اقتصادی

اولین قدمها برای ارتقای خانه‌سازی در ایران

در شرایطی که عمر مفید ساختمان‌ها در ایران عقب‌مانده است و روش‌های سنتی منجر به کاهش کیفیت، طولانی‌تر شدن فرآیند ساخت و ساز و افزایش قیمت مسکن می‌شود، دولت سیزدهم قصد دارد با استفاده از فناوری از ظرفیت بالای تولید و عرضه استفاده کند. شرکت‌های خارجی صنعت ساختمان را در ایران ترویج می‌کنند. مذاکرات با چند شرکت خارجی از جمله شرکت های چینی در حال انجام است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش مخبران، ناسازگاری توسعه صنعت ساختمان در ایران با کشورهای توسعه یافته، وزارت راه و شهرسازی را به سمت استفاده از فناوری سایر کشورها در این زمینه سوق داده است. هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در همایشی انتقاد از کیفیت مسکن آنلاین وی گفت: ساخت و ساز مسکن در ایران در فاز 3 است. ساخت و ساز در جهان در سطح 8 انجام می شود.

سنت گرایی منجر به فرآیندهای طولانی ساخت و ساز می شود و با توجه به تورم مداوم در ایران که منجر به افزایش هزینه های مسکن می شود، به گفته فعالان صنعت ساختمان، کیفیت سازه ها در ایران چندان جالب نیست. . احمد خرم، رئیس سابق این شرکت مهندسی گفت: حدود 50 سال پیش عمر مفید ساختمان ها در ایران 30 سال بود که مشابه آمریکا بود. اکنون آمریکایی ها این تعداد را به بیش از 100 سال افزایش داده اند. اما طبق اعلام آزمایشگاه فنی و مکانیک عمر مفید ساختمان ها در ایران از حدود 32 سال به 26 سال کاهش یافته است.

در حال حاضر شرکت های ساختمانی به صورت صنعتی در ایران فعالیت می کنند، اما تعداد آنها به اندازه ای نیست که بر کل بازار تأثیر بگذارد. در مرداد ماه سال جاری، یک رویداد امیدوارکننده توسط وزارت دفاع برگزار شد که پروژه ملی صنعتی سازی ساختمان را راه اندازی کرد. در این پروژه اعلام شد که چرخه ساخت یک ساختمان 12 طبقه با زیربنای تقریبی 11000 متر مربع با برآورد 70 آپارتمان از 3 سال به حدود 6 ماه کاهش می یابد.

از سوی دیگر هیچکس حتی سازندگان جمعی داخلی مشکل استفاده از تجربیات سایر کشورها برای پیشرفت علمی و فناوری صنعت ساختمان را ندارند. فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه سازان در گفت وگو با مخبران، گفت: از ورود فناوری ساخت به کشور استقبال می کنیم.

در پایان شهریور ماه سال جاری درخواست شد که مذاکراتی با شرکت های چینی برای اجرای طرح افزایش تولید و مسکن در جریان است. سپس محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با تایید مذاکرات خود با چین گفت که قصد دارد فناوری بیاورد نه اینکه بسازد. چندی پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: چینی ها نه کارگر به ایران می آورند و نه مهندس و مصالح ساختمانی وارد می کنند. چینی ها فناوری های جدید ساخت و ساز را به ایران می آورند.

قاسمی امروز در گفت وگویی اظهار کرد: لازم است صنعت ساختمان از نظر کیفیت، قیمت و سرعت در ساخت و ساز تغییر کند. ما باید از روش های جدید در ساخت و ساز استفاده کنیم زیرا برخی از روش های سنتی زمان بر، عدم کیفیت و سرعت ضروری است که معیار اجرای تولیدات مسکونی است.

رایزنی‌های اخیر با شرکت‌های خارجی در خصوص اجرای پروژه‌های مسکن در ایران در مذاکرات با شرکت‌های چینی، ترک و بسیاری از کشورهای دیگر شنیده شده است، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. به گفته مسئولان، هدف اصلی انتقال فناوری است تا بتوانیم صنعت ساختمان کشور را متحول کنیم و در واقع از این فرصت برای ساخت مسکن انبوه برای ارتقای صنعت ساختمان کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا