اقتصادی

کشور سالانه به بیش از ۶۰۰ هزار مسکن نیاز دارد

مخبران/ خراسان رضوی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه سالانه بیش از 600 هزار واحد مسکونی در کشور مورد نیاز است، گفت: در تامین اولین نیاز مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، تمرکز ما 4 میلیون واحد است. . واحدهای زمینی برای یک میلیون و 400 هزار واحد زمین با تراکم 70 واحد در هکتار تاکنون پیش بینی شده است.

علیرضا فخاری امروز همزمان با نهمین روز از ماه مبارک رمضان در نشست خبری که در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با وجود اینکه هفته های دولت به پایان رسیده است اما برنامه های دولت تنها برای هفته دولت نیست، بلکه تمام دوره های تعهد خدمت.”

وی گفت: مشکل مسکن یک مشکل ضروری و بدیهی است و جامع ترین و ضروری ترین مشکل زندگی بشر به ویژه در این زمانه است. از سوی دیگر سیاست های تامین مسکن در دنیا متفاوت است که شامل سیاست عدم مداخله دولت و سیاست مداخله 100 درصدی دولت می شود.

فخاری ادامه داد: اگر دولت ها با تسهیلات و تسهیلات ارائه شده به متقاضیان تداخل نکنند، مسئولیت مستقیم مسکن را بر عهده خواهند گرفت و آن را به ترتیبات و روال عادی واگذار می کنند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در برخی از کشورها، دولت ها با ساخت مسکن به صورت 100 درصدی دخالت می کنند، امکان استفاده از مسکن را برای متقاضیان فراهم می کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه جریان متوسطی وجود دارد و کشور ما در این جریان است. در این روند رویایی، دولت خدمات و امکانات خود را در اختیار مردم قرار می دهد و مردم نیز در این زمینه مشارکت می کنند.

فخاری بیان کرد: کشور سالانه به بیش از 600 هزار واحد مسکونی نیاز دارد و در حال رفع این نیازها هستیم. کافی است در دوره مدیریت این طرح را کنار بگذاریم یا فراموش کنیم و از آن غفلت کنیم و یا مسئولیت فعلی دولت ها در قبال این تعهد را نادیده بگیریم. بنابراین این نیازها روی هم انباشته شده و به عنوان یک تقاضای عمومی و یک نیاز عمومی، تامین آن مشکل می شود.

ادامه معاون وزیر راه: در دولت قبل به هر دلیلی این کار سخت بود، در عوض دیدیم که نیاز بیشتر شده است. همچنین این مشکل مسئولیت هایی را برای نسل های آینده ایجاد کرده است. بنابراین به این نتیجه می رسیم که اگر 600 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته نشود، سالانه بیش از چهار میلیون واحد مسکونی نیاز داریم.

وی گفت: اگر بخواهیم با این اعداد ادامه دهیم باید در زمینه تامین مسکن گامی شتابزده و برنامه ریزی شده برداریم اما با تلاش مسئولان مربوطه و همکاری مردم متقاضی امیدواریم. این در تاریخ برنامه ریزی شده محقق خواهد شد.” اگرچه دولت تمام تلاش خود را می کند تا پروژه های حوزه مسکن محقق شود، اما بدون همکاری مردم، این پروژه ناقص خواهد ماند، بنابراین تلاش دو جانبه و دوجانبه ضروری است.

فخاری افزود: در این راستا رویکرد دولت ها می تواند تولید انبوه باشد، از سوی دیگر تولیدکنندگان عمده با تولید انبوه در دنیا از یک سو و انبوه سازان داخلی از سوی دیگر تمایل به مشارکت دارند. در این راستا.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در تامین نیازهای مسکن یکم در طرح نهضت ملی مسکن، تمرکز ما روی 4 میلیون واحد زمین بود که یک میلیون و 400 هزار واحد زمین با تراکم 70 واحد در هکتار پیش بینی شده بود. در برخی شهرها با اضافه زمین این امر امکان پذیر است اما در برخی شهرها به دلیل کمبود زمین نیاز به افزایش تراکم داریم به طوری که به طور متوسط ​​در هر هکتار 70 واحد در نظر گرفته ایم و در برخی شهرها این عدد به عدد می رسد. 100 تا 120 واحد در هکتار.

وی بیان کرد: شهرها قابل توسعه نیستند بنابراین باید در برخی استان ها تراکم را افزایش دهیم. امروز در زمینه تامین زمین برای اجرای پروژه ها در کل کشور با مشکلی مواجه نیستیم، یعنی زمینی برای ساخت مسکن داریم. در فازهای تکمیلی اجرای پروژه، طبق مفاد قانون بودجه 1401، در بند «کاف» تبصره 11، اراضی تصرف شده با جدول مشخص شده و فرض بر این است که مشکلات این گونه اراضی باشد. حل کرد. این بند از بودجه طی روزهای آتی طی ابلاغیه رفع خواهد شد.

معاون وزیر راه گفت: همچنین ضوابط زمین مربوط به زمین مسکونی بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان تصویب شده است که در آن برای افرادی که فرزند سوم به دنیا می آورند، تخصیص زمین یا واحدهای مسکونی تعیین شده است. مشکلات مسکن باید حل شود و حل شود.

وی گفت: در اجرای قانون به ویژه قانون نهضت ملی مسکن با برخی ارگان های دولتی با زمین مازاد و غیرقابل استفاده مواجه هستیم. طبق قانون این زمین های مزدا باید برای طرح ملی مسکن استفاده شود. شناسایی اراضی دولتی اضافی و اسناد مالکیت ثبت نشده به نام دولت با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دستور کار قرار گرفته است.

فخاری بیان کرد: حدود یک میلیون و 500 هزار واحد زمین را در دستور کار هیئت برنامه ریزی استان داریم که قرار است تا پایان شهریور ماه جانمایی این واحدها شفاف سازی شود، بنابراین احداث واحدهای مسکونی تعاونی توسط سرمایه گذاران و جمعی سازان و دست اندرکاران. لازمه.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا