استان ها

خرده مالکی، سنگ پیش پای توسعه آبیاری نوین در خراسان شمالی

مخبران/خراسان شمالی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: خرده مالکی، سنگ پیش پای توسعه آبیاری نوین در این استان است.

سیدی در گفت و گو با مخبران، اظهار کرد: متاسفانه اراضی کشاورزی در این استان بسیار خرد و کوچک هستند در نتیجه استقبال چندانی برای اجرای آبیاری نوین نمی شود.

وی گفت: تلاش ما بر این است تا صاحبان زمین های خرد در قالب شرکت های تعاونی و یا سهامی زراعی، اقدام به اجرای این پروژه داشته باشند اما این افراد حتی تمایل برای راه اندازی این تعاونی و یا شرکت ها را نیز ندارند.

سیدی افزود: متاسفانه این افراد تصور می کنند اگر زمین های آن ها در قالب تعاونی و یا شرکت سهامی زراعی تجمیع شوند، دیگر مالک زمین های خود نیستند که این تصور اشتباه است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از زمین های کشاورزی، فاقد زیرساخت لازم همچون برق، استخر ذخیره آب و … برای اجرای این پروژه ها است و از سوی دیگر توان کشاورز نیز برای ایجاد این زیرساخت، اندک است.

این مقام مسئول تاکید کرد: اولویت نخست سازمان جهاد کشاورزی، بر اجرای پروژه های آبیاری نوین روی اراضی است که سطح وسیع‌تری داشته باشند و یا اراضی خرد با یکدیگر تجمیع شده باشند.

وی بیان کرد: در حال حاضر طرح های آبیاری در این استان در سطح ۳۸ هزار و ۵۰۰ هکتار اجرایی شده است که استان پتانسیل اجرای این طرح ها را تا سطح ۹۰ هزار هکتار دارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۴ تا ۵ هزار هکتار طرح نیز برای اجرای آبیاری نوین آماده شده که برای اجرای آن، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: طی سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح ها مصوب شد که تاکنون ۳۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

به گفته سیدی با اختصاص این اعتبار می توان پروژه های آبیاری نوین را در سطح ۲ هزار هکتار اجرایی کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بالا رفتن هزینه ها، یکی دیگر از عواملی است که سبب شده تا توان کشاورز برای اجرای این طرح ها کاهش یابد.

وی توضیح داد: در واقع ۱۵ درصد از هزینه های اجرای این طرح را خود کشاورز باید پرداخت کند که با تورم پیش رو، این ۱۵ درصد تا ۵۰ درصد نیز می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا