علمی و پزشکی

زمین از دورترین نقطه فضا چه شکلی است؟

روز دوشنبه فضاپیمای Uri ناسا به دورترین نقطه سفر خود در فاصله 430 هزار کیلومتری سیاره آبی رسید. این فاصله رکوردشکنی از مسافتی که کپسول های آپولو طی ماموریت های ماه در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 طی کردند، بیشتر است.

در این فاصله بسیار زیاد، دوربینی که بر روی پنل های خورشیدی ماژول خدمات ادراری نصب شده بود، عکس های دیدنی و خاطره انگیزی از ماه و زمین در کنار هم ثبت کرد. ریک لابرودمدیر پرواز ماموریت آرتمیس 1، این عکس ها را شگفت انگیز و سخت توصیف کرد که دقیقاً چه حسی از دیدن آنها داشت. او گفت: «این واقعاً شگفت‌انگیز است که بیرون بیایی و صحنه را ببینی.

لابرود در یک کنفرانس خبری در مرکز فضایی جانسون در هیوستون صحبت می کرد. او و دیگر مقامات ناسا در آنجا به‌روزرسانی‌هایی را درباره پیشرفت ماموریت آرتمیس 1 ارائه کردند. این ماموریت بدون سرنشین یک پرواز آزمایشی از یک موشک جدید و فضاپیمای ادراری سیستم پرتاب فضایی است و پیشروی برای ماموریت های سرنشین دار آینده از جمله ماموریت آرتمیس 3 است.

پس از راه اندازی موفقیت آمیز Artemis 1، مایک سارافینمدیر برنامه آرتمیس گفت که ناسا اکنون به موشک Space Launch System اعتماد کامل دارد. او گفت این موشک ثابت شده است. البته کار اوران هنوز تمام نشده است و تا زمانی که فضاپیما مانور خود را در اطراف ماه کامل نکند، به زمین بازگردد، از ورود مجدد جان سالم به در ببرد، در اقیانوس فرود آید و از آب خارج نشود، ماموریت آن کامل نخواهد شد. اورانوس در 11 دسامبر به زمین بازخواهد گشت.

زمین از دورترین نقطه فضا چگونه به نظر می رسد؟

با این حال، این ماموریت به قدری خوب پیش رفت که ناسا قصد دارد اهدافی را به ماموریت اضافه کند، مانند پرواز با موتورهای مختلف طولانی تر از زمان برنامه ریزی شده برای بررسی عملکرد آنها. این امر باعث افزایش اعتماد ناسا به کپسول ادرار و ماژول خدمات آن می شود. آژانس فضایی اروپا مسئولیت تولید و توزیع را بر عهده دارد.

سارافین گفت که در مجموع، 31 مورد از 124 هدف اصلی ماموریت آرتمیس 1 محقق شد. بسیاری از این اهداف به عملکرد لانچر مربوط می شود. نیمی از اهداف باقی مانده در حال دستیابی است و نیمی دیگر هنوز تکمیل نشده است. بیشتر این اهداف باقی مانده مربوط به فرآیند فرود بر روی زمین، از جمله استقرار سیستم چتر نجات است.

مهندسان ناسا به طور قابل درک از عملکرد ماموریت آرتمیس 1 شگفت زده شدند. رسیدن به این نقطه با موشک Space Launch System و فضاپیمای اورانوس مسیری طولانی، دشوار و پرهزینه داشت. اما زمانی که موشک و فضاپیما شروع به پرواز کردند، عملکرد آنها با تمام امیدها و انتظارات ناسا مطابقت داشت و اعتماد به آینده برنامه آرتمیس برای اکتشاف ماه را افزایش داد.

227227

دکمه بازگشت به بالا