علمی و پزشکی

حل معمای چگونگی رسیدن ویروس کرونا به مغز

ویروس کرونای در حال ظهور همیشه با چندین علامت مرتبط با مغز همراه بوده است، اما نحوه رسیدن آن به مغز تا کنون یک راز باقی مانده است.

به گزارش مخبران، معمای چگونگی رسیدن ویروس کرونای جدید به مغز همواره پزشکان و کارشناسان را در این همه گیری جهانی متحیر کرده است.

اما اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که چگونه ویروس عامل بیماری کووید-19 تونل‌ها و پل‌های نانولوله‌های ریز و ریز را ربوده و سلول‌های آلوده و بیمار را از طریق آنها به نورون‌ها (سلول‌های عصبی) و مغز متصل می‌کند. او را بیمار می کند

این تحقیق که هفته گذشته در مجله Science Advances منتشر شد، نشان می‌دهد که چگونه پاتوژن (عامل بیماری‌زا) می‌تواند بدون «دروازه» کلیدی گیرنده ACE2 (ACE2) به نورون‌ها نفوذ کند، که ویروس‌ها معمولاً وقتی سلول‌ها را بیمار می‌کنند به آن متصل می‌شوند. او انجام می دهد.

مطالعات نشان داده است که کووید با علائم عصبی متعددی (مغز و اعصاب) مرتبط است.

این علائم شامل اختلالات شناختی مانند از دست دادن چشایی یا بویایی و از دست دادن حافظه و مشکلات تمرکز است که اغلب به عنوان “مه مغزی” شناخته می شود، در مرحله حاد بیماری و در سندرم طولانی مدت “کووید طولانی”.

با این حال، مکانیسم رسیدن این بیماری ویروسی به مغز تا کنون یک راز باقی مانده است.

در این مطالعه جدید، محققان انستیتو پاستور و آزمایشگاه‌های CNRS فرانسه از تکنیک‌های میکروسکوپ الکترونی پیشرفته استفاده کردند تا نشان دهند که ویروس SARS-CoV-2 نام علمی نانولوله‌های کروناویروس در حال ظهور را می‌دزدد.

دانشمندان نشان داده اند که سلول های عصبی سالم زمانی که با سلول های بیمار تماس می گیرند، بیمار می شوند.

این نانولوله‌ها ساختارهای پویا و ناپایداری هستند که در نتیجه همجوشی غشاء در سلول‌های دور شکل می‌گیرند و در نتیجه تبادل مواد سلولی را بدون نیاز به گیرنده‌ای خاص در سلول‌ها امکان‌پذیر می‌سازند، یعنی بدون ابزار طبیعی ورود و خروج. سیتوپلاسم یک سلول

پیش از این، کارشناسان به این نتیجه رسیده بودند که نانولوله‌ها در تشدید بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نقش دارند، زیرا انتقال پروتئین‌های مسئول این بیماری‌ها را تسهیل می‌کنند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، محققان مواد ژنتیکی ویروسی را در مغز برخی از بیماران یافته اند که ممکن است علائم عصبی مرتبط با کووید مزمن یا شدید را توضیح دهد.

دانشمندان امیدوارند که این یافته ها منجر به کشف درمان های جایگزین و همچنین تحقیقات دیگری شود که بر مسدود کردن ورود ویروس از طریق گیرنده ACE2 برای جلوگیری از گسترش ویروس متمرکز است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا