بین الملل

عربستان سعودی در صدر واردکنندگان تسلیحات نظامی آمریکایی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین مخبران، پس از آنکه واشنگتن شب گذشته اعلام کرد با فروش 650 میلیون دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی موافقت کرده است، دو رسانه آمریکایی آماری از صادرات نظامی آمریکا به عربستان سعودی منتشر کردند.

پایگاه خبری شبکه «سینانبر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) که توسط موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم منتشر شده است، ریاض در پنج سال گذشته اولین کشور در واردات تسلیحات از آمریکا بوده است.

بر اساس این گزارش، بین سال‌های 2016 تا 2017، ایالات متحده با 79 درصد، اولین صادرکننده تسلیحات به عربستان سعودی بوده است، پس از آن بریتانیا با 9.3 درصد و فرانسه با 4 درصد قرار دارند.


بین سال های 2016 تا 2020، صادرکنندگان عمده تسلیحات به عربستان سعودی

انگلستان: انگلستان

* کشورهای دیگر: کشورهای دیگر

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم گزارش داد که صادرات تسلیحات آمریکا بین سال های 2011 و 2015 و 2016 تا 2020 15 درصد افزایش یافته است و سهم این کشور از صادرات جهانی از 32 درصد به 37 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، نیمی از صادرات تسلیحات آمریکا به خاورمیانه بین سال‌های 2016 تا 2020، 28 درصد (47 درصد) نسبت به پنج سال قبل از 2011 تا 2015 افزایش یافته است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، بین سال‌های 2016 تا 2020، عربستان سعودی بزرگترین واردکننده تسلیحات آمریکایی بود و 24 درصد از خریدهای تسلیحاتی آمریکا را به خود اختصاص داد.


10 واردکننده برتر اسلحه آمریکا بین سال های 2016 تا 2020

علیرغم وعده انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ممنوعیت صادرات تسلیحات نظامی به عربستان، وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که ریاض به دنبال 650 میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط با آن است.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی روز پنجشنبه به کنگره گفت که فروش این ابزار “سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده را تقویت خواهد کرد.”

در این سند، عربستان سعودی به عنوان “کشور دوست” ایالات متحده، “نیروی اصلی برای توسعه اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه” نامگذاری شده است.

پس از اعلام آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا، کنگره 30 روز فرصت دارد تا قرارداد تسلیحاتی را بررسی کند.

این اطلاعیه پس از آن منتشر شد که رویترز اخیرا گزارش داد که ریاض از ایالات متحده برای خرید تسلیحات نظامی درخواست کمک کرده است.

یک مقام سعودی به رویترز گفته است که پس از حمله نیروهای یمنی به خاک این کشور با پهپادهای نظامی و موشک های بالستیک، عربستان سعودی خواستار کمک به تسلیحات آمریکایی برای تقویت سیستم دفاعی این کشور شده است.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، می گوید: ما به طور علنی و خصوصی بیشتر به موضوع بنادر و فرودگاه ها توجه داریم. [یمن] ما داریم. این کار باید توسط عربستان سعودی انجام شود. گفت و گو بین ایالات متحده و عربستان سعودی در مورد بهترین راه برای انجام تعهد رئیس جمهور (بایدن) برای محافظت از کشور بدون ارائه سلاح تهاجمی برای درگیری یمن وجود دارد.

عربستان سعودی، رئیس ائتلاف عربی مورد حمایت آمریکا، حمله نظامی به یمن را آغاز کرده و از 26 آوریل 2015 محاصره زمینی، هوایی و دریایی را اعمال کرده و مدعی است رئیس جمهور مستعفی یمن به دنبال بازگرداندن آن به قدرت است. . .

این حمله نظامی به هیچ یک از اهداف ائتلاف سعودی نرسید و تنها با کشته و زخمی شدن ده ها هزار نفر، آواره شدن میلیون ها نفر، تخریب زیرساخت های کشور و گسترش قحطی و بیماری های همه گیر انجام شد.

انتهای پیام/ م



این را برای صفحه اصلی مشخص کنید

دکمه بازگشت به بالا