علمی و پزشکی

ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر/ افراد دارای علائم یک هفته در خانه بمانند

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از 2 هفته گذشته به تدریج تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا در حال افزایش است. هفته گذشته 30 هزار نفر به صورت سرپایی در بیمارستان درمان شدند و پس از آن حدود 1200 تا 1400 نفر در این بخش بستری شدند.

به گفته وی، تعداد مراجعات به بیمارستان ها به دلیل آنفولانزا نسبت به 2 هفته قبل 50 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: وضعیت کشور از نظر شیوع ویروس کرونا نگران کننده نیست. زنان باردار، بیماران قلبی، کلیوی و نقص ایمنی و افراد مسن مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند و باید واکسینه شوند. آنفولانزا قدیمی است و واکسن ها موثر هستند. اما لازم نیست همه افراد واکسینه شوند. هفته گذشته 2 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در کشور توزیع شد.

به گفته وی، بیماری آنفلوآنزا که هم اکنون در کشور در گردش است، همان سویه قدیمی است. در 2 سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم از ماسک استفاده کردند و به دلیل محدودیت‌ها، ویروس زیاد ظاهر نشد. اما امسال پایبندی کمتری به قوانینی مانند پوشیدن ماسک نشان داده است.

وی گفت: مبتلایان به آنفلوآنزا پنج تا یک هفته استراحت کنند. استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی همراه با شستن دست ها و مراقبت از خود را فراموش نکنید.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمتر از هزار دوز واکسن کرونا در روز تزریق می شود. توصیه می شود افرادی که شش ماه از تزریق قبلی واکسن خود می گذرد باید برای دوز یادآوری اقدام کنند. پیش بینی رفتار بیماری کرونا دشوار است. کرونا که باید سالی یک بار واکسن بزنیم کم کم تبدیل به آنفولانزا می شود. اما اغلب بیماری های ویروسی از حالت اپیدمی خارج می شوند و محلی، ملی و منطقه ای می شوند.

وی گفت: کادر پزشکی به صورت جدی با ویروس کرونا مبارزه کرده اند. معتقدم باید مطالبات کادر پزشکی پرداخت و جذب شود که این کار انجام می شود و باید زیرساخت ها را حفظ کنیم.

وی گفت: در حال حاضر سالانه 2200 پزشک متخصص در کشور فارغ التحصیل می شوند و برای پوشش بهتر در کشور به 3500 پزشک متخصص نیاز داریم. سالانه 2000 پزشک در مناطق مختلف ایران مشغول به کار هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما مشکل جدی طول عمر پزشکان این است که بعد از دو سال پزشکان به دلیل مشکلات مختلف به مناطق تخصصی می روند.

به گفته وی، برای حمایت بیشتر، سقف کارایی در مناطق محروم برداشته شده و تعرفه در بخش دولتی و خصوصی برای ایجاد انگیزه در بین پزشکان نزدیک‌تر شده است.

وی گفت: تعرفه ها منطقا بالا نیست و بیمه ها باید در این زمینه کمک کنند تا مردم این مبلغ را پرداخت نکنند. برای پایداری پزشکان و کادر پزشکی باید به بخش خصوصی نیز توجه شود.

وی گفت: در حال حاضر 267 خدمت در حوزه دندانپزشکی تعریف شده که بخشی از آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند. خدمات رسانی در مراکز دولتی افزایش یابد. در حالی که اکثر خدمات در حال حاضر در بخش خصوصی ارائه می شود، این امر باید در بخش دولتی نیز انجام شود که به منابع مالی نیاز دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا