استان ها

برگزاری جشن بین‌المللی غدیر به زبان انگلیسی در اصفهان

همزمان با عید ولایت جشن بین‌المللی غدیر به زبان انگلیسی در اصفهان با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

زهره قاری استاد دانشگاه تهران، دکترای آموزش زبان انگلیسی به ناشنوایان از دانشگاه استرالیا و عضو شورای عالی جشن بین‌المللی غدیر در این ارتباط اظهار کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این برنامه، توسعه مبانی اسلام و شیعه‌شناسی از طریق زبان در میان گروه‌های مختلف و به ویژه قشر جوان است.

وی افزود: عقیده ما بر این است که در دنیای کنونی لازم است زبان آموزان آموزشگاه‌ها و قشر نوجوان و جوان در مدارس بتوانند ضمن آموزش بیشتر در ارتباط با فرهنگ دینی – اسلامی خود، با جوانان دنیا نیز از طریق زبان‌های خارجی مختلف ارتباط برقرار کرده و این فرهنگ خود را به اشتراک بگذارند.

در ادامه فتانه فرزین بنیان گذار گروه فرهنگی «نسیم سخن» و عضو شورای جشن غدیر اظهار کرد: تجربه برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف در میدان امام خمینی (ره)، هتل‌های سنتی اصفهان، باغ ابریشم و دیگر نقاط شهر، برگزاری روضه به زبان انگلیسی با دعوت از عموم مردم در منزل آیت الله خادمی، همکاری با نهادهای مختلف مانند شهرداری، دارالقرآن کریم، باشگاه انقلاب، مراکز فرهنگی و بسیج در برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی اثرگذار ما را بر آن داشت تا جشن بین‌المللی غدیر را برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های مختلفی که برای جشن برنامه‌ریزی شده است، افزود: برای این برنامه که در روز جمعه مصادف با عید غدیرخم از ساعت ۱۶ تا ۱۹ برگزار می‌شود، دعوت عمومی از مردم انجام شد اما باید به این نکته اشاره کنیم که مخاطبان این برنامه خاص هستند چراکه باید تا حدودی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند.

برپایی گعده‌های کوچک فرهنگی در حاشیه مراسم

وی با اشاره به تجربه برگزاری روضه به زبان انگلیسی در محرم سال گذشته اظهار کرد: با تکیه بر تجارب این رویداد مهم، برنامه‌های متنوع و جُنگ مانندی برای جشن بین‌المللی غدیر در نظر گرفتیم که اجرای سرود ناشنوایان، گفت و گو با ره یافتگان و اشتراک گاری زیست دینی آنها با هم کیشان خود، اجرای گره تواشیح عرشیان و مداحان مختلف، اجرای مسابقه و برپایی گعده‌های کوچک فرهنگی در زمان پذیرایی از جمله این برنامه هاست و برنامه به شکل آنلاین از شبکه‌های مجازی پخش می‌شود.

وی ادامه داد: در هفته گذشته کمپینی شکل گرفت که افراد در آن تأثیرات غدیر در زندگی خود را به زبان انگلیسی بیان کردند که در روز جشن از افراد برتر با اهدای جوایزی تقدیر می‌شود.

انتقال مفاهیم دینی از مهم‌ترین کاربردهای زبان

در ادامه محمدرضا حضوربخش مدیر آموزش و عضو شورای فرهنگی «نسیم سخن» اظهار کرد: این هدف مهم را در افق دید خود داریم که زبان باید در بستر فرهنگ ارائه شود بدین معنا که تلاش ما این است که از هر یک از زبان‌های خارجی در قلمرو و چارچوب فرهنگ دینی استفاده کنیم چراکه از مهم‌ترین کاربردهای زبان، بحث انتقال مفاهیم دینی است.

وی با بیان اینکه رسالت بزرگی را برای خود قائل هستیم که با دستگاه‌های تبلیغاتی دولتی و نیمه دولتی متفاوت است، افزود: این ایده را با علاقه مندی مردم و نهادهای مردمی دنبال می‌کنیم تا افرادی که تمایل دارند از زبان در راستای گسترش فضاهای فرهنگی بهره جویند را گرد هم آوریم؛ در تهران و قم چنین گعده‌ها و محافلی فراوان است اما در اصفهان جای آن با وجود افراد مسلط به زبان‌های مختلف چینی، روسی، فرانسه و غیره خالی است و اغلب فعالیت‌ها به شکل پراکنده بوده است.

عضو شورای جشن بین‌المللی غدیر تاکید کرد: در حقیقت از اهداف برگزاری این جشن کمک به ایجاد خاستگاه و مامنی برای دانشجویان رشته‌های زبان، زبان آموزان نوجوان و جوان، دانشجویان دانشگاه‌ها یا مؤسسه جامعه المصطفی است تا هم گروه‌های خود یافته و اهداف فرهنگی، آموزشی و تبلیغی خود را در یک گروه منسجم برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به اینکه در این جشن صحبت به زبان‌های مختلف در ارتباط با جمعیت شناسی شیعیان برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: با رایزنی با جوامع شیعی خارج از ایران از مراکز اسلامی و شیعی در آمریکای لاتین، کانادا، آمریکا و مراکز مهمی شیعی در انگلستان و استرالیا استقبال نسبتاً خوبی از برنامه داشتند و به شکل پخش زنده با برنامه مرتبط می‌شوند.

۴۶

دکمه بازگشت به بالا