اقتصادی

قطعات یدکی و اتومبیل آسیب دیده

طبق اتحادیه همگن تولید قطعات یدکی ، اصلاح قیمت قطعات یدکی همزمان با افزایش قیمت مواد اولیه نیست و به همین دلیل در سال 2009 تولید کنندگان قطعات یدکی با ضررهای قابل توجهی روبرو شدند.

به گزارش مخبران ، اتحادیه همگن نیروهای محرکه و قطعات یدکی وضعیت فعلی صنعت قطعات خودرو را با گزارشی در دو سال گذشته مقایسه کرده است. در بخش اول این گزارش ، اشتغال و فعالیت افراد در این بخش مورد بحث قرار گرفته است. کارمندان مستقیم زنجیره تأمین خودرو در رده های 1 ، 2 و 3 از کل 550 هزار نفر در سه موج بیکاری در سال 1397 تا به امروز دائماً در نوسان هستند.

براساس این مطالعه ، برخی از نیروهای معلق با تزریق اولیه 4000 میلیارد گوجه فرنگی از محل نصب 11000 میلیارد تومانی در پایان سال 1397 و 5 هزار میلیارد تومان در سال 1398 به کار خود بازگشتند. این انجمن تخمین می زند که با ادامه اکو حرکت و تحقق شعار “جهش تولید” امسال ، نیروهای سازگار یا معلق باقیمانده در زنجیره تأمین دوباره به بهره برداری خواهند رسید. از سال 2017 تا پایان سال 2009 ، از حدود 1200 تولیدکننده رسمی قطعات یدکی فعال ، حدود 400 دستگاه بسته و نیمه بسته است.

این انجمن معتقد است که اصلاح قیمت قطعات یدکی به درستی و به موقع انجام نمی شود ، با وجود این که قیمت مواد اولیه و جریان تولید چندین بار افزایش یافته است ، بنابراین در سال 2009 ، تولید کنندگان لوازم یدکی و به تبع آن خودروسازان با این مسئله روبرو شدند. خسارات قابل توجه کل تقاضای زنجیره تأمین خودرو داخلی بیش از 28000 میلیارد گوجه فرنگی بود که از این میزان 12 هزار میلیارد گوجه فرنگی با تأخیر مواجه شده است. این بدهی معوق تا حدودی ناشی از افزایش تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات خودرو بوده است و بخشی نیز به دلیل عدم توانایی صنعت خودرو در بازپرداخت زنجیره تأمین.

شایان ذکر است که ارزش روزانه دارایی های تولید کنندگان قطعات یدکی کشور بیش از 250 هزار میلیارد دلار زمین تخمین زده می شود ، ارزش روزانه دارایی های صنایع خودروسازی کشور بالغ بر 100 هزار میلیارد متر مربع از اراضی 350 و کل دارایی های فعال آن است هزاران میلیارد دلار

مشکلات در زنجیره تامین خودرو و راه حل های آنها

یکی از مشکلات حاد این زنجیره بحران نقدینگی به دلیل تقاضای تولید کنندگان قطعات خودرو و افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه و ورودی های تولید است. در این راستا راهکارهایی مانند تأمین منابع مالی کافی برای صنعت خودرو با توجه به نیازهای روز ، تأمین تسهیلات با حداقل سود بانکی ، تعهد بدهی اصلی خودروسازان و تولید کنندگان قطعات یدکی به سیستم بانکی به مدت یک سال ، واگذاری طلبکاران از تولیدکنندگان خودرو تا تولیدکنندگان خودرو ، ارزش افزوده پیشنهاد شده است ، اصلاح روش پرداخت ارزش افزوده و انجام تعهدات سیستم بانکی برنامه در برابر خودروسازان.

علاوه بر حل مشکلات فروش قطعات خودرو و مشکل در تهیه مواد اولیه و قطعات یدکی نیمه کاره داخلی و خارجی ، سایر مشکلات صنعت قطعات خودرو و زنجیره تامین خودرو کشور مانند راه حل قیمت و اصلاح قیمت لوازم یدکی قطعات خودرو در قراردادها روش قیمت گذاری خودروها و تحقق قیمت آنها به منظور بهبود قیمت قطعات یدکی برای دوم مشکل ، کاهش قیمت مواد اولیه داخلی مانند فلزات و محصولات پتروشیمی ، تسهیل و تسریع در ثبت سفارش و خرید قطعات یدکی تولید کنندگان و توزیع ارز کافی و تعمیق تولید داخلی. .

از بین بردن جایگاه صنعت خودرو در نگاه مردم و کارمندان یکی دیگر از مشکلات این دو صنعت است ؛ بنابراین لازم است برنامه هایی برای تحول اجتماعی و فرهنگی صنعت خودرو تدوین و اجرا شود. توضیح داده شود

البته این مشکلات در حضور دو غول “تحریم” و “کرونا” نیز وجود دارد که موانع قابل توجهی فراتر از کنترل و کنترل تولید کنندگان و سیاستمداران در صنعت خودرو است. علاوه بر این ، گردش مالی تولید باعث افزایش سرمایه و خسارات هنگفتی در بخش هایی از کشور شده است که علی رغم سیاست چندمنظوره در زنجیره تأمین ، مشکل ساز شده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا