اقتصادی

نظام یارانه‌ای دیر یا زود باید اصلاح می‌شد/ تولید به اندازه نیاز کنترل شود

مدیران انجمن مرغداران گوشتی کشور گفتند: نظام یارانه ای کشور باید دیر یا زود اصلاح شود و بازار نیاز به تنظیم تولید دارد تا مجبور نباشیم عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده و فروش را منطبق کنیم.

به گزارش مخبران، حبیب اسدالله نژاد با بیان اینکه یکی از دغدغه های اصلی دولت طی یکی دو سال اخیر انحراف ارز ترجیحی و نرسیدن جامعه به داده های هدف است، گفت: یا به زودی این کار را انجام خواهند داد. اما قطعاً تأثیرات آن هم بر بازار تولید و هم بر بازار مصرف و فشارهای وارده بر دولت بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: قطعا بازار تولید و مرغداری ها باید به گونه ای برنامه ریزی شود که تولید پایدار باشد، اشتغال حفظ شود و سطح زندگی مردم نیز در نظر گرفته شود. همچنین مرغ باید سر سفره مردم بماند و مردم همچنان بتوانند از این محصول غذایی ارزشمند و ارزان استفاده کنند.

مدیران انجمن مرغداران کشور افزودند: بازار به اندازه نیاز ما نیاز به تنظیم تولید دارد بنابراین شاهد انحرافی بین عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده ناشی از آن با قیمت فروش نیستیم.

وی گفت: تامین سرمایه در گردش واحدهای مرغداری با شرایط آسان و سود پایین از دیگر مواردی است که با توجه به افزایش قیمت تمام شده واحدهای تولیدی برای جبران سرمایه در گردش مورد نیاز باید مورد توجه قرار گیرد.

اسدالله نژاد ادامه داد: بزرگترین اقدام دولت در 20 سال گذشته طراحی و ایجاد سیستم بازاری بوده است که امکان قطع ورود دام و ایجاد شفافیت را برای واسطه ها و غیرانتفاعی ها فراهم کرده است. اصرار ما بر این است که سیستم را به آرامی حفظ کنیم و جریان دام از طریق این سامانه تامین شود.

به گفته وی، قیمت هایی که ممکن است در بازه های زمانی خاص اتفاق بیفتد باید بر اساس اخذ نظرات کارشناسی نهادهای موجود و واقعیت ها باشد. شرکت پشتیبانی امور دام باید آماده پرورش هر گونه جوجه اضافی در سراسر کشور باشد. زیرا نگهداری طیور در واحدهای طیور پس از سن مشخصی باعث افزایش ضریب تبدیل و کاهش شاخص تولید می شود.

مدیران ائتلاف مرغداران گوشتی کشور در سال 1401 با بیان اینکه دولت باید مشوق های صادراتی را در ردیف بودجه خود در نظر بگیرد گفت: تصمیمات جزیره ای باید حذف شود و محدودیتی برای ورود و خروج طیور زنده وجود ندارد.

وی خطاب به تولیدکنندگان گفت: وضعیتی که با آن مواجه هستیم باید بالاخره اتفاق بیفتد. ما باید تولید را مدیریت کنیم و تلاش کنیم در مدیریت مزرعه خود بسیار مراقب باشیم تا تبدیل، بهبود تولید، افزایش شاخص تولید و بازده تولید بالاتری داشته باشیم. البته یکی از راه های افزایش بهره وری، تولید جوجه های بزرگ است.

به گفته وی، باید با مرغ کم وزن وارد بازار شویم، خوشبختانه دولت وعده خرید مرغ اضافی با نرخ مصوب و ارائه تسهیلات با سود کم و شرایط آسان را می دهد.

وی در پایان خطاب گفت: تولیدکنندگان مردم هستند. آنها وضعیت مردم را درک می کنند. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا محصول مورد نیاز مردم را با کمترین سود ارائه کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا