علمی و پزشکی

افزایش بیماری‌های عفونی با تغییرات اقلیمی

این یافته موضوع یک مقاله تحقیقاتی است که توسط گروهی از محققان دانشگاه هاوایی در Manoa در مجله Nature Climate Change منتشر شده است.

این محققان یک جستجوی سیستماتیک برای یافتن نمونه‌های تجربی از تأثیر 10 خطر آب و هوای حساس به گازهای گلخانه‌ای بر بروز بیماری‌های عفونی شناخته شده انسانی انجام دادند. این خطرات شامل گرم شدن کره زمین، خشکسالی، موج گرما، آتش سوزی جنگل ها، باران های شدید، سیل، طوفان، افزایش سطح آب دریاها، تغییرات بیوشیمیایی اقیانوس ها و تغییر پوشش زمین است.

افزایش بیماری های عفونی با تغییرات آب و هواییافزایش بیماری های عفونی با تغییرات آب و هواییافزایش بیماری های عفونی با تغییرات آب و هوایی

محققان با تهیه دو فهرست معتبر از همه “بیماری های عفونی شناخته شده” و “بیماری های ناشی از عوامل بیماری زا” که در طول تاریخ بر سلامت انسان تأثیر گذاشته اند، بیش از 70000 مقاله علمی را برای یافتن نمونه های عملی از هر کدام مطالعه کردند. خطر آب و هوا برای هر یک از این بیماری های شناخته شده.

این تحقیق نشان داده است تغییر سطح دریا بر دمای جهانی، بارندگی، سیل، خشکسالی، طوفان، تغییر پوشش زمین، تغییرات آب و هوای اقیانوس ها، آتش سوزی جنگل ها، موج گرما، بیماری های عفونی ناشی از ویروس ها، باکتری ها، حیوانات، قارچ ها، تک یاخته ها، گیاهان و کرومیست ها. اگرچه مواردی از انتقال از طریق آب، هوازی، تماس مستقیم و مواد غذایی وجود دارد، اما انتقال بیماری های عفونی عمدتاً از طریق ناقلین است. در نهایت، این مطالعه نشان داد که 58 درصد یا 218 مورد از 375 مورد بیماری های انسانی از طریق هزار و 6 مسیر متمایز تحت تأثیر حداقل یک مخاطره اقلیمی قرار گرفته اند.

افزایش بیماری های عفونی با تغییرات آب و هوایی

کامیلو مورا، استاد جغرافیا در گروه علوم اجتماعی و نویسنده ارشد این تحقیق گفت: با توجه به اثرات گسترده همه‌گیری کرونا، کشف آسیب‌پذیری بزرگ سلامت ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای واقعاً بود. بسیاری از بیماری ها و راه های انتقال وجود دارند که با شرایط آب و هوایی متغیر سازگار شده اند. این تحقیق نیاز فوری به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر جهان را نشان می دهد.

این تیم تحقیقاتی یک صفحه وب تعاملی تهیه کرده است که ارتباط هر خطر آب و هوا را با یک مورد بیماری نشان می دهد. این ابزار به کاربران امکان می دهد خطرات خاص، مسیرهای انتقال و گروه های بیماری را جستجو کنند و شواهد موجود را مشاهده کنند.

این محققان دریافتند که خطرات آب و هوایی عوامل بیماری زا را به انسان نزدیکتر می کند. چندین خطر اقلیمی باعث افزایش دامنه و مدت زمان شرایط محیطی مناسب برای انتشار عوامل بیماری زا و ناقلین می شود.. تغییرات بارندگی و دمای جهانی با گسترش ناقلانی مانند پشه ها، کنه ها، کک ها، پرندگان و چندین پستاندار که بیماری های ناشی از ویروس ها، باکتری ها، حیوانات و تک یاخته ها از جمله دانگ، چیکونگونیا، طاعون و لایم را منتقل می کنند، همراه است. ویروس نیل، زیکا، تریپانوزومیازیس، اکینوکوک و مالاریا نشان داده شده است.

خطرات اقلیمی باعث ایجاد تماس های جدید با عوامل بیماری زا می شود یا با ایجاد اختلال در مهاجرت و جابجایی اجباری افراد، این تماس ها را افزایش می دهد. به عنوان مثال، طوفان، سیل، سطح بالای دریا باعث حرکت مردم شد که باعث لپتوسپیروز، کریپتوسپوریدیوز، تب لاسا، ژیاردیازیس، گاستروانتریت، بیماری لژیونر، وبا، سالمونلا، شیگلوز، پنومونی، حصبه، هپاتیت، بیماری‌های کبدی شد. نامزد شده.

خطرات آب و هوایی جنبه‌های خاص پاتوژن‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله شرایط آب و هوایی برای تولید مثل، تسریع چرخه‌های زندگی، افزایش فصول/طول مدت قرار گرفتن در معرض این عوامل، افزایش فعل و انفعالات ناقل بیماری‌زا و افزایش بیماری‌زایی. به عنوان مثال، گرمایش زمین تأثیر مثبتی بر رشد جمعیت پشه ها، بقا، نرخ گزش و تکثیر ویروس داشته است و شیوع ویروس نیل غربی را افزایش داده است.

مخاطرات اقلیمی بر توانایی انسان برای مقابله با عوامل بیماری زا با تغییر شرایط فیزیکی مانند افزایش استرس ناشی از قرار گرفتن در معرض بیماری های خطرناک، قرار دادن افراد در شرایط ناامن، آسیب به زیرساخت ها، قرار گرفتن افراد در معرض عوامل بیماری زا یا کاهش دسترسی به مراقبت های پزشکی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، خشکسالی منجر به بهداشت ضعیف شد که منجر به مواردی از تراخم، کلامیدیا، وبا، ورم ملتحمه، کریپتوسپوریدیوم، اسهال، اسهال خونی، اشریشیا کلی، ژیاردیا، سالمونلا، گال و تب حصبه شد.

محققان دریافتند که در حالی که بیشتر بیماری ها به دلیل خطرات آب و هوایی بدتر می شوند، برخی (63 بیماری از 286 بیماری) کاهش یافته اند. برای مثال، به نظر می‌رسد که گرم شدن کره زمین باعث کاهش شیوع بیماری‌های ویروسی شده است، که احتمالاً به شرایط کمتر مساعد برای ویروس‌ها یا سیستم ایمنی قوی‌تر در آب‌وهوای گرم‌تر مربوط می‌شود. با این حال، بیشتر بیماری هایی که به دلیل حداقل یک خطر کاهش می یابند، با سایر بیماری ها و حتی گاهی اوقات همین خطر تشدید می شوند.

مثلاً به نظر می رسد گرم شدن آب و هوا شیوع بیماری های ویروسی را کاهش داده است که احتمالاً مربوط به شرایط نامطلوب برای ویروس یا سیستم ایمنی قوی تر در شرایط گرم تر است. با این حال، اغلب بیماری هایی که حداقل با یک خطر کاهش می یابند، گاهی با خطر دیگری و گاهی با همان خطر تشدید می شوند.

46

دکمه بازگشت به بالا