علمی و پزشکیمطالب برتر

عقیم سازی سگ و گربه با دارو یا بدون دارو

ذکر این نکته مهم است که یک جفت گربه عقیم نشده ، همراه با فرزندانشان ، می تواند طی ۷ سال ۴۲۰۰۰۰ بچه گربه را به وجود آورد. بطور کلی برداشت کامل بیضه ها نسبت به وازکتومی از مزایای بیشتری برخوردار است و در موارد ذکر شده توصیه می­شود. با این حال، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد این سن برای عقیم سازی بسیار کم است زیرا این کار باعث می شود سگ ها رشد کامل نداشته باشند. حیوانات اسباب بازی و یا وسیله تجارت شما نیستند، اگر دوست دارید که از سگ ها و گربه ها نگهداری کنید به هیچ عنوان آنها را خریداری نکنید و به سرپرستی بگیرید. بنابراین تو این دوره سعی کنید بیشتر به گربه مادهتون توجه کنید و با شونه کردن موهاش و نوازش و محبت کردن سعی کنید آرومش کنید. در بیشتر موارد، دامپزشک قبل از انجام عمل جراحی روی یک گربه بالغ نیاز به آزمایش خون دارد تا مطمئن شود که کبد و کلیه سالم هستند و می توانند داروهای بیهوشی مورد استفاده برای این عمل را استفاده کنند.

در مورد زمان مناسب برای انجام عقیم سازی حیوانات خانگی حدس و گمان های زیادی وجود دارد. به نظر می آید که این طرح با استقبال نسبی شهروندان بلژیک روبرو شده و تا کنون اطلاعات نزدیک به ۱۵ هزار گربه در سامانه «CATID» ثبت شده است که این تعداد تقریبا ۷ دهم درصد جمعیت کل گربه های این کشور است. بطور روتین در جراحی دامپزشکی حیوانات نر را اخته می کنند یعنی بیضه های حیوان را خارج و در حیوان ماده هم رحم و تخمدان ها را از بدن خارج می سازند. در سگ­های کوچک، عمل برداشت بیضه ها می تواند بدون برش روی پرده های داخلی اطراف بیضه انجام شده و بصورت بسته باشد. جراحی عقیم سازی در گربه ها به دلایلی مانند جلوگیری از مشکلات سلامتی که ممکن است در دراز مدت رخ دهد، حمایت از گربه ها برای داشتن زندگی طولانی تر و سالم تر و جلوگیری از پرورش بی رویه به دلیل تعداد زیاد حیوانات خانگی که نیاز به مراقبت دارند، انجام می شود. به همین دلیل آنها هنگام عبور از جاده ها و بزرگراه ها در معرض آسیب قرار دارند. برای مثال برخی از سگها با جثه ریز مانند نژاد Terrier، پر و جنبوجوش هستند و به ورزش روزانه زیادی نیاز دارند تا آرام باشند و صدای پارس آنها نیز میتواند بسیار متغیر باشد.

در عقیم سازی سگ های ولگرد سیکل فحلی منظم نیست و سگها مانند انسان دارای توقف سیکل قاعدگی نیستند یا به اصطلاح یایسه نمی شوند. این عمل را هم در سگهای نر و هم در سگها ماده میتوان پیاده سازی کرد. گربه مادّه بعد از آوردن بچه هم چندان خوشحال نخواهد بود. بی حالی و بی اشتهایی گربه بعد از عمل طبیعی هست. این امر به دلیل تمرکز بیشتر حیوان در انجام برنامه های آموزشی بوده و از پرسه زدن او و آشفتگی برای یافتن جفت، جلوگیری بعمل می آورد. این آمار در کشورهای جهان سوم همانند ایران، به دلیل کم بودن پناهگاه و نقاهتگاه حیوانات، بسیار بیشتر است و متأسفانه حتی قانون دست و پا شکسته ای نیز برای محافظت از آنها وجود ندارد. ولی درخواست برای این عمل بیشتر برای رهایی صاحب حیوان از رفتارهای ناهنجار مربوط به میل جنسی، خشونت رفتاری و ولگردی سگ­های نر در جستجوی سگ ماده صورت می گیرد. برداشت رحم و هر دو تخمدان: روش معمول در حیوانات خانگی به خصوص برای حیوانات بالغ می باشد. این روش شامل برداشتن رحم سگ ماده و هر دو تخمدان از طریق برش ایجاد شده در شکم است. از عقیم سازی گربه ماده در طول دوره فحلی جدا بپرهیزید چرا که به دلیل بالا بودن سطح هورمونهای جنسی در خون و در نتیجه پرخونی اندامهای جنسی، احتمال خونریزی شدید و تلف شدن بالا میباشد.

بعد از عقیم سازی گربه با دارو تغذیه ی گربه باید کنترل شود چرا که اگر حجم زیادی غذا مصرف کند خیلی زود چاق میشود که چاقی هم مشکلات خودش را به دنبال دارد. چرا هنگام واگذاری حیوانات عقیم سازی اهمیت دارد؟ فرقی نمی کند نژاد ، اندازه یا سنی داشته باشید ، می توانید یکی را که به فرزندخواندگی نیاز دارد پیدا کنید. پریتونیت در انسان و حیوان کشنده است و اگر جراحی غیر استریل انجام شود (جراحی هایی که توسط افراد ناشی انجام می شود معمولا توام با مرگ حیوان به دلیل پریتونیت بوده است) پریتونیت باکتریال و یا ویروسی (نوع ویروسی آن در گربه ها شایع تر است) محتمل بوده و سرانجام باعث مرگ حیوان خواهد شد. این عضو انجمن دیده بان حقوق حیوانات تصریح کرد: مراکز انباشت زباله در مناطق شهری مشخص است و یا حداقل با یک بررسی به راحتی می توان محل آنها را کشف کرد ولی در مقابل سگ ها متحرک هستند و گاهی به مناطق مختلف کوچ می کنند بنابراین ساماندهی این مراکز بسیار ساده است. در طی چند ماه گذشته ، من در رسانه های اجتماعی خود پست های زیادی از طرف دوستان و آشنایانی دیده ام که از وقت خود در قرنطینه برای خرید سگ از پرورش دهندگان استفاده می کردند تا حیوانات نیازمند.

دکمه بازگشت به بالا