اقتصادی

لیر ترکیه به کف جدیدی سقوط کرد

لیر ترکیه روز پنجشنبه پس از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی مطابق با برنامه اقتصادی رئیس جمهور، 5.6 درصد کاهش یافت.

به گزارش مخبران، پس از این حرکت، نرخ برابری لیر در برابر دلار آمریکا به کمترین میزان خود یعنی 15.689 لیر کاهش یافت، در حالی که در ادامه معاملات، کاهش ارزش پول ترکیه در برابر دلار به 15.5 لیر محدود شد. ارزش دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه در سال جاری دوبرابر شده و اقتصاد ترکیه را تقویت کرده است.

کاهش 100 واحدی بانک مرکزی ترکیه با پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز مطابقت دارد و کاهش کل نرخ بهره را از سپتامبر به 500 واحد رسانده و لیر را برای سرمایه گذاران جذاب تر می کند.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که چرخه تسهیل را برای ارزیابی اثرات آن طی سه ماه آینده متوقف خواهد کرد.

طرح اقتصادی جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به نفع صادرات و بدهی است، اگرچه اقتصاددانان و قانونگذاران اپوزیسیون از این سیاست انتقاد کرده و آن را غیرمحبوب دانسته اند. با افزایش نرخ تورم ترکیه به بالای 21 درصد، مردم ترکیه با مشکلات مالی بیشتری مواجه شده اند و نگرانی ها افزایش یافته است.

بانک مرکزی در دو هفته گذشته چهار بار در بازار ارز مداخله کرده است و دلار را برای کاهش نرخ لیر فروخته و ذخایر ارزی آن را بیشتر کاهش داده است.

ناظران بازار پس از کاهش اخیر نرخ بهره، کاهش بیشتر ارزش لیر را پیش بینی می کنند.

بانک مرکزی ترکیه که تورم 5 درصدی را هدف قرار داده است، فشار قیمت ها را موقتی و ضروری برای تقویت رشد اقتصادی و تعادل حساب جاری می داند. اما با کاهش لیر، اقتصاددانان پیش بینی می کنند که تورم در سال آینده به دلیل افزایش قیمت واردات به حدود 30 درصد افزایش یابد.

این کمیسیون در وزارت کار تشکیل جلسه داد تا حداقل دستمزد ماهانه را که در حال حاضر 2826 لیر است، بررسی کند. با کاهش لیر در روز پنجشنبه، حداقل دستمزد دلار در مقایسه با 380 دلار در ابتدای سال به 185 دلار افزایش یافت.

عامل دیگری که به لیر ضربه زد، تصمیم فدرال رزرو برای پایان دادن به برنامه محرک خود برای خرید اوراق قرضه در ماه مارس و پیش بینی افزایش سه دوری نرخ بهره در سال آینده برای مبارزه با تورم است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا