علمی و پزشکی

رئیس سازمان نظام‌پزشکی: نسخ الکترونیک پزشکان در محاکم قضایی قابل استناد است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به مزایای امضای دیجیتالی پزشکان گفت: پزشکان دیگر نمی توانند از نسخه با امضای دیجیتال خودداری کنند. پیش از این امکان استفاده از نام کاربری و رمز عبور وجود داشت اما در حال حاضر نسخه الکترونیکی پزشک در دادگاه قابل استناد است و ایمنی نسخه ها و اصالت نسخه ها بر عهده پزشک است.

به گزارش مخبران، در مراسم رونمایی از سامانه امضای دیجیتال نسخه الکترونیک، دکتر محمد رئیس زاده گفت: در قانون 1401 اجرای امضای دیجیتال به عهده سازمان نظام پزشکی احراز هویت نسخه های الکترونیکی است. در سال گذشته 60 هزار کارت هوشمند امضای الکترونیکی صادر شد و 12 هزار نفر در مرحله صدور کارت بودند.

وی با اشاره به فرآیند صدور امضای الکترونیکی کارت هوشمند و سرعت تحویل 48 ساعته، گفت: مشخص شد که فقط کارت هوشمند کافی نیست و مقرر شد اپلیکیشن موبایل برای نسخه نیز تایید شود. کارشناسان و امروز شاهد رونمایی از سامانه امضای دیجیتال الکترونیکی هستیم.

به گفته رئیس زاده، مفهوم امضای الکترونیکی در حوزه پزشکی از راه دور بسیار کمک کننده خواهد بود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات سازمان نظام‌های پزشکی عبدالکریم مباشر جانت در این مراسم بیان کرد: سازمان نظام پزشکی موضوع شناسایی پزشک را در دستور کار قرار داده است و در این راستا چهار اقدام اساسی انجام داده ایم. ابتدا در حوزه اطلاع رسانی مشکلاتی وجود داشت که اطلاعات اعضای سازمان نظام پزشکی با استفاده از سازمان ثبت احوال پیگیری می شد. در فاز دوم سرویس تایید هویت آنلاین طراحی شد که شامل 16 سرویس مختلف برای تایید شماره سامانه پزشکی و شماره ملی، سرویس عکس و … بود. احراز هویت با همکاری وزارت بهداشت.

وی با بیان اینکه امضای الکترونیکی تعاریف مختلفی دارد، تصریح کرد: بر اساس قوانین شورای عالی بیمه مقرر شد امضای الکترونیکی به معنای امضای دیجیتال است که زیر نظر مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است. قبلاً همه خدمات به دریافت کارت هوشمند بستگی داشت.

به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی، تا 24 مرداد ماه 1401 تعداد 114 هزار و 531 کارت هوشمند منحصربفرد صادر شده است که حدود 22 میلیارد تومان برای صدور کارت و 7 میلیارد تومان برای زیرساخت های مربوطه هزینه شده است. .

وی گفت: از دلایل عدم استفاده پزشکان از امضای الکترونیکی می توان به پیچیدگی و سختی امضای دیجیتال، تعداد سامانه هایی که از امضا استفاده می کنند و… اشاره کرد. هزینه استفاده از کارت ها حدود 600 تا 900 میلیارد است. از طرفی پزشکان از تلفن همراه، رایانه و تبلت استفاده می کردند و همه اینها باعث شد پزشکان از امضای الکترونیکی استفاده نکنند و در نهایت به سراغ طراحی اپلیکیشن موبایل امضای دیجیتال پزشکان رفتیم.

مبشرجنت با اشاره به هزینه صدور امضای الکترونیکی برای پزشک گفت: سالانه 150 هزار تومان هزینه صدور گواهی امضای دیجیتال پزشک است و تمامی اطلاعات روی گوشی پزشک رمزگذاری شده و تنها یک نسخه از امضا رمزگذاری شده است. توسط سازمان نظام پزشکی

وی با تاکید بر مقیاس تبادل اطلاعات در نظام پزشکی برای استفاده از گواهی امضای دیجیتال خاطرنشان کرد: می توانند از این سامانه برای حدود یک میلیون نسخه استفاده کنند و اگر نسخه در داروخانه ها، مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه ها را در نظر بگیریم، تعداد نسخه های مصرفی افزایش می یابد. برای پاسخگویی سیستم و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری قطعا به حمایت شورای اسلامی شهر نیاز داریم.

به گزارش مخبران، نماینده شورای اسلامی شهر دکتر فاطمه محمد بیگی گفت: خوشبختانه کمیته سلامت الکترونیک در تیرماه 1400 تشکیل شد و الان 15 ماه است که هر هفته جلساتی را برگزار می کنیم. در این میان ساختار دانش بنیان مجلس و تفکر جدید و رای قاطع نمایندگان به ما کمک کرد تا جلسات خوبی با وزارت ارتباطات، حریم خصوصی، سازمان نظام پزشکی، شرکت های بیمه و … برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: نتیجه بیش از 40 جلسه در این حوزه این است که به پنج کمیته فرعی رسیده ایم. تفاوت های کوچک ایجاد شده در بودجه از سال 2017 به مسئولیت وزارت بهداشت در بخش فناوری اطلاعات بازگشت. با همکاری نزدیک شرکت های بیمه و اقدام موثر بازیگران اصلی این حوزه، اتفاقی که افتاد این بود که پروژه ای که 15 سال در این حوزه بود در مدت 15 ماه به پایان رسید.

فرمود: آغازی است برای خرد، کارآمدی، زلال و توانمندی. پس از این مرحله کلیدی، ما بین 20 تا 30 درصد صرفه جویی در زمان و هزینه داریم که جهشی بزرگ به جلو برای بهبود سایر فرآیندها است.

محمد بیگی ادامه داد: امضای دیجیتال با اصل حفظ محرمانه بودن بحث می شود و قرار است قرارداد SLA بین وزارت بهداشت و سایر سازمان ها در بالاترین سطح امضا شود. در نظر داریم فعالیت این کمیته را ادامه دهیم تا نهضت اطلاعاتی حوزه سلامت به مرحله معتبری برسد. باید بستر حضور استارتاپ ها و حضور بخش خصوصی را به صورت ویژه فراهم کنیم تا ایده ها بستر سالمی پیدا کنند.

در ادامه این برنامه، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال محلی شورای اسلامی، دکتر. توانگر گفت: در چند سال اخیر بلوغ دولت الکترونیک خدمات شایسته ای ارائه کرده است، اما جعل و ابطال در دنیای الکترونیک امکان پذیر است، بنابراین باید از خدماتی استفاده کنید که از جعل جلوگیری کرده و از ابطال پرهیز کنید، این اقدام امروز نشان می دهد که کارکردی است. در گواهی عملکردی امضای دیجیتال بلوغ حاصل شده است.این روند پایدار است.امیدواریم که.

به گزارش مخبران، رئیس مرکز مدیریت و فناوری ارتباطات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امین بیگلرخانی در این مراسم گفت: در گفت‌وگوی دوستانه با وزارت بهداشت، این کار در سطح زمین در سطح خوبی پیش رفته است. “موضوع گذراندن کارت نظام پزشکی، فرماندهی و جسارت جدی دکتر رئیس زاده را می طلبید. امضای دیجیتال یکی از مشکلات حوزه نسخه نویسی الکترونیکی را کمک کرد و آن رد نسخه بود و در حوزه پزشکی آنلاین بسیار کمک کننده است. مشاوره امروز با آقای وزیر در مورد 53 و 54 قانون حمایت از خانواده صحبت می کنیم، ضمن صحبت در مورد رونمایی از سامانه مقالات، مشخص شد که امضای دیجیتالی پزشک با توجه به تعهدات قانون مذکور، عاملی قوی است.
به گزارش مخبران، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی، دکتر شهریاری همچنین در ادامه برنامه گفت: هنوز در مراحل اولیه امضای دیجیتال و نسخه الکترونیکی هستیم زیرا هنوز مقاومت هایی وجود دارد. تغییر از کاغذنویسی سنتی به نوشتن الکترونیکی برای پزشکان ارشد دشوار است.
وی گفت: این مقاومت ها برای بیمار مضر است و باید به بیمار توجه شود. یک راه حل برای غلبه بر مقاومت پزشک استفاده از سیستم هایی مانند تایپ صوتی است.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا