علمی و پزشکیمطالب برتر

آیا اسید اسکوربیک همان ویتامین C است؟

اسید اسکوربیک یا همان ویتامین ث و کاربرد وسیع آن در صنعت غذا و دارو!

چرا باید اقدام به خرید آسکوربیک اسید کنیم؟ اسید اسکوربیک یک ویتامین محلول در آب و جزء افزودنی های غذایی است. به صورت یک پودر کریستالی سفید یا کمی زرد با طعم کمی اسیدی ظاهر می شود. این محصول ضد باکتری است. در معرض نور، به تدریج تاریک می شود. در حالت خشک، از نظر علمی در هوا پایدار است، اما در محلول به سرعت اکسید می شود. اسید اسکوربیک به طور آزاد در آب محلول است. به مقدار کمی در الکل محلول است، در کلروفرم، اتر و بنزن نامحلول است. تزریق اسید اسکوربیک یک راه حل برای استریل است.

اسکوربیک اسید صنعتی | پودر اسید اسکوربیک

خواص و شناسایی اسید اسکوربیک

خواص  مشخصات
دانسیته (خشک)                                        (g/cm۳) ۱/۶۵ فرمول شیمیایی                                                 C۶H۸O۶
نقطه ذوب                                                  (۰C) 190-194 وزن مولکولی                                           (g/mol) 176/12
دمای نگه داری                                                  (۰C) 0-6 شماره                                                (CAS No) 50-81-7
حلالیت در آب (در۰C 20)                                  (mg/ml) 50 نام ها                                      آسکوربیک اسید، ویتامین C

ویتامین C برای پیشگیری و درمان بیماری اسکوربوت (Scurvy) توصیه می شود. تجویز تزریقی آن برای بیمارانی که کمبود حاد ویتامین ث دارند یا برای افرادی که جذب اسید اسکوربیک خوراکی (ویتامین C) نامطمئن است، مطلوب است. علائم کمبود خفیف اسید اسکوربیک ممکن است موجب نقص استخوان و رشد دندان، خونریزی لثه و شل شدن دندان ها شود.

موارد مصرف در صنایع مواد غذایی و داروسازی!

خاصیت آنتی اکسیدانی اسید اسکوربیک منجر به استفاده گسترده آن به عنوان افزودنی مواد غذایی برای حفظ کیفیت و پایداری آن ها خصوصا در بسته بندی ها می باشد. ویتامین C، یک ماده مغذی اساسی است که به طور عمده در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. بدن برای ایجاد و حفظ استخوان ها، رگ های خونی و پوست به اسید اسکوربیک احتیاج دارد.

اسید اسکوربیک همچنین باعث بهبود بریدگی، ساییدگی و زخم ها می شود. به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. مانع از تبدیل مواد تحریک کننده در دود، دود تنباکو و برخی مواد غذایی به مواد مسبب سرطان می شود. به نظر می رسد خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. به تنظیم سطح کلسترول کمک می کند. به نظر می رسد خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد. و در جذب آهن کمک می کند. اسید اسکوربیک، هنگام مصرف برخی داروها می تواند باعث بروز عوارض جانبی شود.

مقدار و نحوه مصرف دارویی اسید اسکوربیک

اسید اسکوربیک معمولاً به صورت خوراکی تجویز می شود. هنگامی که تجویز خوراکی امکان پذیر نیست و یا سوء جذب می شود، ممکن است داروی IM ، IV یا زیر جلدی تجویز شود. برای تزریق داخل وریدی، رقیق کردن با آب یا گلوکز توصیه می شود تا عوارض جانبی تزریق داخل وریدی را به حداقل برسانید. متوسط ​​دوز محافظ ویتامین C برای بزرگسالان روزانه ۷۰ تا ۱۵۰ میلی گرم است. در صورت وجود اسکوربوت، دوزهای ۳۰۰ میلی گرم تا ۱ گرم در روز توصیه می شود.

برای تقویت ترمیم زخم، دوز ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم روزانه به مدت یک هفته یا ده روز هر دو قبل و بعد از عمل بطور کلی کافی تلقی می شوند. در معالجه سوختگی، دوزها با توجه به میزان آسیب دیدگی بافت کنترل می شوند. برای سوختگی های شدید، دوزهای روزانه ۱ تا ۲ گرم توصیه می شود. در شرایط دیگری که نیاز به ویتامین C افزایش یافته است ، به نظر می رسد سه تا پنج برابر میزان بهینه روزانه کافی باشد. احتیاط: در صورت داشتن بیماری خاصی، قبل از مصرف حتما با پزشک تان مشورت کنید.

اثرات جانبی

درد خفیف گذرا ممکن است در محل تزریق عضلانی یا زیر جلدی ایجاد شود. تجویز بیش از حد سریع داخل وریدی محلول ممکن است باعث ضعف موقت یا سرگیجه شود. دیابتی ها، بیماران مستعد به بیماری های کلیه، افرادی که تحت آزمایش خون مدفوع قرار دارند و کسانی که در رژیم های محدود سدیم یا داروهای ضد انعقاد خون قرار دارند، نباید در مدت زمان طولانی مقدار زیادی ویتامین C مصرف کنند. اسکوربیک اسید تزریقی فقط در صورت نیاز به زن باردار باید تزریق شود و منع مصرف آن در افرادی که حساسیت به آن دارند نیز وجود دارد!

دوز و مقدار توصیه مصرف ویتامین C سی

دوز و مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای مصرف ویتامین C به شرح زیر است:

    تا 6 ماهگی: 40 میلی گرم

    7 تا 12 ماهگی: 50 میلی گرم

    1 تا 3 سالگی: 15 میلی گرم

    4 تا 8 سالگی: 25 میلی گرم

    9 تا 13 سالگی: 45 میلی گرم

    14 تا 18 سالگی (زن): 65 میلی گرم

    14 تا 18 سالگی(مرد): 75 میلی گرم

    14 تا 18 سالگی(در دوران بارداری): 80 میلی گرم

    14 تا 18 سالگی( در دوران شیردهی): 115 میلی گرم

    19 سالگی به بالا(زن): 75 میلی گرم

    19 سالگی به بالا(مرد): 90 میلی گرم

    19 سالگی به بالا(در دوران بارداری): 85 میلی گرم

    19 سالگی به بالا(در دوران شیردهی): 120 میلی گرم

*دو نکته مهم در مورد این توصیه ها وجود دارد:

افرادی که سیگار می کشند باید 35 میلی گرم ویتامین C اضافی در روز مصرف کنند. اگر کمبود ویتامین C برای شما تشخیص داده شده است، باید بین 100 تا 200 میلی گرم در روز مصرف کنید تا زمانی که آزمایش خون سطوح طبیعی ویتامین C را نشان دهد.

مکمل های ویتامین به اشکال زیر موجود است:

    قرص

    کپسول

    قرص های جویدنی

    آب نبات

    پودرها و قرص های حل شونده

 انواع مختلف  ویتامین C

    اسید ال اسکوربیک که معمولا از ذرت به دست می آید

    مکمل هایی که ویتامین C را با مواد معدنی مانند سدیم یا کلسیم ترکیب می کنند

    بیوفلاونوئیدهای مرکبات

    رز هیپ

    هیچ فرمی مؤثرتر از دیگری نیست. همچنین هیچ تفاوتی بین اثربخشی انواع مختلف ویتامین C وجود ندارد.

ویتامین C باید در دوزهای توصیه شده مصرف شود. مقدار مورد نیاز شما بستگی به سن، جنس، باردار بودن یا شیردهی، سیگار کشیدن یا عدم مصرف ویتامین C دارد.

منابع ویتامین C سی

همیشه بهترین کار این است که مواد مغذی خود را به جای مکمل ها از غذا دریافت کنید. میوه ها و سبزیجات، به ویژه مرکبات، منابع خوبی این ویتامین هستند. غذاهایی که به طور طبیعی غنی از ویتامین C هستند عبارتند از:

  • فلفل قرمز خام: دارای 95 میلی گرم در هر وعده به میزان 2/1 فنجان
  • آب پرتقال: 90 میلی گرم در هر وعده به میزان 4/3 فنجان
  • پرتقال: 70 میلی گرم در هر یک میوه متوسط
  • کیوی: 64 میلی گرم در هر یک میوه متوسط
  • فلفل سبز خام: 60 میلی گرم در هر وعده، 2/1 فنجان
  • کلم بروکلی پخته شده: 51 میلی گرم در هر وعده، 2/1 فنجان
  • توت فرنگی: 49 میلی گرم در هر وعده، 2/1 فنجان
  • کلم بروکسل پخته شده: 48 میلی گرم در هر وعده 2/1 فنجان
  • آب گوجه فرنگی: 33 میلی گرم در هر وعده2/1 فنجان
  • طالبی: 29 میلی گرم در هر وعده2/1 فنجان

اگر از آنچه می‌خورید ویتامین C کافی دریافت نمی‌کنید، یک مکمل می‌تواند به شما کمک کند تا سطح مناسبی از این ویتامین را دریافت کنید. مصرف روزانه مکمل ویتامین C می تواند به شما در دریافت مقدار مناسب این ماده مغذی کمک کند. با این حال، همیشه بهترین کار این است که ویتامین های خود را از غذاهایی که می خورید دریافت کنید.

دنبال چه محصولاتی باشید

تمام مکمل ها باید با احتیاط خریداری شوند. با انتخاب محصولاتی که توسط شخص ثالث آزمایش و تایید شده اند، می توانید مطمئن شوید که مکمل ایمن و با کیفیت دریافت می کنید. به دنبال محصولاتی باشید که توسط یک نهاد گواهی مستقل تأیید شده اند. یک مکمل اسید ال اسکوربیک معمولی ممکن است ارزش بهتری نسبت به مکمل های حاوی مواد دیگر داشته باشد. همیشه به دنبال مکمل هایی باشید که به طور مستقل از نظر ایمنی و کیفیت آزمایش شده اند.

منبع :

basf.com

 bulkchemicals.us

دکمه بازگشت به بالا