکسن های مدرن است و بیش از 15 دلار هزینه دارد.

سال گذشته ، روسیه اولین کشوری بود که واکسیناسیون شهروندان خود را در سراسر کشور آغاز کرد و سپس به تدریج کشورهای دیگر ، به ویژه آرژانتین ، برزیل و بولیوی ، واکسن را توصیه کردند. روسیه گفت علاوه بر خرید حدود 550 میلیون واکسن دوز ، بیش از 50 کشور تاکنون تقاضای واکسن 1.2 میلیارد دوزی را کرده اند.

برزیل 50 میلیون دوز سفارش داده است ، در حالی که کشورهای دیگر 496 میلیون دوز را سفارش داده اند. مجارستان تنها کشوری در اتحادیه اروپا است که واکسن 2 میلیون دوزی را مجوز و سفارش داده است. امارات متحده عربی نیز مجوز واکسیناسیون فوری را در کشور خود صادر کرد. مکزیک قصد دارد 32 میلیون دوز و هند 100 میلیون دوز از یک شرکت روسی بخرد. پیش از این ، برزیل و قزاقستان توافق کرده بودند که این واکسن را با یک شرکت روسی تولید کنند.

واکسن اسپوتنیک روسی نیز توسط مقامات بهداشتی ایران تأیید شده است و طبق رایزنی های انجام شده ، امید است که ایران و روسیه به طور مشترک این واکسن را تولید کنند.

با این حال ، تولید کننده واکسن AstraZeneca آکسفورد با یک شرکت روسی برای تولید واکسن مشترک همکاری کرده است که نشان می دهد این واکسن توسط جامعه علمی شناخته شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا