استان ها

رونمایی از جدیدترین دستاوردهای محققان دانشگاه در سومین نشست خبری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان

به گزارش خبرگزاری مخبران استان سمنان ،در این نشست که به ارائه سه دستاورد جدید محققین دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری و از برنامه ثبت خدمت سنگ شکن با استفاده از هوش مصنوعی در بیمارستان کوثر سمنان رونمایی شد.

مسئول راه اندازی دانشکده هوشمند و مدیر این پروژه در این خصوص بیان نمود: از آنجا که جهت اخذ سیاست های صحیح و با کیفیت در زمینه پیشگیری و درمان نیاز به اطلاعات جامع و دقیقی از بیماران در حوزه های مختلف بالینی داریم، عدم وجود این اطلاعات به دلیل آنکه در حوزه سلامت همچنان برخی داده ها بصورت کاغذی و ناقص ثبت می شود فرآیند تجمیع، ذخیره و تحلیل اطلاعات جهت سیاستگذاری در عرصه درمان و حوزه سلامت را با چالش های زیادی مواجه کرده است.

دکتر ملیحه صادقی ادامه داد: برای حل این چالش‌ها، راه‌حل‌هایی نظیر پایگاه‌های داده‌ی الکترونیکی و سامانه های رجیستری مطرح می شود که داده های مربوط به یک بیماری یا وضعیت یا اقدام خاص را گردآوری می کند. ما اولین گروهی هستیم که در کشور سامانه رجیستری اقدامات ESWL را پیاده سازی کردیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: این سامانه رجیستری مجهز به سیستم تصمیم یار بالینی است که بر پایه‌ی الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین طراحی شده است که دقت آن بیش از 97 درصد می باشد. این سیستم در کنار ثبت اطلاعات بیماران به عنوان یک مشاور به متخصصین در اخذ تصمیمات درمانی پشتیبانی می دهد و با استفاده از تجربه پزشکان در مواجه با بیماران قبلی می تواند در مورد بیماران جدید پیش بینی هایی را قبل از انجام به اقدام، در خصوص موفقیت آمیز بودن و بازگشت مجدد سنگ ارائه دهد. دانستن این موضوع از همان ابتدا می تواند به تدوین برنامه ریزی صحیح روند درمانی بسیار کمک کننده باشد.

در ادامه این نشست به ارائه نتایج طرح پژوهشی بررسی افسردگی در بیماران بستری و سرپایی مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان کوثر سمنان و ارتباط آن با کنترل قند خون که با همت دکتر فاطمه جندقیان، دکتر معصومه بیطرف و دکتر صباحت لواف صورت گرفته است، پرداخته شد.

دکتر فاطمه جندقیان در این خصوص گفت: موضوعی که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته افزایش میزان بیماران مبتلا به دیابت در جهان و ایران هست و همچنین پیامد هایی که به دنبال دارد. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده شده که 463 میلیون نفر دردنیا به دیابت مبتلا هستند و گفته شده این میزان به حدود ۵۷۸ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.

وی افزود: میزان شیوع دیابت در ایران در سال ۱۳۹۵، ۱۱ درصد بوده که به میزان ۱۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده که این میزان بسیار قابل توجه هست و نیاز هست تحقیقات در زمینه دیابت انجام بشود تا باعث ایجاد راهکار هایی برای کاهش بروز دیابت در بیماران بشود. از طرفی، ایران با نرخ افسردگی 5.48 درصد در رتبه هشتم جهان قرار دارد. افسردگی بیماری است که رابطه مستقیم با دیابت دارد مطالعات مختلف نشان داده است که دیابت با اختلالات روانشناختی همراه بوده و افزایش شیوع افسردگی در بین بیماران مبتلا به دیابت دیده می‌شود.

این پزشک شاغل در دانشگاه بیان نمود: در این طرح تحقیقاتی 200 نفر ازبیماران مبتلا به دیابت بیمارستان کوثر سمنان پس از کسب رضایت وارد مطالعه شدند و اطلاعات بیماران از طریق پرسشنامه و پرونده های بیماران جمع آوری شد. مطالعه حاضر نشان داد که ارتباط معنی داری بین نمره افسردگی با مقدار قند خون سه ماهه (هموگلوبین گلیکوزیله) به عنوان شاخص کنترل قند خون وجود دارد. به این صورت که با افزایش میزان افسردگی، کنترل قند خون بدتر می‌شود.

دکتر صباحت لواف نیز در خصوص ارائه راهکارهایی در پیشگیری از دیابت نوع دو گفت: پیشنهاد می شود پژوهش های بیشتر در این زمینه به همراه مداخلات درمانی جهت افسردگی و کلاس های آموزشی در زمینه روانشناختی و بررسی تأثیر آن بر کنترل قند خون انجام شود. با توجه به اینکه مردم از مراجعه به روانپزشک ترس دارند و در جامعه به صورت تابو هست، پیشنهاد دیگری مطرح میشود که رسانه ها می‌توانند نقش مهمی در آن داشته باشند، این هست که با فرهنگ سازی در جامعه، مراجعه به روانپزشک امری عادی محسوب شود.

در ادامه این جلسه نیز دکتر رامتین نادریان مخترع جوان و دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در خصوص ثبت اختراع دستگاه هوشمند اندازه گیری فشارخون با تشخیص میزان دور بازو و سایز متناسب کاف با آن با مجموعه‌ای از کاف‌ها مجاور هم، گفت: این اختراع نوعی دستگاه فشار خون با عنوان دستگاه هوشمند اندازه‌گیری فشار خون از کاف هوشمند و اندازه‌گیری محیط بازو با نویسه خوان نوری (OCR) می باشد که قابلیت تغییر طول و عرض کاف اندازه گیری فشار خون (کاف بخشی از دستگاه فشار خون هستش که به دور بازو بسته و باد می شود تا فشار اندازه گیری شود) دارد و می تواند بر اساس دور بازو، سن و جنس به صورت اتوماتیک ابعاد کاف رو متناسب با این سه معیار تغییر بدهد تا دقت بالای اندازه گیری فشار در کنار استفاده آسان رو فراهم شود.

لازم ذکر است: نشست خبری (Press Release) معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه بصورت فصلی با حضور محققین و اصحاب رسانه به ارائه گزارش آخرین یافته های پژوهش و فناوری می پردازد.

۴۶

دکمه بازگشت به بالا