استمناء یا خودارضایی انجام دادن کاری غیر از است که عادتا باعث خارج شدن از آلت انسان شود. استمناء به دو صورت و تقسیم میشود. برخی از عالمان استمناء حرام را از دانستهاند که در از آن نهی شده است. عقوبت استمناء است، که مقدار آن را تعیین میکند. در صورتی که استمناء منجر به خروج منی شود، احکامی ازجمله وجوب و باطلشدن دارد.
مفهومشناسی
استمناء یا خودارضایی آن است که انسان با خود یا دیگری کاری کند که از او منی بیرون آید. در فقه لفظ استمناء برای عمل مردان به کار رفته است و به خودارضایی زنان، استشهاء میگویند. همچنین به هرگونه خارج شدن منی استمناء گفته نمیشود، یعنی خروج منی در خواب و همچنین به واسطه آمیزش و همبستری با همسر، استمناء و خودارضایی نیست. از استمناء در بابهای ، ، و سخن گفته شده است.
دلیلهای حرمت استمناء
فقیهان برای بررسی حکم استمناء، به جز دلیل به آیه ۶ استناد کردهاند. براساس این آیه هر گونه لذت جنسی به جز طریق همسر و ممنوع شده است.
در برخی احادیث از استمناء نهی شده است. در بابی به نام تحریم استمناء آمده که اختصاص به این دسته از احادیث دارد. همچنین بنابر روایتی کسی که استمناء کند خدا به او نظر نمیکند.
استمناء حرام و استمناء حلال
استمناء را به دو صورت و تقسیم کردهاند. به فتوای برخی از شیعه، اگر استمناء توسط همسر و کنیز باشد، حلال و در غیر این صورت حرام است. بعضی استمناء را جزء دانستهاند. مستند فقها در حرمت استمناء، مانند آیات ۵ تا ۷ و است. به نظر برخی از فقیهان مانند ، استمناء با دست کنیز و همسر نیز حرام است. در موارد ضرورت مانند تشخیص بیماری و درمان ومانند آن نوعاً فقهاء با شرایطی این کار را مجاز دانستهاند.
آثار و نتایج فقهی
در منابع فقهی، آثاری را برای استمناء بیان کردهاند. البته این موارد اختصاص به موردی دارد که استمناء باعث خروج منی شود. این آثار عبارتند از:
- : استمناء موجب جنابت است که آثاری را، مانند و حرمت مسّ کلمات را دارد.
- بطلان : استمناء حتّی به نحو حلال، موجب بطلان روزه است و بر بطلان عمدی روزه ماه رمضان، قضا و کفّاره مترتّب میشود.
- بطلان : استمناء اعتکاف را در صورتی که در روز رخ دهد باطل میکند و در شب مورد اختلاف نظر فقها است.
- استمناء بر حرام و موجب است و کفّاره آن یک شتر است؛ اما در بطلان حج به معنای اتمام حج فعلی و اعاده آن در سال آینده، در صورتی که عمل یاد شده پیش از وقوف در رخ دهد، اختلاف است. برخی در مسئله توقّف کردهاند.
راه اثبات و کیفر
- استمناء در دادگاه از دو طریق ثابت میشود: نخست با دو مرد دیگر با دو بار اقرار استمناءکننده. البته برخی از فقها یک بار اقرار را نیز کافی میدانند. برخی قدما یک بار اقرار را موجب ثبوت آن ندانستهاند.
- کیفر استمناء، است که مقدار و چگونگی آن توسط تعیین میشود. در صورت تکرار این عمل، مجازات شدیدتری برای آن در نظر گرفته شده است.
عوارض و درمان
از دیدگاه برخی پزشکان و محققان، خودارضایی بیماریی است که عوارضی را به دنبال دارد. برخی عوارض آن عبارتند از:
پیامدهای جسمانی: ضعف بینایی، ضعف قوای جسمانی، عقیم شدن، ضعف مفاصل، لرزش دست.
پیامدهای روحی و روانی: ضعف حافظه و حواسپرتی، اضطراب، انزوا، افسردگی، بینشاطی، پرخاشگری، کسالت دائمی، ضعف اراده.
عوارض اجتماعی: ناسازگاری خانوادگی، بیمیل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانی در ارتباط جنسی، دیر ازدواج کردن.
آیا خودارضایی حرام است؟ نظر دین اسلام درباره خودارضایی یا استمناء چیست؟ در این مطلب به این موضوع میپردازیم و نظر چند تا از مراجع تقلید را هم بررسی خواهیم کرد.
استمناء و خودارضایی جزو آن دسته از کارهاست که در جوامع امروزی بسیار زیاد دیده میشود. این کار در ادیان مختلف احکام متفاوتی دارد و در اسلام، عملی ناپسند و زشت است. در این بین برای بسیاری از کاربران، این سوالات مطرح است که آیا خودارضایی به مقدار کم نیز گناهآلود است؟ آیا خودارضایی در زنان حرام است؟ آیا استمناء و خودارضایی گناه کبیره است؟ این نوع سوالات بحثهایی را میان برخی افراد و علمای دین ایجاد کرده است که آیا واقعا خودارضایی عملی حرام است یا خیر؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ کاملی بدهیم تا شما را از دیدگاه اسلام در این زمینه مطلع کنیم، پس با ما همراه باشید.
تعریف خودارضایی
خودارضایی را میتوان کسب لذت جنسی شخصی و رسیدن به ارگاسم، یا همان اوج لذت جنسی به دست خود فرد تعریف کرد. به طوری که انسان با خودش کاری کند تا از او منی بیرون آمده و دچار انزال شود. خودارضایی در واقع یکی از راههای انحرافی در ارضای میل جنسی بوده و نه تنها باعث آسیبهای جسمی میشود، بلکه فرد را در معرض آسیبهای جدی روحی و روانی نیز قرار میدهد.
نظر اغلب مراجع تقلید شیعه در زمینه با حرام بودن خودارضایی و استمناء
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به فردی که درباره حرام بودن استمناء از او سوال کرده بود؛ پاسخ داده است که استمناء یا همان خودارضایی، عملی است که در آن انسان با خودش کاری میکند تا شهوتش تحریک شده و منی از او بیرون آید. خودارضایی جزو اعمال حرام و گناهان کبیره است که عوارض نامطلوبی در دنیا و آخرت برای افرادی که آن را انجام میدهند دارد. این کار همچنین ضررهای زیادی بر جسم و روح انسان وارد میکند و در دراز مدت افراد را با افسردگی و سایر بیماریها همراه میسازد.
از این رو لازم است کسی که مرتکب خود ارضایی شده، توبه کند و از خدای خود طلب عفو و بخشش نماید. اگر واقعا توبه کند و تصمیم بر ترک این عمل زشت و قبیحانه بگیرد، خداوند نیز او را خواهد بخشید. به یاد داشته باشید یکی دیگر از مواردی که مهر تایید بر حرام بودن خودارضایی است، استحمامی است که پس از انجام آن واجب میباشد و در صورتی که فرد انجام دهنده این کار غسل نکند، نمیتواند نماز و روزه را به جا آورد.
در همین راستا و در رابطه با ترک خودارضایی از نظر اسلام لازم است بدانید که مراجع دیگر شیعه از جمله «آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی، آیت الله سید علی خامنهای، آیت الله عبدالله جوادی آملی، آیت الله سید علی حسینی سیستانی، آیت الله جعفر سبحانی تبریزی، آیت الله حسین نوری همدانی، آیت الله لطفالله صافی گلپایگانی و آیت الله سید موسی شبیری زنجانی» نیز معتقد به حرام بودن خودارضایی و استمناء هستند.
آیا در بین مراجع دینی شیعه فردی وجود دارد که استمناء را حرام نداند؟
به طور کلی عمل استمناء، عملی است که هم از نظر علمی به بدن آسیب میرساند و هم از نظر شرعی باعث سست شدن اعتقادات شما خواهد شد. این تصور که از واقعیت فرار کرده و به دنبال راهکارهایی برای غیرگناه دانستن این عمل باشید، کاملا تصور پوچ و اشتباهی است. متاسفانه برخی از افراد هنوز هم فکر میکنند که نظر مراجع درباره استمناء با دیگری متفاوت است و از این رو در پاسخ به این سوال که «آیا در بین مراجع دینی شیعه فردی وجود دارد که استمناء را حرام نداند؟» وقت زیادی را صرف میکنند. این دوستان باید بدانند که از نظر تمام علمای شیعه، خودارضایی جزو گناهان بزرگ و کبیره میباشد و هیچ مرجعی نسبت به این عمل، فتوای مثبتی ارائه نکرده است.