اقتصادی

دیدار نماینده ایران با دستیار پوتین برای توسعه تجارت

در دیدار روسای سازمان توسعه تجارت ایران و دستیاران رئیس جمهور روسیه بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید شد.

به گزارش مخبران، علیرضا پیمان پاک با کوبیاکوف معاون رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد. در نشستی که در آستانه بیست و پنجمین مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ برگزار شد، هر دو طرف بر لزوم گسترش روابط تجاری بین کشورهای متبوع خود تاکید کردند.

در این نشست موضوعاتی همچون خودرو، کشتیرانی، کشتی سازی، فعال سازی کریدور شمال به جنوب، همکاری های بانکی و ارزی و تولید مشترک صنایع مادر دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیمان پاک بر آمادگی ایران برای انعقاد قراردادهای دیرینه در زمینه میوه و تره بار با همکاری اتاق بازرگانی ایران و روسیه برای تثبیت و توسعه صادرات تاکید کرد.

کوبیاکوف از پیشنهاد رئیس سازمان توسعه تجارت برای برگزاری نمایشگاه های مشترک بین شرکت های ایرانی و روسی استقبال کرد و گفت: صنعت خودرو روسیه آماده همکاری با ایران و تبدیل شدن به شریک تجاری ما در بازار ایران است. شرکت های غربی وال استریت ژورنال بازار 100 میلیارد دلاری را ترک کردند.

به گزارش سازمان توسعه تجارت، در حاشیه بیست و پنجمین اجلاس بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ تفاهم بین ایران و روسیه با مرکز سن پترزبورگ و تهران با عنوان «نوا پارس» ایجاد شد. تقدیم حضور علیرضا پیمان پاک (رئیس کمیته تجارت و توسعه جمهوری اسلامی ایران) (رئیس کمیته روابط خارجی دولت سن پترزبورگ)

با راه اندازی این مرکز، توسعه تجارت ایران و روسیه در زمینه های تامین تجهیزات نفت و گاز، محصولات مهندسی حمل و نقل، ماشین آلات، کشتی سازی، تجهیزات الکترونیکی، طراحی و ساخت تاسیسات انرژی، تعمیر تجهیزات، توسعه یافت. پایگاه، کشاورزی، صنایع غذایی، داروسازی و ساختمان در دستور کار قرار دارد.

ارتقای همکاری‌های تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری در صنایع کلیدی و اولویت‌دار بین شرکت‌ها، بنگاه‌ها و تولیدکنندگان ایرانی و روسی، حمایت و کمک مؤثر در ایجاد روابط تجاری مستقیم بین تجار روسی و ایرانی و ایجاد سازوکارهای مناسب برای تسهیل روابط مالی بین شرکت‌ها. در جغرافياي دو طرف، راه اندازي پورتال هاي اينترنتي كه پتانسيل هاي تجاري ايران را به روسيه معرفي مي كند و در مقابل، تلاش مي كند با تسهيل حمل و نقل كالا بين دو كشور، كريدور حمل و نقل بين المللي شمال-جنوب را ايجاد كند و تمام زيرساخت هاي لازم را ايجاد كند. این مرکز شامل حضور بانک ها و شرکت های بیمه ایران و روسیه، ایجاد واحد نمایشی برای نمایش دستاوردهای احزاب در کشور مقابل و همچنین ایجاد مراکز فرهنگی درون احزاب است. اهداف تأسیس مرکز تجاری ایران و روسیه.

رئیس سازمان توسعه و تجارت جمهوری اسلامی ایران در این مراسم راه اندازی این مرکز را فصل جدیدی از همکاری شرکت های ایرانی و روسی خواند و بر حمایت از برنامه های آن تاکید کرد.

پیمان پاک اجرای تفاهم نامه لغو روادید گروهی بین دو کشور را که قبلا امضا شده بود را راهکاری برای توسعه گردشگری دو کشور عنوان کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا