اقتصادی

حذف تعرفه صادراتی سه محصول کشاورزی / بازار بر مبنای عرضه و تقاضا باشد

نایب رئیس فدراسیون ملی محصولات کشاورزی گفت: تعرفه ها حرکت خوبی برای کنترل بازارهای داخلی و خارجی نیست و باید اجازه داد بازار بر اساس عرضه و تقاضا حرکت کند.

صدرالدین نیاورانی در گفت وگو با مخبران، با تاکید بر اینکه با تعرفه صادراتی محصولات کشاورزی موافق نیستیم، تاکید کرد: تعرفه ها باید 100 درصد حذف شود و بازار از طریق اهرم های دیگر کنترل شود. بازارهای داخلی و خارجی باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مناسب باشد.

وی ادامه داد: تعرفه عنصر جالبی نیست و هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا و اروپایی از تعرفه گذاری برای تنظیم بازار خود استفاده نمی کنند.

نایب رئیس اتحادیه کشوری محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه آیا با حذف عوارض صادراتی می توان قیمت این محصولات را در داخل افزایش داد، گفت: این اتفاق نمی افتد زیرا قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی حداکثر بین 11500 تا 11500 است. . 12 هزار تومان است در حالی که در کراچی کیلویی 10 هزار تومان است. با افزایش قیمت داخلی هیچکس صادرات نمی کند.

به گفته وی، اگر تازه از بازار خارج شوند، به تعادل می رسد.

وی در پایان گفت: مصوبه مجلس بر اساس قانون است. قانون مذکور هیچ گونه عوارضی را برای محصولات کشاورزی مجاز نمی داند و باید این عوارض حذف شود. در حال حاضر طبق قانون اگر بخواهند بر سبزی و میوه عوارض بگیرند باید شش ماه قبل اعلام شود تا کشاورزان تولید کنند یا ندهند.

به گزارش مخبران، کمیسیون کشاورزی مجلس از حذف عوارض صادراتی سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا