بین الملل

انتقاد وزیر خارجه چین از محدودیتهای صادراتی آمریکا

وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود از محدودیت های صادراتی اعمال شده توسط ایالات متحده انتقاد کرد. این اظهارات بر تنش های موجود بین دو کشور پیش از دیدار رو در رو بین رهبران آنها تاکید کرد.

به گزارش مخبران، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، بر اساس بیانیه ای که روز دوشنبه از سوی وزارت امور خارجه چین منتشر شد، وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفت: طرف آمریکایی باید از محدودیت و مهار چین دست بردارد و موانع جدیدی ایجاد کند. طرف تدابیر کنترل صادرات جدیدی را علیه چین اعمال کرد، سرمایه گذاری در چین را محدود کرد، اصول تجارت آزاد را به شدت نقض کرد و به حقوق و منافع مشروع چین آسیب جدی وارد کرد که باید اصلاح شود.

همچنین، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه پس از این گفت‌وگوی تلفنی گفت، وانگ یی و آنتونی بلینکن در مورد لزوم حفظ روند گفتگوی باز و مدیریت مسئولانه روابط خود گفتگو کردند. پرایس گفت که بلینکن در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین و تهدیداتی که برای امنیت و ثبات اقتصادی جهانی ایجاد می کند ابراز نگرانی کرد و در مورد بی ثباتی هائیتی گفتگو کردند.

این اولین مکالمه تلفنی بین وزرای خارجه آمریکا و چین از زمان ارتقای وانگ یی به دفتر سیاسی 24 نفره حزب کمونیست این کشور در اوایل ماه جاری بود. کمپینی که او را به بالاترین رتبه دیپلمات چین تبدیل کرد. هر دو طرف در حال آماده شدن برای دیدار احتمالی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، هنگامی که رهبران جهان در ماه آینده در اجلاس G20 در بالی، اندونزی گرد هم می آیند، هستند.

اظهارات وانگ در مورد موضوع کنترل صادرات ایالات متحده اشاره ای آشکار به اقدام واشنگتن در اوایل ماه جاری برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری های ساخت تراشه بود. این اظهارات نشان می دهد که اگر اولین دیدار بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا با رهبران چین باشد، این موضوع محل مناقشه خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا