اقتصادی

صدور مجوز برای حدود یک درصد از درخواست‌های اکتشافاتی/ عدم‌امکان مزایده ۶۰۰۰ محدوده معدنی

مخبران/ همدان معاون امور معادن و فرآوری مواد در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تنها یک درصد از درخواست های اکتشافی ما در یک سال تایید می شود، گفت: تعداد زیادی از درخواست های اکتشاف به دلیل عدم تایید برگشت داده می شود. .

رضا محتشمی پور 26 آذرماه در اولین نشست علمی و ویژه معادن و صنایع معدنی استان همدان در دانشگاه ملی ملایار بزرگترین دغدغه ما را نقشه ها و داده های اکتشافی دانست و خواستار حمایت نمایندگان مجلس در منطقه شد. و گفت: از نظر محیط زیست و منابع طبیعی باید به حد اعتدال برسیم

محتشمی پور با تاکید بر اینکه در این دو حوزه دغدغه هایی داریم که باید با کمک مجلس برطرف شود، افزود: در مجموع مجوزهای اکتشاف صادر شده در کشور 13 درصد مساحت کل کشور است و اکتشافات بالاست. در سطح انجام می شود و از این نظر به خوبی قرار گرفته است.ما هیچ زمینه ای نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 19 هزار منطقه معدنی به مزایده گذاشته شده است که از این تعداد 6 هزار منطقه به دلیل مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی قابل مزایده نیست و 5 هزار منطقه برای اولین بار در مزایده گذاشته می شود.

محتشمی پور خاطرنشان کرد: 13 هزار منطقه معدنی داریم که دارای تمام پاکسازی های زیست محیطی و منابع طبیعی هستند و باید دوباره فعال شوند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 617 میلیون تن مواد معدنی در کشور برداشت و 4.5 میلیون تن صادر شد، گفت: در بخش فرآورده های فرآوری شده از جمله کنسانتره نیز به همین میزان صادرات انجام می شود و از نظر وزنی عمده صادرات مربوط به هماتیت با خلوص زیر 40 درصد است.

معاون معدنی و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود 60 تا 70 درصد مواد صادراتی وارد کشور و فرآوری می شود.

وی از کمبود ماشین آلات در منطقه خبر داد و افزود: مجوزهایی که تا ابتدای آذرماه امسال برای ورود ماشین آلات به کشور صادر کردیم در سال گذشته دو برابر شده و تولید ماشین آلات ساخت داخل افزایش داشته است. 50 درصد افزایش.

محتشمی پور گفت: در سه منطقه خراسان جنوبی، کردستان و آذربایجان غربی اقداماتی در زمینه کشفیات آغاز شده است. در خراسان جنوبی و کردستان تکمیل شده و در آذربایجان غربی برنامه های نهایی در حال تدوین است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار اطلاعات و عملکرد معادن کشور الکترونیکی است، گفت: در کل کشور حدود 2000 حوزه معدنی دارای خطای اطلاعاتی با پرونده های آنها با الکترونیکی شدن به 300 رسیده است. مناطق.

محتشمی پور انرژی را عامل مهمی در بخش فرآوری مواد و معدن دانست و گفت: مشخص نیست در آینده چنین انرژی برای تبدیل مواد معدنی به محصول و قابلیت توسعه زنجیره فولاد داشته باشیم. بخش بزرگ معدنی در گذشته وجود نداشت و ما باید روی تولید آلیاژ کار کنیم.

معاون معدنی و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید به طور جدی بر توسعه فرآیندهای جدید تمرکز کنیم، افزود: دانشگاه ها باید در این زمینه به کمک ما بیایند.

محتشمی پور با اشاره به جمع آوری ضوابط حوزه معدن در اوایل سال جاری گفت: برنامه وزارت ایمنی این است که هر سال بخشنامه جامعی منتشر و سال بعد ویرایش جدیدی صادر کند.

وی گفت: باید سطح فناوری را در بخش‌های معدن، فرآوری و اکتشاف ارتقا دهیم و از پتانسیل دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

معاون امور معادن و فرآوری مواد در وزارت صنعت، معدن و تجارت ساماندهی مقررات، ساماندهی اطلاعات، فعال سازی سامانه اطلاعات مواد معدنی (کاداستر) و دیجیتالی شدن عملیات معادن را از محورهای کلیدی دانست. وزارت امنیت در یک سال گذشته نیز از این روند پیروی کرده و می افزاید: یکی دیگر از برنامه های این اداره، توسعه تحقیقات دولت محور است.

نماینده مردم مالایی در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برگزاری این جلسات باید تولید داشته باشد و راهکارهای لازم مورد استفاده صنعت و دانشگاه ارائه شود، گفت: فرآوری، تحقیقات، ماشین آلات و ارتباط صنعت و دانشگاه، کار عملی.

دکتر. هادی بیگی زاد گفت: مراکز علمی، سیاست گذاران و صنعت گران برای ارائه نسخه بهتر دور هم جمع شوند، ما نیز در کنار شما هستیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا